به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، محمد مهدی گویا به واکسن‌هاری انسانی اشاره کرد و افزود: در سراسر کشور به این واکسن نیاز است، اما نکته مهم این است که این واکسن برای افرادی که توسط حیوان گزیده شده‌اند، تزریق می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تزریق واکسن‌هاری انسانی برای فردی که توسط حیوان گزیده شده است، تصریح کرد: لازم است این واکسن در کنار سایر اقدامات درمانی همچون پانسمان و شستشوی زخم، مورد استفاده قرار گیرد.

گویا در پاسخ به این سوال که آیا ما تولید کننده واکسن‌هاری انسانی هستیم، گفت: ما این نوع واکسن را تولید نمی‌کنیم و صد درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: نوع حیوانی این واکسن در داخل تولید می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت زمان تزریق واکسن‌هاری انسانی در ۲۴ ساعت اولیه، گفت: فردی که توسط حیوان گزیده می‌شود، می‌بایست در ۲۴ ساعت اولیه واکسن‌هاری را دریافت کند.

گویا با عنوان این مطلب که واکسن‌هاری انسانی در سه نوبت روز اول، روز سوم و روز هفتم می‌بایست تزریق شود، اظهار کرد: نیاز کشور سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دوز واکسن‌هاری انسانی است که تمامی‌آن وارد می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به رایگان بودن این واکسن برای افراد دچار حیوان گزیدگی، گفت: هزینه هر بار تزریق این واکسن برای وزارت بهداشت، ۷ یورو است.

گویا در ارتباط با وضعیت حیوان گزیدگی در مناطق سیل زده کشور، افزود: از ابتدای وقوع سیل در برخی استان‌های کشور، ۳۵۰۳ نفر دچار حیوان گزیدگی شده‌اند و برای تمامی‌این افراد، واکسن‌هاری انسانی تزریق شده است.(مهر)