تجار آذربایجان شرقی بر بازار سوریه و عراق تمرکز کنند


تجار آذربایجان شرقی بر بازار سوریه و عراق تمرکز کنند

تبریز - ایرنا - معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تجار و بازرگانان استان برای افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان بر بازار کشورهای خاص به ویژه عراق و سوریه تمرکز کنند.

به گزارش ایرنا، علی جهانگیری روز سه شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان افزود: موقعیت تبادلات تجاری موجود در این کشورها اهمیت قابل توجهی دارد زیراکه از فضای مناسب و بازار بالقوه ای برخوردارند.
وی ایجاد تشکیلاتی در استان با هدف توسعه صادرات با بهره گیری از توان کارشناسی و پژوهش محوری را خواستار شد.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: وظیفه این تشکل باید بررسی شرایط موجود بازارهای صادراتی و رونق صادرات همراه با ایجاد تعامل بین بخشی باشد.
جهانگیری، از اتاق بازرگانی تبریز نیز خواست با همه توان برای توسعه بازارهای هدف صادراتی به انضمام این تشکل اقدام کند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: ارزش صادرات اقلام غیرنفتی استان از کل گمرکات کشور در سال گذرشته 2.2 میلیارد دلار است که می توان در سایه انجام برخی اقدامات این میزان را افزایش داد.
غلامعلی راستی، افزود: تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، شرکت های تخصصی بازاریابی و صادرات در استان و ایجاد خطوط تولیدی کالاهای با کیفیت برای صادرات توسط واحدهای تولیدی مطابق با استانداردهای بین المللی از جمله راهکارها برای افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان است.
وی تشکیل میزهای صادراتی و تخصصی کالاهای صادرات محور مانند شیرینی و شکلات، چرم و مصنوعات چرمی، خودرو تجاری و قطعات و تجهیزات صنعتی را از دیگر عوامل رشد صادرات کالاهای غیرنفتی استان اعلام کرد.
در این جلسه فعالان بخش خصوصی استان نظرات و پیشنهادهای خود را برای رفع چالش های پیش روی توسعه صادرات استان مانند ضعف در شبکه های صادراتی موجود، مشکلات تعهد ارزی واحدهای بازرگانی، روند طولانی فرآیند صدور ضمانت نامه های صادراتی و نبود هماهنگی بین بخشی در سازمان های دولتی و خدمت رسان ارایه کردند.
برگزاری نمایشگاه اختصاصی صنایع ساختمانی، تاسیساتی و توسعه مهندسی ایران توسط شرکت نمایشگاه های بین المللی تبریز در جمهوری آذربایجان در این جلسه تصویب شد.
اعضای کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان همچنین برگزاری این نمایشگاه و رویدادهای مشابه در کشورهای ارمنستان و عراق را خواستار شدند.
در این جلسه راهکارهای تحقق رشد 10 درصدی ارزش صادرات نسبت به سال گذشته بحث و بررسی شد.
8023/3071

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود