به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) این مطالعه بر روی ۱.۷ میلیون پسر نوجوان ۱۸ یا ۱۹ ساله سوئدی انجام شد که تازه خدمت سربازی را شروع کرده بودند. محققان وضعیت سلامتی این افراد را تا ۴۶ سالگی پیگیری کردند.

در طول مدت این پیگیری حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد به کاردیومیوپاتی (بیماری ماهیچه قلب) مبتلا شدند؛ کاردیومیوپاتی یک بیماری نادر عضله قلب است که می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود. میانگین سنی مردانی که در این مطالعه به کاردیومیوپاتی مبتلا شدند، ۴۵.۵ سال بود.

این مطالعه نشان داد افرادی که در نوجوانی لاغر بودند یعنی شاخص جرم بدنی زیر ۲۰ داشتند، با خطر پایین ابتلا به کاردیومیوپاتی روبرو شدند؛ اما این خطر با افزایش وزن به‌ویژه در مردانی که در نوجوانی اضافه‌وزن داشتند یعنی در بالای خط انتهایی شاخص طبیعی جرم بدن قرار داشتند – شاخص جرم بدنی ۲۲.۵ تا ۲۵ – به‌طور پیوسته افزایش می‌یافت.

شاخص جرم بدن، برآورد چربی بدن بر اساس وزن و قد است، شاخص جرم بدنی ۳۰ و بیشتر چاق محسوب می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که خطر ابتلا به کاردیومیوپاتی در مردانی که در نوجوانی شاخص جرم بدنی ۳۵ و بالاتر داشتند هشت برابر مردانی بود که در نوجوانی لاغر بودند. نتایج این مطالعه در مجله Circulation منتشر شده است.(ایرنا)