فضای مجازی از خودکشی قبح زدایی می کند


فضای مجازی از خودکشی قبح زدایی می کند

نیکدل گفت:هرگاه کسی خودکشی می کرد، خانواده فرد با وجود همه غمی که داشتند، اما در همان لحظه نخست سعی می کردند عامل مرگ را به گونه ای بیان کنند که حمل بر حادثه ای بوده، اما متاسفانه اکنون نه! بر عکس در رسانه ها و فضای مجازی از خودکشی قبح زدایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، فریبرز نیکدل با بیان اینکه خودکشی مسری است به خبرنگاران در یاسوج، گقت: در همین دو خودکشی اخیر در دیشموک هر دو دختر فامیل بوده اند که البته در موارد متعدد هم به همین صورت بوده است.

معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج ادامه داد: بیشتر مواقع پس از یک خودسوزی، خودکشی بعدی به احتمال زیاد خودسوزی خواهد بود و این نشانه ای هشدار دهنده برای ما و رسانه هاست که بدانند تبلیغ و اطلاع رسانی های احساسی می تواند به شیوع بیشتر خودکشی کمک کند.

وی گفت: همه خودکشی ها از ابتدا با پیامی که فرد می دهد آغاز می شود، در صورت آگاهی خانواده ها از چگونگی برخورد با چنین پیام هایی، بسیاری از این اقدام به خودکشی ها به سرانجام نخواهند رسید.

نیکدل معتقد است هر فردی در زندگی خود یک بار به خودکشی فکر کرده، اما معمولا کسانی که به اجرای تصمیم خود مبنی بر خودکشی می رسند، دارای یکی از اختلالات روانی هستند.

عضو هیئت گروه روانشناسی دانشگاه یاسوج تصریح کرد: نمی توان این موارد را حتما به فقر، شکست عشقی و عوامل مطرح شده دیگر ربط صددرصدی داد، چرا که هم فقر و هم عوامل فرهنگی و دیگر موارد مطرح شده در علل خودکشی افراد برای طیف گسترده ای از جامعه وجود دارد؛ در حالی که تعداد بسیار معدود و انگشت شماری به تصمیم خودکشی می رسند.

وی با اشاره به اینکه باید به جای پرداختن به خود خبر خودکشی و بزرگ نمایی آن سعی شود فضا را به سمت بررسی علل و عوامل خودکشی برد، یادآور شد: در گذشته آنچنان خودکشی قبح داشت که هرگاه کسی خودکشی می کرد، خانواده فرد با وجود همه غمی که داشتند، اما در همان لحظه نخست سعی می کردند عامل مرگ را به گونه ای بیان کنند که حمل بر حادثه مانند آتش سوزی و اتفاقاتی متناسب با نوع خودکشی شود چون می دانستند خودکشی نکوهش می شود اما متاسفانه اکنون نه! بر عکس در رسانه ها و فضای مجازی قبح زدایی از خودکشی می شود.

نیکدل خاطرنشان کرد: گاهی بزرگ نمایی هایی صورت می گیرد، به عنوان مثال در حالی که در منطقه بویراحمد و دنا بالای ۶۰ درصد خودکشی های استان صورت می گیرد ولی در کل کهگیلویه تنها ۱۹ درصد اما یک نشست اضطراری برای فقط دو مورد از خودکشی های منطقه دیشموک برگزار شده که هر چند یک مورد هم برای ما فاجعه بار است، اما باید هر مورد در جای خود مورد توجه قرار گیرد.

این عضور هیئت علمی دانشگاه یاسوج تقویت مراکز مشاوره در مناطقی که این مراکز را دارند و ایجاد پایگاه های اورژانس اجتماعی در مناطق هدف در مورد آسیب اجتماعی خودکشی را دو راهکار خود برای کاهش خودکشی ها دانست.

وی تصریح کرد: از طریق رسانه ها و دیگر مسیرهای ارتباطی باید آموزش های لازم به خانواده ها داده شود، خانواده ها فکر می کنند آموزش فقط مختص مدارس است و خود عملا نقشی در آموزش و تربیت فرزندان ندارند .

نیکدل عنوان کرد: نکته کلیدی که در همه خودکشی ها وجود دارد و آن اینکه همه خودکشی ها از ابتدا با پیامی که فرد می دهد آغاز می شود، در صورت آگاهی خانواده ها از چگونگی برخورد با چنین پیام هایی، بسیاری از این اقدام به خودکشی ها به سرانجام نخواهند رسید.

معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج ادامه داد: با ایجاد نشاط در جامعه که با اجرای برنامه های با نشاط و شادی آفرین می توان افرادی را که دچار افسرگی هایی هستند به ادامه زندگی امیدوار کرد و در این زمینه کوتاهی مسئولان پذیرفتنی نیست.

نیکدل به توجه به باورهای مذهبی نیز تاکید کرد و گفت: همین عامل باعث شده است ایران در زمره کشورهایی با پایین ترین نرخ خودکشی باشد. لذا مسئولین باید تلاش کنند این باورها را تقویت کنند چرا که یک فرد با اعتقادات مذهبی در سخت ترین شرایط هم از ترس عقوبت الهی هم که شده اقدام به خودکشی که همان قتل نفس نخواهد کرد.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...