برندگان و بازندگان ماجرای تحریم گوگل علیه هواوی چه کسانی هستند؟


برندگان و بازندگان ماجرای تحریم گوگل علیه هواوی چه کسانی هستند؟

همان‌طور که می‌دانید گوگل و سایر کمپانی‌های آمریکایی به دستور دولت این کشور مجبور به قطع همکاری با هواوی هستند. اما چه کسانی از تحریم گوگل علیه هواوی منفعت خواهند برد و چه کسانی متضرر می‌شوند؟ کمپانی‌های کلیدی آمریکایی که در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند مجبور به قطع همکاری‌شان با کمپانی چینی هواوی هستند. اما... نوشته برندگان و بازندگان ماجرای...

همان‌طور که می‌دانید گوگل و سایر کمپانی‌های آمریکایی به دستور دولت این کشور مجبور به قطع همکاری با هواوی هستند. اما چه کسانی از تحریم گوگل علیه هواوی منفعت خواهند برد و چه کسانی متضرر می‌شوند؟

کمپانی‌های کلیدی آمریکایی که در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند مجبور به قطع همکاری‌شان با کمپانی چینی هواوی هستند. اما تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین ممکن است مستقیما روی هواوی اعمال شوند، اما آثار آن بسیار گسترده‌تر از این کمپانی و حتی کاربران چینی این برند خواهد بود. پیش‌بینی درباره آینده این تصمیم ترامپ مشکل است، اما از همین حالا مشخص شده که تحریم گوگل علیه هواوی به چه کسانی سود یا زیان می‌رساند.

تحریم گوگل علیه هواوی : بازندگان

مسلما اولین بازنده این ماجرا هواوی و برند زیرشاخه‌اش، آنر خواهند بود. طبق گفته گوگل گوشی‌هایی از این دو برند که در حال حاضر معرفی شده‌اند و برخی از مدل‌ها که در آینده نزدیک معرفی خواهند شد امکان دسترسی به فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) را خواهند داشت و همچنان آپدیت امنیتی دریافت خواهند کرد. بنابراین آنر 20 (Honor 20) که فردا به طور رسمی معرفی خواهد شد نیز می‌تواند بدون روبرو شدن با مشکلات و محدودیت‌های پس از تحریم با اندروید کار کند. اما تمامی گوشی‌های هواوی و آنر از آپدیت نرم افزاری محروم خواهند شد و حداقل تا زمانی که تحریم پابرجا باشد، ورژن سیستم عامل آن‌ها ارتقا پیدا نخواهد کرد. این به معنای خداحافظی زودهنگام برند چینی با اندروید 10 کیو است و شاهد هیچ موبایلی از هواوی با این سیستم عامل نخواهیم بود.

برندگان و بازندگان ماجرای تحریم گوگل علیه هواوی چه کسانی هستند؟

محصولات جدید هواوی و آنر به هیچ‌کدام از سرویس‌های گوگل دسترسی نخواهند داشت. شاید در نگاه اول این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد اما آنچه بسیار آزاردهنده خواهد بود عدم امکان استفاده از گوگل پلی استور است. وضعیت مشابه کمپانی‌های آمازون و Epic با گوگل دردسر دیگری برای هواوی بوده و چینی‌ها نمی‌توانند برای تامین نرم افزاری گوشی‌هایشان به اپ استورهای این دو شرکت مراجعه کنند.

چه کسی حاضر می‌شود موبایلی بخرد که روی آن نتواند اکثر برنامه‌ها و بازی‌ها را نصب کند؟ چه کسی به سراغ تلفن هوشمندی می‌رود که هیچ‌گاه آپدیت نرم افزاری بزرگی دریافت نخواهد کرد؟

البته هواوی و آنر توانسته‌اند بدون گوگل در وطنشان موفق باشند، اما بازار چین یک بازار بسته بوده و محتوای خاص خودش -اپ‌ها، بازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و خدمات رفاهی (مانند maps)- را دارد و چنین وضعیتی برای کاربران سایر کشورها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

کاربران از دیگر بازندگان بزرگ تحریم های گوگل علیه هواوی خواهند بود. هواوی یکی از سردمداران عرصه دوربین گوشی‌ها شناخته می‌شد و در حال در هم شکستن بازار دو قطبی اپل و سامسونگ بود. برخی گوشی‌های میان‌رده آنر نیز در مقایسه با محصولات سامسونگ و حتی شیائومی عملکردی بهتر، سخت افزار پردازشی قوی‌تر و قیمت بهتری داشتند و با وضع تحریم‌های جدید برای هواوی، حضور این برند در عرصه‌های مختلف در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

برندگان و بازندگان ماجرای تحریم گوگل علیه هواوی چه کسانی هستند؟

جالب است بدانید گوگل نیز از دیگر بازندگان تحریم هواوی به شمار می‌آید، چرا که از حجم مراجعه‌کنندگان به سرویس‌هایش به شدت کاسته است. هواوی و آنر درصد بالایی از بازار موبایل را به خود اختصاص داده‌اند و این میزان رفته رفته به دلیل تحریم کاهش خواهد یافت.

خدشه دار شدن اعتبار اندروید از دیگر عوارض بن شدن هواوی است و شاید این ماجرا تلنگری به سایر کمپانی‌هایی باشد که به اندروید تکیه کرده‌اند. البته هواوی از پیش به فکر یک پلن بی بوده و سیستم عامل «Hongmeng» را توسعه داده است، اما مشخص نیست آیا این سیستم عامل آمادگی کافی برای حضور در بازار و مقابله با اندروید و آی او اس را کسب کرده یا خیر. سامسونگ نیز سیستم عامل تایزن را برای روز مبادا نگه داشته ولی در حال حاضر به دلیل تقاضای چندین برابری برای اندروید، آن را کنار گذاشته است.

در پی تحریم آمریکا علیه هواوی کمپانی‌هایی که برای هواوی قطعه تامین می‌کردند نیز متحمل ضرر زیادی خواهند شد. گرچه هواوی چیپست‌ها و مودم‌های اختصاصی خودش را تولید می‌کند، اما این به معنای استقلال کامل سخت افزاری چینی‌ها نیست. برای نمونه، گوشی هواوی پی 30 پرو (Huawei P30 Pro) از حافظه‌های کمپانی میکرون استفاده می‌کند، اما میکرون نیز دیگر نمی‌تواند با هواوی مراوده داشته باشد و باید به دنبال خریدار جدیدی برای محصولاتش بگردد.

برندگان و بازندگان ماجرای تحریم گوگل علیه هواوی چه کسانی هستند؟

از سوی دیگر، هواوی نیز مجبور می‌شود به دنبال شریکان جدیدی برای تامین قطعه باشد و با توجه به موقعیت نابه‌سامان و وضعیت بهم ریخته‌اش، تامین شرکا و امضای قرارداد با آن‌ها با هزینه معقولی انجام نخواهد شد.

تحریم آمریکا علیه هواوی : برندگان

پرواضح است سایر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند از برندگان این قضیه خواهند بود و یکی از مهم‌ترین رقیبانشان حذف شده است. برندهای شیائومی، اوپو و ریلمی (Realme) در حال گسترش بازار فروش خود در اروپا و شرق آسیا هستند و از عدم حضور هواوی و استفاده از جای خالی این برند در بازار بسیار خرسند خواهند شد.

برندگان و بازندگان ماجرای تحریم گوگل علیه هواوی چه کسانی هستند؟

بدین ترتیب هواوی به سوی بازار داخلی سوق داده خواهد شد و کاربران چینی از گوشی‌های با کیفیت این برند برخوردار خواهند شد. بازار داخلی در کوتاه مدت برای هواوی پر سود خواهد بود اما به مرور زمان و تضعیف بیشتر هواوی، ورق به سمت سایر تولیدکنندگان چینی برمی‌گردد و خرید گوشی هواوی توجیهی نخواهد داشت.

به دنبال تحریم‌های جدید، احتمالا شاهد سیستم عامل‌های جدیدی از سوی غول‌های تولیدکننده تلفن همراه اندرویدی خواهیم بود و امید است بازار از تصاحب اندروید و آی او اس خارج شود.

تمامی اتفاقات ذکر شده می‌توانند در مدت زمان کوتاهی رخ دهند. در صورتی که تصمیم آمریکا مبنی بر تحریم هواوی منتفی شود، اوضاع به حالت عادی باز خواهد گشت و البته میزان بودجه برای توسعه سیستم عامل اختصاصی هواوی افزایش خواهد یافت و اگر تحریم‌ها اعمال شوند و برای چند ماه ماندگاری داشته باشند، آنگاه کاربران با واقعیتی جدید روبرو خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج