پویش کنترل فشار خون به تکمیل پرونده الکترونیک سلامت کمک می‌کند


پویش کنترل فشار خون به تکمیل پرونده الکترونیک سلامت کمک می‌کند

تهران- ایرنا- معاون وزیر بهداشت گفت: پویش ملی کنترل فشار خون بالا می‌تواند به ایجاد و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت هم کمک کند و این پویش فرصتی برای این موضوع و ثبت اطلاعات سلامت افرادی که فرصت مراجعه ندارند نیز محسوب می‌شود.

علی رضا رئیسی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره ایجاد و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت از طریق پویش ملی کنترل فشار خون بالا افزود: پس از ثبت فشار خون مردم در سامانه، با توجه به اینکه کد ملی افراد نیز وجود دارد، اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت افراد نیز درج می‌شود و می‌توان مراقبت‌های بعدی را به افرادی که دچار فشار خون بالا هستند ارائه کرد.
وی ادامه داد: البته برای داشتن پرونده الکترونیک سلامت حتما نیاز نیست افراد به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت مراجعه کنند و اگر پرونده الکترونیک سلامت به صورت جامع و کامل تعریف شود، افراد با دریافت هر نوع خدمات سلامت می‌توانند به پرونده الکترونیک خود وارد شوند. به طور مثال حتی اگر شخصی خون اهدا کند یا به مطب خصوصی مراجعه کند نیز می‌تواند به پرونده الکترونیک خود وارد شود.

*استقرار 2 هزار و 700 ایستگاه سیار سنجش فشار خون
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: پس از عید فطر، علاوه بر پایگاه‌های جامع سلامت و خانه‌های بهداشت، بالغ بر 2 هزار و 700 ایستگاه سیار نیز در سراسر کشور جهت اندازه گیری فشار خون مردم مستقر می‌شوند و علاوه بر این مردم می‌توانند فشار خون خود را به صورت خود اظهاری در سامانه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده نیز ثبت کنند. این سامانه به نشانی salamat.gov.ir در دسترس است.

*برنامه زمان بندی پویش کنترل فشار خون
رئیسی اظهار داشت: بر اساس برنامه زمان بندی شده پویش ملی کنترل فشار خون بالا، از 27 اردیبهشت تا 15 خرداد 98 در مرحله اول قرار داریم که نسبت به حساس سازی مردم اقدام می‌شود.
وی ادامه داد: اندازه گیری فشار خون به صورت عملی از 16 خرداد تا 15 تیر 98 انجام می‌شود. البته در این فاصله مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت آمادگی کامل را برای اندازه گیری فشار خون افراد دارند.

*فشار خون بالا و عوارض آن
بیماری فشار خون بالا عوارض زیادی دارد؛ در افرادی که فشار خون بالا دارند، به علت فشار وارد بر قلب به تدریج عضله قلب ضخیم می‌شود و این موضوع می تواند فشار بر قلب را افزایش دهد و در طولانی مدت، عمر فرد را کم کند. همچنین فشار خون بالا باعث می شود تا چربی در دیواره سرخرگ ها سریع‌تر رسوب کند. رگ های قلب در این افراد زودتر تنگ می شوند و خون کمتری به عضله قلب وارد می‌شود. اگر رگ های قلب بسته شوند و خون اصلا به عضله قلب نرسد، سکته قلبی رخ می دهد. رسوب چربی در دیواره سرخرگ های مغزی باعث کم شدن جریان خون به مغز می شود. اگر تنگی بسیار شدید شود یا رگ های مغز کاملا بسته شود، سکته مغزی رخ می دهد.
فشار خون بالا می‌تواند باعث پارگی رگ های مغز شود و خون ریزی‌ مغزی ایجاد کند که ممکن است باعث مرگ شود یا باعث اختلال در حرکت اندام ها، بینایی و قدرت تکلم شود. همچنین فشارخون بالا می تواند باعث نارسایی کلیه‌ ها شود. حتی در فشار خون بالا، ممکن است چشم مشکل پیدا کند و باعث خون ریزی ته چشم، تاری دید و کوری شود.
فشار خون وقتی بالا می رود که یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپ شود یا مجرای سرخرگ تنگ شود. مهمترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است. با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جدار سرخرگ ها رسوب می کند و فرد بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار می گیرد. علاوه بر افزایش سن، برخی رفتارها مانند فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشار خون تاثیر دارند.
اجتمام*9482*9105

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی