بالاترین شکست، شکست اخلاقی است

احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ابتدای این مراسم پشت میکروفن رفت تا برای حاضران سخنرانی کند. او برگزاری مراسم و اهدای جایزه اخلاق را کاری مستقل دانست که بدون اتکا به بخش دولتی و با همت اهل هنر انجام شده است و در ادامه گفت: برگزاری این جایزه امسال ضرورت بیشتری دارد چرا که بالاترین شکست یک جامعه شکست اخلاقی است. مسجدجامعی با اشاره به اینکه بازسازی اخلاقی جامعه در شرایط نوین با وضعیتی که در شرق و غرب عالم شاهد هستیم و در حوزه‌های اجتماعی و رسانه‌ای تعاریف مختلفی می‌بینیم، تعریف جدیدی می‌طلبد، تأکید کرد: برای اینکه فقط به نقد شرایط نامطلوب موجود، بسنده نکنیم، دادن این جایزه‌ها ضروری است. او با تاکید بر اینکه درجایزه اخلاق تا کنون افراد و چهره‌هایی معرفی شده‌اند که چراغ اخلاق را بر افراشتند، گفت: در ۱۰سال گذشته حدود ۱۰۰ نفر از بزرگان را در حوزه فرهنگ، پژوهش و عالمان دین معرفی کردیم. وزیر ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات در ادامه یاد استادانی از جمله قیصر امین‌پور، طاهره صفارزاده، استاد شعرباف، سید مهدی طباطبایی و گرجی را به‌عنوان نمونه‌هایی از اخلاق در دوران معاصر گرامی داشت.

همایشی برای رسیدن به کمال

در ادامه اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران در سخنانی با بیان اینکه این همایش سالانه در جهت شناساندن اخلاق مدارانی است که با اخلاق و رفتار و منش خود می‌توانند نمونه انسانی آزاده و پایبند به ارزش‌ها باشند، افزود: برای برگزاری این همایش جمع شدیم تا بار دیگر متذکر شویم که هدف از آفرینش ما رسیدن به کمال است. بروجردی باور به وحدانیت ذات حق را عاملی برای آزاد کردن انسان‌ها از بندگی دیگر انسان‌ها دانست و ادامه داد: این اندیشه نشات گرفته از آن است که بشر نمایه و عظمت آفرینش است و خدا او را جانشین خود روی زمین آفریده و شناخت ذاتش را نشان گرفته از شناخت این مخلوق می‌داند.

وی با اشاره به اینکه مهرورزی، عطوفت، محبت و عشق به آفریده‌های خدا لازمه تعامل و همزیستی با یکدیگر است، ادامه داد: چنانچه پشتوانه این اخلاق باور به خدا و شریعت باشد، دین از محدوده ذهنی و زندگی شخصی به باور افراد در جامعه تبدیل می‌شود. بروجردی با بیان اینکه عشق به انسان‌ها زمینه‌ساز کرامت نوع بشر است، گفت: آنگاه ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در بین تمام فرهنگ‌ها یکسان خواهد بود و در همه جوامع ظلم و دروغ و تجاوز مذموم و عدالت و وفای به عهد پسندیده می‌شود. وی تاکید کرد: در چنین جامعه‌ای کرامت انسان‌ها حفظ می‌شود و افراد جامعه نمی‌توانند حرمت‌ها را نادیده بگیرند که شرط آن آزاد اندیشی و آزاد زیستن است.

اخلاق، عادت نیست

همچنین عبدالرضا داوری اردکانی فیلسوف و تاریخ پژوه ایرانی نیز در سخنانی گفت: فکر جایزه اخلاق و نیایش کار خوبی است چون ما به چیزهای زیادی نیاز داریم و به اخلاق بیشتر از سایر چیزها نیاز داریم. وی با بیان اینکه حرف زدن درباره اخلاق آسان است، ادامه داد: وقتی اخلاق هست راجع به آن حرف نمی‌زنند، همان طور که ماهی در آب به آب فکر نمی‌کند، وقتی اخلاق به درس تبدیل شود آن زمان نقص بزرگی در زندگی و روح و جان آدمی رخ داده است. وی با بیان اینکه بشر همیشه اخلاق داشته، اضافه کرد: اخلاق را نباید با عادات یکی دانست، چون اگر اخلاق به حرف و عادت تبدیل شود، جوهر خود را از دست داده است. وی با بیان اینکه باید به فکر اخلاق بود، گفت: باید غمخوار اخلاق بود. اگر اخلاقی فکر کنیم قانون جایگاه خود را پیدا می‌کند.

اجماع بزرگان هنر بر اصلاح اخلاقی جامعه

این مطلب برایم مفید است
0 0