موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران


موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، روبروی خیابان پسیان واقع شده و این اثر در تاریخ 10 مهر 1380 با شمارهٔ ثبت 4200 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران از جمله موقوفات دکتر افشار به شمار […] نوشته موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران...

موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، روبروی خیابان پسیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۲۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران از جمله موقوفات دکتر افشار به شمار می رود. طبق ماده ۲۳ وقفنامه اول مورخ یازدهم ۱۳۳۷ش، درباره این موقوفات آمده است: درآمد باید صرف ترجمه و تألیف و چاپ کتب و رسالات که باید با خدف این موقوفات موافق باشد و همچنین کمک به مجله آینده در صورت احتیاج و احتمالا دادن جوائز به نویسندگان بشرح دستور این وقفنامه گردد.

موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران قدمتی به دیرینه دوران پهلوی دارد. بر اساس موافقت نامه دوم دکتر افشار به منظور وقف این موسسه در مورخ ۱۲/۴/۱۳۵۲ که میان واقف و دانشگاه تهران به امضا رسیده، تاکید شده است: قسمتهای مهمی از رقبات مانند جایگاه سازمان لغت نامه دهخدا و محل مؤسسه باستان شناسی به‏ طور رایگان به دانشگاه تهران واگذار شده و رقبات دیگری هم با درآمد آنها طبق ماده دوم (برای اجرای مفاد وقفنامه که از جمله عبارت از دادن جوائز ادبی و نشر کتب تاریخی و لغوی راجع به ایران ( به استثنای کتب درسی، میباشد در اختیار دانشگاه تهران قرار می گیرد که وصول نموده و به‏نام این موقوفات اعطا و نشر گردد.

هدف اساسی این بنیاد ملی طبق ماده ۲۵ وقفنامه (… تعمیم زبان فارسی و تحکیم وحدت ملی در ایران می باشد. بنابراین کتبی که با بودجه این موقوفات منتشر می شود باید مربوط به لغت و ادبیات فارسی و جغرافیای تاریخی و تاریخ ایران باشد. کتب کلاسیکی مدارس عمومی نباید با درآمد این موقوفات چاپ شود.)همچنین طبق ماده ۲۶ وقف نامه دکتر افشار: مقداری از کتب و رسالات چاپ شده با بودجه این موقوفات باید بطور هدیه و بنام این موقوفات به مؤسسات فرهنگی، کتابخانه ها و قرائتخانه های عمومی ایران و خارج و بعضی از دانشمندان ایران و مستشرقین خارجی فرستاده شود.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

نحوه دسترسی
مسیر اتوبوس
به وسیله خطوط اتوبوس تندرو میدان تجریش به میدان راه آهن می توانید در ایستگاه پسیان از اتوبوس پیاده شد و به این موسسه دسترسی داشته باشید.
مسیر مترو
نزدیک ترین ایستگاه مترو به این ساختمان، ایستگاه تجریش واقع در خط یک مترو تهران است.
تلفن تماس : ۲۲۷۰۹۲۰۴
آدرس : خیابان ولیعصر – ایستگاه پسیان – مجتمع موقوفات دکتر محمود افشار- پلاک ۱۷۳۱

موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهرانموسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران
موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهرانموسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس