حضرت خدیجه(س)؛ الگوی عملی مجاهدت با جان و مال برای دین خدا


حضرت خدیجه(س)؛ الگوی عملی مجاهدت با جان و مال برای دین خدا

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(ع) گفت: یکی از دلایل افزایش ثروت حضرت خدیجه(س) توجه ایشان به کسب مال حلال و توجه به حقوق کارکنان خود بود، حضرت الگوی عملی مجاهدت با جان و مال برای کسب رضای الهی بودند.

آیت‌الله «روح الله قرهی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباره بایدهای الگوسازی از حضرت خدیجه(س) به عنوان بانویی که همه ثروت، جان و مال خود را صرف اسلام کرد، گفت: حضرت خدیجه(س) ثروت فراوانی داشتند اما آن را برای اسلام و در راه خدا و رسالت پیامبر(ص) مصرف کردند.

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(ع) افزود: گاهی شخصی ثروتی ندارد مدعی می‌شود که اگر چیزی داشتم در راه دین و خدا مصرف می‌کردم اما هنگامی که ثروت به آنها روی می‌آورد بخل می‌ورزند، کما اینکه در طول تاریخ کم نبودند چنین افرادی که وقتی به ثروت رسیدند به آن وابسته و دلبسته شده و حتی از دین خدا روی‌گردان یا غافل شدند.

آیت الله قرهی با استناد به آیاتی از قرآن کریم درباره مجاهدت مومنان با جان و اموال خود در مسیر خدا، تصریح کرد:‌ برخی افراد چنان به اموال و ثروتی که دارند وابسته و دلبسته می‌شوند که حاضر هستند جان فدا کنند اما از اموال خود بذل و بخششی نداشته باشند، حضرت خدیجه(س) الگوی عملی ایثار و گذشت از آن همه ثروت است ثروتی که حتی از ثروت مردان قریش نیز بیشتر بود اما حضرت هیچ وابستگی و دلبستگی به آن نداشتند و آن را برای رضای الهی در راه اسلام و پیامبر او خرج کردند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) یک الگوی عملی از زن پاکدامنی است که در عرصه اقتصادی وارد کار تجارت شدند اما در کمال حیا و عزت زنانه دنبال تجمل‌گرایی، غرور و تفاخر نبودند، ابراز کرد: حضرت با کسب روزی حلال ثروتی را گرد آورده و آن را در بهترین مسیر یعنی دین خدا مصرف کردند.

وی با اشاره به آیه دیگری از قرآن کریم مبنی بر اینکه «ای مومنان کمک‌های خود به دیگران را با منت و اذیت باطل نکنید»، اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) در صرف ثروت خود برای دین پیامبر(ص) نه تنها بر ایشان منت نگذاشتند بلکه همواره می‌‌فرمودند این متعلق به من نیست و به پیامبر(ص) تعلق دارد، حضرت با آن همه ایثار و فداکاری در راه اسلام همیشه خود را کنیز و مدیون پیامبر(ص) می‌دانستند، این گذشت و ایثار عظیم جایگاهی نیست که هر کس به سادگی به آن دست یابد.

آیت‌الله قرهی افزود: حضرت خدیجه(س) حتی از مردان عرب هم ثروتمندتر بود، خدمه‌ها و حشم‌های ایشان تا شامات می‌رفتند و کارهای تجاری حضرت(س) را انجام می‌دادند؛ ایشان بهترین الگوی کسانی است که قصد دارند درآمد حلال داشته باشند، یکی از خصوصیات درآمد حلال این است که کارفرما به موقع حقوق کارگران خود را پرداخت کند؛ در تاریخ دمشقیه است که هر کس برای حضرت خدیجه(س) کار کرده به موقع حقوق او را پرداخت کردند.

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به شرط دیگر کسب ثروت حلال، بیان کرد: حضرت خدیجه(س) تجارت می‌کردند اما در همه زمینه ها ورود نداشتند زیرا در بین اعراب به این معنا حرام و حلال معنا نداشته است، به عنوان مثال حضرت هیچ گاه خرید و فروش شراب نداشتند در حالی که اعراب دیگر هر کالایی را خرید و فروش می‌کردند و برای آنها حلال و حرام اهمیت نداشت، کسی که حرام نکند خداوند جبار یعنی جبران کننده است یکی از دلایل افزایش ثروت حضرت خدیجه(س) توجه ایشان به کسب مال حلال بود.

وی افزود:‌ حضرت خدیجه(س) در تجارت هیچگاه کالاهای تقلبی به مردم عرضه نمی‌کردند به همین واسطه کالاهای تجاری ایشان به خودی خود در بین مردم تبلیغ و فروش زیادی داشت.

آیت‌الله قرهی در پایان خاطرنشان کرد:‌ مردان، بانوان و دختران کشورمان حتما درباره شخصیت بزرگ حضرت خدیجه(س) حتما مطالعه کنند در این زمینه بزرگانی نظیر آیت الله نوری همدانی کتاب‌هایی را نوشتند که می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها