اجاره بهای مسکن در کشور های مختلف، چگونه تعیین می شود؟


مسئله ی مسکن بسیار حساس است نیاز به نظارت دقیق دارد وگرنه تیغ تیز سوءاستفاده گران همیشه گلوی بازار را تهدید می کند!

پول نیوز - مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی دیروز برابر29اردیبهشت ماه اعلام کرد: «کمیته سقف اجاره‌بهای مسکن» در وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار کرده و هدف آن حمایت از مستأجران با ابزار مالیاتی است. بخش اصلی برنامه دولت، برای حمایت از دهک‌های یک تا هفت است و معتقدیم این بخش از جامعه بدون حمایت دولت امکان خانه‌دار شدن ندارند.»

اجاره بهای مسکن در کشور های مختلف، چگونه تعیین می شود؟

در این راستا نگاهی به روش های تعیین اجاره بهای مساکن در کشور های مختلف می اندازیم:

فرآیند های تعیین اجاره بها
کشور سوئد از مرفه ترین و پیشرفته ترین کشورهای اتحادیه اروپا است و از لحاظ معیشتی در وضعیت مناسبی به سر می برد هزینه اجاره با توجه به شرایط زندگی محل اقامت، متراژ و غیره متغییر است. در این کشور سیاست مسکن و خرید آن به صورت مزایده و پیشنهاد است و فروشنده و نماینده املاک خود یک قیمت پایه را تامین می کنند و چند روز پس از مشاهده روند پیشنهاد قیمت آغاز می شود.

در این کشور انجمن های مستاجر-مالک وجود دارد و افراد برای اجاره و خرید خانه در سایت هایی ثبت نام می کنند و با توجه به درآمد فرد نوبت اجاره خانه به فرد داده می شود و برحسب هزینه آب و جمع آوری زباله و نظافت ساختمان و استفاده از ماشین لباس شویی و پول برق و اشتراک در کانال های تلویزیونی میزان اجاره بها تعیین می شود.

در آلمان، تثبیت اجاره بها از جنگ جهانی اول وضع شده بود و پس از پایان جنگ دوم با در نظر گرفتن کمبود شدید مسکن با پشتیبانی قانون مدنی ادامه یافت و یک نظام بیمه آسان که مستاجر و مالک بیمه گذار آن هستند و خسارت را جبران می کند و نیز سپرده گذاری برای روابط بین مالک و مستجر را آسان می کند. در واقع از سال 2001 که روابط بازار بیشتر بر استیجار اعمال می گردد توانمندسازی کم درآمدها بیشتر در دستور کار دولت قرار گرفت. همچنین سیاست کمک هزینه مسکن، سیاستی اسا که دربر گیرنده کسانی می شود که نمی توانند مسکن مناسب خانواده خود در بازار اجاره کنند کمک هزینه پرداختی به آن ها با در نظر گرفتن اندازه مسکن،مکان مسکن، اجاره بهای ثبت شده، درآمد شخص و تعداد افراد خانوار محاسبه می شود.


در فرانسه پس از جنگ جهانی دوم جمعیت فرانسه و نرخ مهاجرت از روستا به شهر افزایش چشم گیری داشت و همچنین ویرانی های ناشی از جنگ نیز از میزان خانه های موجود کاسته بود. درنتیجه اجاره بهای مسکن به شدت افزایش یافت که اقداماتی از قبیل انجمن های حمایت مسکن تحت HLM شکل گرفت و عمده فعالیت های بخش اجتماعی مسکن را برعهده گرفت تا مسکن اجاره ای ارزان قیمت با مالکیت عمومی یا خصوصی است را در اختیار مردم قرار دهد. منبع تامین مالی HLM، از طریق وام بانکی انجام می گیرد و وام دهنده اصلی موسسه CDCو منبع مالی اش پس اندازهای مسکن مردم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان