درد زایمان از کی شروع می شود؟


درد زایمان از کی شروع می شود؟

تجربه درد زایمان برای هر خانم باردار با دیگری متفاوت است. تنها زمانی می توانی متوجه شوی درد زایمان واقعاً آغاز شده که در معرض آن قرار بگیری و این موضوع قابل پیش بینی نیست!

تجربه درد زایمان برای هر خانم باردار با دیگری متفاوت است. تنها زمانی می توانی متوجه شوی درد زایمان واقعاً آغاز شده که در معرض آن قرار بگیری و این موضوع قابل پیش بینی نیست! با این حال برخی مسائل نشان دهنده آغاز درد زایمان هستند:
قسمت پایینی کمر یا ناحیه شکم درد شدیدی می گیرد، گرفتگی عضلات و تیر کشیدن هم از نشانه های آن است و مشابه درد دوران قاعدگی است؛
درد شکمی، تیر کشیدن و انقباض عضلات و ماهیچه ها که معمولاً نامنظم ، ناگهانی و بسیار شدید هستند؛ ناگهان آغاز شده و ناگهان قطع می شوند؛
پاره شدن کیسه آب هم از نشانه های آغاز فرایند زایمان است. ممکن است مقداری مایع آمنیوتیک از ناحیه واژن بیرون بیاید یا کیسه آب تماماً پاره شود. گرچه این اتفاق ممکن است مدت ها پیش از آغاز زایمان رخ دهد، اما در صورت وقوع باید هرچه زودتر به بیمارستان مراجعه کنی؛
خونریزی یا لکه بینی واژینال؛
پایین آمدن شکم؛
تغییر خلق و خو و حالت های روحی؛ استرس، اضطراب یا عصبانیت شدید؛
اختلال در خواب.

آیا تشخیص زایمان زودرس امکان پذیر است؟
ممکن است. احتمال زیادی وجود دارد که نشانه های درد زایمان با سایر مسائل بارداری تداخل پیدا کنند؛ با این حال بهتر است در صورت مشاهده هر علامتی سریع به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنی.

اگر درد زایمان زودرس تشخیص داده شود باید چه کار کنم؟
از اولین نشانه های آمادگی زایمان این است که دهانه رحم تا ۴ سانتی متر باز می شود. بهترین کاری که می توانی انجام دهی این است که به پزشک مراجعه کنی. باید آرامش خودت را حفظ کنی و بدن را در وضعیت آرامی قرار دهی. این کار به ترشح هورمون اکسی توسین در بدن کمک می کند که برای آغاز فرایند زایمان ضروری است. اگر درد زایمان زودرس آغاز شده اما زمان زایمان نرسیده است، باید حواس خودت را پرت کنی؛ فیلم مورد علاقه ات را تماشا کنی، از دوستت بخواهی پیش تو بیاید، دوش آب داغ بگیری یا سرت را به کاری گرم کنی. در این دوران اشتهای تو بیشتر می شود و گرسنه تر خواهی شد؛ بنابراین به تغذیه ات بیشتر بها بده. سعی کن تعداد وعده های غذایی را بیشتر کنی اما حجم آن ها را کم کنی و غذاهای پر انرژی میل کنی. این بهترین زمان برای انجام تمرین های زایمان مثل تنفس است.
وقتی احساس کردی درد زایمان آغاز شده، به پزشک مراجعه کن. دهانه رحم در مرحله اول زایمان باید بین ۴ – ۱۰ سانتی متر باز شود. بهتر است کمتر صحبت کنی، روی بدنت تمرکز کنی، تنفس عمیق و منظم داشته باشی و هر دم و بازدم را در مدت های زمانی خاصی انجام دهی. هرچه زمان زایمان نزدیک تر شود، گرمای بدن و البته اضطراب تو بیشتر خواهد شد. تمرکز تو هم کمتر می شود. باید سعی کنی با این شرایط کنار بیایی و هرچه بیشتر خودت را برای دیدار نوزادت آماده کنی.
به پزشکت اعتماد کن و ترس را کنار بگذار. او در انجام این کار تجربه زیادی دارد و با خانم های زیادی سر و کار داشته که درد زایمان را طی کرده اند. شاید لازم باشد مدتی با این درد سر و کله بزنی تا زمان زایمان فرا برسد! شاید هم واقعاً زمان زایمان فرا رسیده باشد و تو به بخش زایمان منتقل شوی! اگر هر کدام از این مسائل پیش آمده، حتماً آن ها را به پزشک اطلاع بده:
حرکت جنین در شکم تو کم شده یا تغییر کرده است؛
کیسه آب پاره شده یا مایع آمنیوتیک از واژن تو نشت می کند؛
خونریزی یا لکه بینی واژینال داری؛
سر درد شدید، اختلال دید یا ورم ناگهانی داری.
بهتر است مقاله های در دوران بارداری این نشانه های خطر را جدی بگیریم و زنگ خطرهای دوران بارداری را مطالعه کنی.

آیا انقباضات شدید نشانه درد زایمان هستند؟
نه لزوماً! ممکن است انقباضات شدید شکمی داشته باشی اما برای زایمان آماده نباشی. این انقباضات شکم، رحم و لگن را برای زایمان آماده می کنند. دهانه رحم به طور طبیعی در قسمت پشت قرار دارد و برای زایمان جلو می آید. این نشانه ها از هفته ها پیش در بدن تو آغاز شده اند، بدون اینکه متوجه آن ها شده باشی.
وقتی احساس کردی درد زایمان به سراغ تو آمده یا با هرکدام از نشانه های زایمان مواجه شدی، بهترین کار این است که ساک بیمارستان خودت و نوزاد را برداری و به بیمارستان بروی! پزشک بقیه کارها را برای تو انجام خواهد داد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید