کاخ سلطنت‌آباد تهران


کاخ سلطنت‌آباد در نهایت دقت و ظرافت با تزیینات زیبا و گچ بری های عالی ساخته و تکمیل شده. اما از کاخ سلطنت‌آباد فقط بنای مرکزی کلاه فرنگی باقی مانده که متاسفانه قابل بازدید عموم نیست.سلطنت آباد بزرگترین باغ و یکی از کاخ های ییلاقی ناصرالدین شاه در شمیران بود. از مجموعه بناهای کاخ سلطنت […] نوشته کاخ سلطنت‌آباد تهران اولین بار در جامع ترین پایگاه...

کاخ سلطنت‌آباد در نهایت دقت و ظرافت با تزیینات زیبا و گچ بری های عالی ساخته و تکمیل شده. اما از کاخ سلطنت‌آباد فقط بنای مرکزی کلاه فرنگی باقی مانده که متاسفانه قابل بازدید عموم نیست.سلطنت آباد بزرگترین باغ و یکی از کاخ های ییلاقی ناصرالدین شاه در شمیران بود. از مجموعه بناهای کاخ سلطنت آباد، تنها عمارت حوضخانه، تالار آینه و برج سلطنت آباد بجا مانده، که اکنون در اختیار وزارت دفاع است. مجموعه ای که به حکم ناصرالین شاه ساخته و به حکم رضاه شاه تخریب شد.این کاخ در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی به فرمان ناصرالدین شاه، در جلگه شرقی قریه رستم‌آباد، ساخته شد. معماری، سبک ساختمان کاخ و تزیینات گچبری آن معرف هنر دوره قاجار است و کوبی زرینی، که نشانه کاخ سلطنتی بود، برفراز بلندترین نقطه شیروانی بام جای داده شده بود.

قسمتی از این کاخ در دوران رضاشاه پهلوی تخریب شد و از مجموعه بناهای یاد شده این کاخ تنها عمارت حوضخانه، تالار آینه و برج سلطنت آباد بجا مانده، که اکنون در اختیار ارتش است و کارهای تشریفاتی ارتش در آن مکان انجام می‌شود. این اثر با نام دو بنای سلطنتی در سلطنت‌آباد در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ساخت کاخ های سلطنت آباد به فرمان ناصرالدین شاه، در جلگه شرقی قریه رستم‌آباد، در سال ۱۲۷۴ قمری آغاز و در سال ۱۳۰۵ قمری پایان پذیرفت. معماری، سبک ساختمان کاخ و تزیینات گچبری آن معرف هنر دوره قاجار است و کوبی زرینی، که نشانه کاخ سلطنتی بود، برفراز بلندترین نقطه شیروانی بام جای داده شده بود.

این کاخ توسط رضاشاه پهلوی تخریب شد و اکنون جز دو بنای مختصر چیزی از آن باقی نمانده است و پادگان‌های نظامی در محل آن مستقر است. سلطنت‌آباد در دوره پهلوی اول تبدیل به کارخانه مهمات سازی ارتش شد و امروزه نیز همچنان همین کاربرد را دارد.باغ سلطنت آباد استخری پهناور داشت که در آن چند کرجی برای گردش روی آب و تمرین پاروزنی فراهم بود. در این باغ گذشته از عمارت چند طبقه اصلی، حوضخانه، عمارت بیرونی، عمارت‌های اندرونی، آبدارخانه، برج چند طبقه، و … نیز بر پا شده بود. درون عمارت اصلی، حوضخانه‌ای زیبا با طاق مقرنس کاری داشت و دیوارهایش با گچ‌بری‌های زیبا آذین یافته بود. اتاق‌های هر سه طبقه با گچ‌بری‌، کاشی‌کاری و آینه‌کاری از بناهای باشکوه و زیبای روزگار خود به شمار می‌رفت. هر طبقه از این عمارت دارای اتاق‌های گوناگونی بود.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

این بنا میزبان شماری از رویدادهای مهم تاریخی همچون تاجگذاری احمد شاه (شعبان ۱۳۳۲ قمری) و محاکمه دکتر محمد مصدق (۱۳۳۲ خورشیدی) بوده است.از مزیت‌های این کاخ این بود که از چهار سو دارای چشم‌انداز گسترده بود. نخستین راه شوسه که در بیرون از تهران ساخته شد، راه تهران به سلطنت‌آباد در سال ۱۲۷۹ قمری بود. این راه در شمال خندق تهران در محل “پیچ شمیران” آغاز می‌شد و به سوی شمال در راستای جاده قدیم شمیران تا سه راه ضرابخانه پیش می‌رفت و در آنجا دو شاخه می‌شد، یک شاخه در جهت شمال‌شرقی به سلطنت آباد و شاخه دیگر در جهت شمال‌غربی که به تجریش می‌رسید.

نحوه دسترسی
مسیر اتوبوس
در ایستگاه چهارراه دلبخواه (خیابان کلاهدوز- نرسیده به خیابان اختیاریه- غرب به شرق) سوار اتوبوس خط ۶۲۱۶ م قدس-پایانه دستواره شوید. در ایستگاه تالار (خ پاسداران-نرسیده به میدان نوبنیاد-جنب تالار ساصد-جنوب به شمال) پیاده شوید. با کمی پیاده روی به محل مهمات سازی می رسید.
مسیر خودروی شخصی
بزرگراه صیاد شیرازی را تا انتها حرکت کنید و به سمت میدان نوبنیاد و خیابان پاسداران بروید. این مجموعه داخل پادگان نظامی قرار دارد.
آدرس : تهران – خیابان پاسداران – نرسیده به میدان نوبنیاد – خیابان سلطنت آباد

کاخ سلطنت‌آباد تهرانکاخ سلطنت‌آباد تهرانکاخ سلطنت‌آباد تهرانکاخ سلطنت‌آباد تهرانکاخ سلطنت‌آباد تهرانکاخ سلطنت‌آباد تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟