شفافیت را در تمام شئون سینما پیگیری می‌کنیم


شفافیت را در تمام شئون سینما پیگیری می‌کنیم

آرمان- رئیس سازمان سینمایی و سمعی بصری، شفافیت را رویکرد اصلی این سازمان و مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌دانست و گفت: البته منظور از شفافیت فقط این نیست که آمار یک جشنواره یا موسسات را مطرح کنیم.حسین انتظامی‌در نشست خبری با اهالی رسانه در محل سازمان سینمایی وزارت ارشاد، اظهار داشت: در اولین اقدام برنامه‌های سازمان سینمایی و موسسه‌های تابعه را منتشر کرده‌ایم و اصرار داریم وقتی سازمانی برنامه‌ای را منتشر می‌کند طبق آن عمل ‌کند.وی با بیان اینکه در چارچوب برنامه حرکت‌کردن از رفتارهای آنی جلوگیری می‌کند، افزود: این موضوع همچنین انضباط ما را در کارها بیشتر می‌کند و افرادی که ما را رصد می‌کنند کارشان راحت‌تر خواهد بود، چون چارچوب مشخص است.رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه برخی رویکردها به‌طور جدی قابل پیگیری است، گفت: برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت که «ایران تنها تهران نیست» و باید به‌دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم.انتظامی‌ در ادامه به هزینه‌ها در برنامه خود اشاره کرد و توضیح داد: نکته دیگر اینکه باید هزینه‌های پشتیبانی برنامه را کاهش دهیم و پشتیبانی سهمی ‌کمتر از بودجه دولت را در بر گیرد و این ادعا را نیز می‌توان پیگیری و رصد کرد.وی شفافیت را رویکرد اصلی وزارت ارشاد و مورد تاکید وزیر دانست و گفت: البته منظور ما از شفافیت فقط این نیست که تنها آمار یک جشنواره یا موسسات را مطرح کنیم.رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری، گفت: بر همین مبنا اصرار داریم دستورالعمل‌ها را منتشر کنیم و افراد و موسسات بدانند در صورت ارائه فیلمنامه‌ای، درخواستی یا نظایر آن رفتار ما چه خواهد بود و به استناد آن از ما سوال کنند.وی با تاکید بر اینکه شفافیت مبنای ما در پاسخگویی است، گفت: اگر رسانه‌ای سوالی برای ما فرستاده باید ظرف کمتر از 6 ساعت پاسخ دهیم. نکته دیگر اینکه مواردی که فکر می‌کردیم قابل انتشار نیست، آنها را منتشر کردیم.رئیس سازمان سینمایی درباره اکران و تولید فیلم‌های فرهنگی توضیح داد: برنامه سازمان که منتشر شد و دیدید در کنار برخی فعالیت‌ها که بودجه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده، ستاره‌ای قرار داده‌ایم و قول دادیم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر کنیم. اگر ما طرفدار سینمای اندیشه هستیم باید اثر این ادعا در برنامه‌ها و بودجه‌های ما دیده شود.انتظامی ‌با اشاره به اینکه زمانی که دستورالعمل سازمان سنیمایی منتشر شود عملکرد بودجه‌ای ما را خواهید دید، گفت: طبعا در فرآیند صدور پروانه ساخت و نمایش این موضوع محسوس است.

ادامه سیاست نمایش در «هنر و تجربه»

وی تشکیل گروه سینمایی «هنر و تجربه» را از سیاست‌های خوب مدیران دوره قبلی سازمان سینمایی دانست و توضیح داد: سازمان سینمایی به‌عنوان یک سازمان فرهنگی نباید اجازه دهد فیلم‌هایی که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم.رئیس سازمان سینمایی درباره نظام درجه‌بندی سنی گفت: این نظام می‌خواهد سواد رسانه‌ای را بالا ببرد و مردم با توجه بیشتری فیلم‌ها را انتخاب کنند. قطعا نظام درجه‌بندی سنی محدودیت‌هایی خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند، محدود می‌شوند اما رویکرد کلی این نظام فرهنگی است.انتظامی ‌درباره صنوف خانه سینما عنوان کرد: از یکپارچگی تشکل‌های خانه سینما استقبال می‌کنیم تا قدرتشان بیشتر شود. طبعا وقتی یکپارچه باشند عقب‌نشینی کمتر خواهد شد.رئیس سازمان سینمایی درباره احتمال تغییرات در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران نیز گفت: اصلاح ساختار موضوعی است که از پیش‌تر در دستور کار سازمان سینمایی بوده است. بعضی موسسات ما به‌دلیل اینکه در شرایط فعلی ماموریت‌های روز اولشان نیاز نبود، منحل شد. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام می‌شود.

مشغول ارزیابی 5 جشنواره مهم هستیم

وی همچنین درباره ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر، گفت: حتما انتظار ندارید که رفتار شتابزده داشته باشم و مقوله‌ای تا پیش از جمع‌بندی به‌صورت هیجان‌زده اعلام شود.قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ افزود: مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم که آیین‌نامه‌ها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیش‌نویس تهیه و سپس نظرخواهی و جمع‌بندی می‌کنیم وقتی این آیین‌نامه‌ها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنواره‌ها به نتیجه می‌رسیم.وی با بیان اینکه طبعا پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول می‌شود که این آیین‌نامه‌ها منتشر شود، گفت: اما به‌دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد به‌شخصه آن را حرکت منطقه‌ای می‌دانم و کمک می‌کند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند.دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ درباره کارکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: کار پسندیده‌ای که اواخر سال 96 و 97 صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاست‌های اصلی بیان شد.وی با اشاره به اینکه وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته می‌شود به این معناست که همه جهت‌گیری‌ها باید بر مبنای آن باشد، افزود: یکی از آن رویکردها توسعه بخش بین‌الملل است و باید در برنامه‌ها این موضوع خود را نشان دهد. در برنامه می‌بینید تعداد قابل‌توجهی از برنامه‌ها در همین مسیر است. قرار است همه بخش‌های سازمان که برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامه‌های خود را تدوین کنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.انتظامی ‌با اشاره به اینکه سیاستگذاری فرهنگی در کار ما دو وجه دارد، ادامه داد: یکی از وجوه این است که از نظر پشتیبانی حمایتگر کدام یک از آثار باشیم. بنابراین سازمان سینمایی به‌عنوان یک دستگاه دولتی که به ارزش‌های نظام اعتقاد دارد موظف است کنترل و نظارت بر امور داشته باشد. خوشبختانه برنامه‌ای برای صدور پروانه‌ها پیش‌بینی شده و دیده‌اید هر اثری پروانه‌ای می‌گیرد در سایت سازمان سینمایی مجوز آن منتشر شده است. البته در پی این بوده‌ایم که ژانرهای متعدد و متنوعی داشته باشیم.

سرمایه مشکوک چیست؟

انتظامی‌ در پاسخ به اینکه آیا سینماداران حق اعمال نظر درباره پروانه نمایش دارند و موضعش درباره عملکرد حوزه هنری، گفت: اصولا بسترهای نمایش در سازمان سینمایی است و طبعا سازمان کم کردن آنچه مجوز داده شده و شنیده‌ام گاهی اتفاق افتاده را، برنمی‌تابد.‌ورود سرمایه‌های مشکوک از دیگر محور سوالات خبرنگاران بود که انتظامی ‌در پاسخ به آن گفت: اصلا سرمایه مشکوک چیست؟ ما برای اینکه راجع به هر پدیده صحبت کنیم باید آن را دقیق بشناسیم. آیا مرجع آن سازمان سینمایی است. مثلا تشخیص اینکه فیلم چه زمانی نمایش داده شود بر عهده سازمان سینمایی است و نکته دیگر اینکه طبعا از ورود هر سرمایه برای توسعه سینما باید استقبال کنیم اما نگرانی‌ای که وجود دارد این است که سرمایه نظامات رویه‌ای سینما را بهم بریزد و مشکل ایجاد می‌شود.وی افزود: اگر ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم خیلی راحت می‌شود بین صنف و دستگاه سیاستگذار خروجی گرفت. اطلاع دارم خانه سینما به‌دنبال تدابیر خوبی است که این نگرانی‌ها را مرتفع کند.

رفع مشکلات نظام‌نامه اکران

رئیس سازمان سینمایی درباره نظم در اکران فیلم‌ها و جلوگیری از فیلم‌سوزی نیز، گفت: نظام‌نامه اکران هنوز اشکالاتی دارد که در دست بررسی است و تا دو ماه دیگر فکر می‌کنم این نظام‌نامه آماده شود تا بخشی از این مشکلات برطرف شود.انتظامی‌ درباره اینکه چرا خبرهای مهم سینما را توئیت می‌کند نیز گفت: چون کسی آن سوال‌ها را از من نپرسیده من هم توئیت می‌کنم.‌رئیس سازمان سینمایی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فجر و اینکه دبیر جشنواره گفته تمایلی به مشخص بودن نامش نداشته، گفت: ما حداکثر ۴۵ روز پس از پایان هر رویداد در راستای شفافیت مورد نظر وزیر فرهنگ باید گزارش تمام رویدادها را منتشر کنیم و امیدوارم قبل از ضرب‌الاجل ۴۵ روزه این گزارش منتشر شود، آن وقت پاسخ سوالات را خواهید گرفت.

«رحمان 1400» و گزارش‌های رسیده

سوال بعدی نشست درباره تخلف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» بود که انتظامی‌ در پاسخ به آن گفت: پروانه نمایشی که صادر می‌شود، کسی نباید در هر کدام از بسترهای نمایشی آن را کم یا زیاد کند چون مسئول آن ما هستیم.وی افزود: درباره این فیلم گزارش‌هایی رسیده بود که در برخی سینماها پلان‌هایی نمایش داده می‌شود که در بازبینی نهایی نبوده و نسبت تخلف را در سینماها بررسی کردیم و اقدام شد.این مدیر سینمایی ادامه داد: درباره برخورد با متخلفان هم در معاونت نظارت و ارزشیابی اقدام شده ولی گفتند آن مغایر با شفاف‌سازی است چون بحث رفتاری است و مطرح‌کردن آن به ضرر سینما.انتظامی ‌در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره رویکردش نسبت به شبکه نمایش خانگی و شفاف‌سازی در آن توضیح داد: گزارش‌های مربوط به این شبکه به‌زودی منتشر می‌شود تا برنامه‌ریزان و فعالان بتوانند وضعیت رقابتی را رصد کنند.وی در ادامه به کوچک‌سازی در سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: کوچک‌سازی بخش‌هایی از سازمان را در راستای افزایش بودجه‌های حمایتی انجام می‌دهیم که با انتشار ریزهزینه‌های هر دستگاه از زیرمجموعه سازمان بهتر می‌توان پاسخگو بود.انتظامی‌ ادامه داد: در این راستا برای مدرسه سینمایی ترجیح دادیم با توجه به شرایط موجود، آموزش را به زیرمجموعه‌های مرتبط و خانه سینما بسپاریم.رئیس سازمان سینمایی دلیل طولانی‌شدن سرپرستی‌اش در سازمان سینمایی را بررسی‌های خود اعلام کرد و گفت: دلیل اصلی بررسی خودم بود و اینکه سینماگران مرا می‌پذیرند یا خیر؟ آن زمانی هم که گفتم به سازمان نمی‌آیم به این دلیل بود که پس از محمدمهدی حیدریان فردی دیگر مطرح بود ولی در نهایت این‌طور شد.

به ثبات بیشتر در جشنواره‌ها می‌رسیم

انتقاد از تغییرات مداوم در جشنواره فیلم فجر از دیگر محور سوالات‌ خبرنگاران بود که انتظامی ‌در پاسخ به آن، گفت: فکر می‌کنم به ثبات بیشتری در جشنواره‌ها برسیم. اما بسیاری از سوالات را به برنامه و بودجه‌های انتشاریافته ارجاع می‌دهم.وی درباره مافیای بلیت‌فروشی نیز، گفت: حتما در آینده تنوع بیشتری به سامانه‌های فروش الکترونیک بلیت سینماها خواهیم داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی