20 میلیون نفر در کشور فشار خون دارند


20 میلیون نفر در کشور فشار خون دارند

بروجرد - ایرنا - رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: 20 میلیون نفر در کشور دچار بیماری فشار خون هستند که فقط 60 درصد این افراد از بیماری خود آگاهی دارند.

به گزارش ایرنا، دکترمحمد کاکاوند روز سه شنبه در نشست آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در محل شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: از سال 1396 تاکنون 97 هزار نفر در ایران به علت فشار خون بالا فوت شده اند.
وی اظهار داشت: آمارسکته ها در کشور به زیر 40 سال رسیده است و با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون همه افراد بالای 30 سال مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: هدف از اجرای این طرح شناسایی و اطلاع رسانی به افرادی که دچار بیماری فشار خون هستند و اطلاعی ندارند می باشند، لذا همه افراد بالای 30 سال و زنان باردار و بیماران کلیوی در طرح مورد بررسی قرار می گیرند.
دکتر کاکاوند اضافه کرد: ازعوامل مهم فشار خون مصرف زیاد نمک، بی تحرکی، چاقی، رژیم غذایی نامناسب و استرس است.
وی ادامه داد: 10 تا 15 درصد نمک با مصرف غذاهای فست فودی وارد بدن انسان می شود که لازم است خانواده ها در مصرف غذاهای آماده فست فودی دقت نظر را داشته باشند.
مسئول بیماریهای غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: این طرح در83 خانه بهداشت روستایی، 18 مرکز جامع سلامت شهری، 23 پایگاه سلامت شهری و 16 تیم سیار پزشکی در سطح شهرستان اجرا خواهد شد.
مژگان نوابی با اشاره به زمان اجرای طرح افزود: از 27 اردیبهشت تا 15 خرداد اطلاع رسانی سراسری این طرح از طریق رسانه ها و نصب بنر و بروشور انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: از 16 خرداد اجرای طرح کنترل ملی فشار خون آغاز و تا 15 تیر ماه ادامه خواهد داشت، بعد از اتمام طرح ملی کنترل فشار خون که به صورت سراسری برنامه ریزی شده است افراد نیز می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی از فشار خون خود مطلع شوند.
وی بیان کرد: میزان فشار خون افراد بعد از انجام طرح و به صورت آنالاین در سامانه یکپارچه سلامت (سیب) ثبت می شود و راستی آزمایی این طرح توسط وزارت بهداشت و درمان و با ارسال پیامک برای فرد مورد سنجش انجام می شود.
مسئول بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان بروجرد اضافه کرد: افراد بالای 30 سال و زنان باردار و بیماران کلیوی که در این طرح شرکت می کنند کارت شناسایی شرکت در اجرای طرح کنترل ملی فشار خون دریافت می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا 27 اردیبهشت به نام روز جهانی قلب و فشار خون نامگذاری شده که به همین دلیل آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از این روز آغاز شده است.
7190/7273

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!