ظرفیت تولید اورانیوم 3.67 درصدی ایران چهار برابر شد


ظرفیت تولید اورانیوم 3.67 درصدی ایران چهار برابر شد

نطنر - ایرنا - سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت : ظرفیت تولید اورانیوم 3.67 درصدی ایران چهار برابر شد.

بهروز کمالوندی بعد از بازدید جمعی از خبرنگاران و مدیران رسانه ها از مجمتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: ظرفیت چهار برابری امروز پیامی است برای طرف های مقابل که جمهوری اسلامی ایران با همین سانتریفیوژها قابلیت افزایش تولید خود را دارد و با اقداماتی که متخصصین صنعت هسته ای انجام می دهند دیری نخواهد گذشت که از سقف تولید 300 کیلو عبور خواهیم کرد.
وی اظهارکرد: اگر اروپایی ها می خواهند ظرفیت تولید در همین محدوده حفظ شود اقدامات لازم را انجام دهند.
وی یادآورد شد: ما با روسیه و چین مشکل نداریم و همکاری ها به خوبی پیش می رود اروپایی ها هم می گویند که مخالف تحریم و موافق اجرایی شدن برجام هستند و برای رفع تحریم ها تلاش می کنند اما جمهوری اسلامی به لحاظ عملی باید از منافع برجام بهره مند شود.
وی گفت : ما طی چند هفته از سقف 300 کیلو عبور خواهیم کرد.
وی با بیان این که تمرکز ما بر تولید اورانیوم 3.67 درصد است، اظهار داشت: ما تغییرات لازم را به لحاظ فنی به آژانس اعلام کردیم و ظرفیت تولید 3.67 را چهار برابر کردیم یعنی مقدار باقی مانده تا سقف 300 کیلو پر می شود.
کمالوندی درپاسخ به سوال دیگری درباره میزان غنی سازی گفت: این مساله را دو فاکتور، نیازهای فنی کشور و دستور مقامات مشخص می کند. ما ظرفیت های لازم را داریم و همانطور که صالحی گفتند ظرف چهار روز می تونیم غنی سازی 20 درصد را شروع کنیم که این امر نیازمند بررسی در شورای عالی امنیت ملی است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در حال حاضر پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می کنیم ودر قالب برجام تعهد داده ایم که پس از هشت سال آن را تصویب کنیم اما طرف مقابل هم تعهد داده است که در آن زمان باید اعلام کند که تمام فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی کاملا صلح آمیز است.
وی یادآورد شد: ما فعلا در چارچوب مقررات آژانس و ضوابط پادمان و پروتکل اقدامات خود را پیش می بریم.
کمالوندی اظهارکرد: در حال حاضر برنامه ای برای عدم اجرای پروتکل الحاقی نداریم اما ممکن است در گام های بعد در دستور کار قرار گیرد و اگر زمانی مسوولان تصمیم گیرند که به هر دلیل پروتکل اجرا نشود آن را به آژانس اعلام می کنیم.
وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی براین که دو اقدام جمهوری اسلامی درافزایش سقف 300 کیلویی اورانیوم غنی شده و130 تن آب سنگین درمسیر همان چیزی است که آمریکایی ها تحریم کردند، گفت: ما سقف 300 کیلوگرم و130 تن آب سنگین را به بازارهای بین المللی ارایه نمی کنیم آنچه مورد نظر آمریکا بود این بود که جلو آب سنگین و اورانیوم ما را بگیرد و می خواهد با عدم خرید و فروش این محصولات کار را تعطیل کنیم ولی ما وقتی این محصولات را تولید و انباشت می کنیم خلاف سیاست های آنها حرکت می کنیم.
کمالوندی افزود: جمهوری اسلامی براساس منافع خود و در چارچوب تعهداتش اقدام می کند دو موضوعی که ابلاغ شده است - سقف 300 کیلو اروانیوم غنی شده و 130 تن آب سنگین -بر اساس بند 26 برجام اجرا می شود.
وی با بیان این که توازن در توافق برجام به هم خورده است، اظهار کرد: این حق جمهوری اسلامی است که پس از صبر یک ساله به همه بندهای برجام رجوع کند و بخشی از تعهدات خود را کلا یا جزا اجرا نکند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما هم به طرف های مقابل وهم آژانس اقدامات خود را اعلام کرده ایم و منتظریم ببینیم در مدت 60 روز چه می شود اگر در این مدت راه حلی برای تحریم ها پیدا نشد موضوع غنی سازی بیش از 3.67 درصد با بازطراحی راکتور اراک را دنبال می کنیم.
وی خاطر نشان کرد: اقدام ما این حسن را دارد که هیچ کس چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی نمی تواند خرده ای علیه جمهوری اسلامی ایران بگیرد ایران به اندازه کافی صبر کرد و اقداماتش براساس حقوقی است که طبق برجام دارد، نمی شود انتظار داشت جمهوری اسلامی فقط تعهدات خود را انجام دهد و از مزایای آن بهره مند نشود.
وی یادآور شد: اقدامات ما درچارچوب برجام است و بنا نداریم از آن بیرون بیاییم و قدم های بعدی هم در همین چارچوب خواهد بود کما این که امروز دیدید با مقداری تغییرات فنی ظرفیت تولید اورانیوم 3.67 را چهاربرابر کردیم.
کمالوندی گفت: اگر قرار باشد سراغ گام های بعدی برویم می توانیم از سانتریفیژهای ای آر4 و ای آر2م (ar2m و ar4) که صفحه گذاری شده و نیز سانتریفیوژ آر6( ar6) که فروردین ماه زنجیره 20 تایی آن رونمایی شد استفاده کنیم.
وی خاطر نشان کرد: امکاناتی که در بخش های مختلف وجود دارد امکان دستیابی به اهداف پیش بینی شده حداقل 190 هزار سو که مد نظر رهبری است را میسر می کند.
کمال وندی تاکید کرد: ظرفیت دستیابی به 270 هزار سو در کشور وجود دارد که دانشمندان و متخصصان کشور برنامه آن را تدوین کرده و به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسیده است.
وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی دنبال برنامه غیر صلح آمیز نیست، تصریح کرد: ایران در سه سال و نیم گذشته بیشترین بازرسی و دسترسی های تکمیلی را داشته است و گزارش سال 2018 آژانس نشان می دهد که به لحاظ میزان بازرسی ها ایران کشوری است که هیچ کس نمی تواند به فعالیت های آن خرده بگیرد.
وی اظهار کرد: ظرفیت های موجود نشان دهنده این است که این تواتمندی در کشور وجود دارد که برنامه هایش را با شتاب بیشتری پیش ببرد اما اقدامات ما براساس نیازمان است و برنامه بلند مدت به خوبی پیش می رود.
کمالوندی یادآورد شد: ما سوخت راکتور تحقیقاتی را سال های قبل تولید کردیم و در سوخت نیروگاهی هم قدم های خوبی بر داشته شده اشت و حتما در آینده جزو کشورهایی خواهیم بود که ظرفیت ساخت سوخت نیروگاهی را خواهیم داشت.
وی گفت: تکالیفی را که برای سازمان پیش بینی شده است تحقق 20 هزار مگاوات برق هسته ای است که اکنون هزار مگاوات تولید می کنیم 2 نیروگاه دیگر هم در دست احداث داریم که در نیروگاه دوم، چهار ماه ازبرنامه پیش بینی شده جلوتر هستیم.
وی خاطر نشان کرد: ما ظرف ماه های آینده اخبار خوبی از پیشرفت نیروگاهی خواهیم داشت این در حالیست که آمریکایی ها این حوزه را کاملا تحریم کردند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت، آمریکایی ها در یک اقدام غیر متعارف حتی مرکز نظام ایمنی و یا شرکت تولید رادیو دارو را تحریم کردند هر چند ما در این حوزه تولید کننده و صادر کننده هم هستیم و تحریم ها نمی توانند تاثیرگذار باشند.
کمالوندی افزود: دشمن اعلام می کند که دنبال فشار بر مسائل انسانی نیست اما آنها دروغ می گویند شرکت تولید کننده رادیو دارو را تحریم کردند.
سیام**2021**1751

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج