سوء استفاده از قدرت فساد را در حوزه سلامت افزایش می دهد


سوء استفاده از قدرت فساد را در حوزه سلامت افزایش می دهد

تهران – ایرنا – کارشناسان می گویند: سوء استفاده از قدرت عمومی برای منافع خصوصی یکی از مسائلی است که احتمال بروز فساد در حوزه سلامت را افزایش می دهد .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ، جایگاه فساد و شفافیت در حکمرانی عنوان نشستی تخصصی بود که جمعی از کارشناسان را در دانشگاه علامه طباطبایی دور هم جمع کرد ، تا به ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود دراین خصوص بپردازند .
زمینه های سوء استفاده از حوزه سلامت و بروز برخی فسادها ، ضرورت درک درست بازیگران نظام سلامت ازانواع فسادها دراین بخش ، بررسی مسئله فساد به صورت فرایندی از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود .
کارشناس امور ارتقای کیفیت در مراکز درمان با اشاره به زمینه های فساد گفت: سوء استفاده از قدرت عمومی مسئولان برای منافع خصوصی باعث ایجاد زمینه های فساد می شود.
رضا تویسرکان منش به موضوع زمینه های احتمالی فساد در نظام سلامت پرداخت و اظهار کرد: برخی افرادی که سهام دار و یا عضو هیات مدیره نهادهای خصوصی مرتبط با درمان هستند، زمانی که مسئولیتی را می پذیرند در تصمیم گیری منافع شخصی را لحاظ می کنند.
تویسرکان منش افزود: مسئولان باید از کسانی انتخاب شوند که صاحب بیمارستان خصوصی یا سهام دار شرکت نباشند تا تصمیم گیری ها در راستای منافع عمومی باشد در غیر این صورت فساد ایجاد می شود و مسئولان در راستای منافع خود اقدامات را انجام می دهند.
وی ادامه داد: در سیستم نظام سلامت در همه نقاط جهان نقطه های فاسد وجود دارد. اما در جامعه شناسی باید تعریف صحیحی از فساد در سیستم های بهداشت و درمان وجود داشته باشد.
تویسرکان منش عنوان کرد: در سلامت ، مفهوم فساد دسترسی به خدمات سلامت و جان انسان ها است که اگر دچار فساد شود گریبان گیر تمامی دولت ها را می گیرد.
وی توضیح داد: بازیگران نظام سلامت باید درک درستی از فساد در این نظام داشته باشند. فساد سوءاستفاده از قدرت امانت داده شده در جهت منفعت شخصی است .
این کارشناس ادامه داد: دامنه مصادیق فساد فراتر از سوءاستفاده است و با در نظر گرفتن فعالیت بازیگران مختلف نظام سلامت می توان فرآیندهای فساد را بررسی و تحلیل کرد که به نظام اقتصادی و سیاسی نیز کمک می کند.
این کارشناس ادامه داد: فساد تاثیر مضاعفی بر فشر فقیر جامعه دارد و به نوعی نقض جدی حقوق بشر است که دولت ها را از مسئولیت باز می دارد.
وی با اشاره به انواع فساد در نظام سلامت گفت: پرداخت زیر میزی و رشوه برای نگه داشتن یک پست، دزدی زمان که یک کارمند در محل کار حاضر نشود، گرفتن رشوه و پورسانت برای ریجستر کردن دارو، تقلب در خرید و اختلاس از محل هزینه های وجوه عمومی از انواع فساد ممکن در نظام سلامت است.
وی توضیح داد: زمانی که زیر میزی پرداخت می شود عدالت ضعیف شده و بار مالی برای بیماران افزایش پیدا می کند.
تویسرکان منش همچنین عنوان کرد: زمانی که با پرداخت رشوه داروی بدون اثر بخشی یا مضر ریجستر شود جان انسان ها با خطر می افتد و جایز نیست.
این کارشناس حوزه سلامت در توضیح فساد به ظاهر قانونی در نظام سلامت گفت: در حالی که اکثر مردم ممکن است بگویند فساد اشتباه است، ولی این اقدام همیشه غیر قانونی نیست. به عنوان مثال بعضی کشورها قوانین به شدت سختگیرانه ای برای مدیریت نظام منافع پزشکان در مالکیت خدمات جانبی مانند آزمایشگاه ها دارند. تا اطمینان حاصل شود که پزشکان سود مالی را بر رفاه بیمار ترجیح نمی دهند در حالی که کشورهای دیگر این کار را انجام نمی دهند.

**فساد به صورت فرآیندی بررسی شود
در ادامه این نشست یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: فساد باید از بررسی شخص و پرونده جلوتر رفته و فرآیند شکل گیری آن تحلیل شود.
میکاییل عظیمی اظهار کرد: مسئله پیچیده ای مثل فساد هزاران دلیل و لایه
دارد .
وی درباره نقش و جایگاه قوه قضاییه در مبارزه با فساد نیز گفت: بدون توسعه قوه قضاییه کشوری آباد نمی شود .
به گفته عظیمی ، کشورهای دیگر به اصول حکمرانی خوب در تامین اجتماعی دقت دارند و در کتابی آورده اند که شفافیت پاسخگویی، مشارکت پویایی و پیش بینی پذیری سنگ قاعده حکمرانی در تامین اجتماعی که بالاتر از صندوق های بازنشستگی است، می باشد.

** رسانه ها در مبارزه با فساد نقش خود را ایفا کنند
در ادامه محمد مساعد روزنامه نگار فعال در زمینه طرح مسائل فساد عنوان کرد دستگاه هایی که اطلاعات را ناقص و غیر قابل فهم برای عموم می کنند زمینه فساد را برای برخی ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: سازمان ها، نهادهای و شرکت های نیمه دولتی باید اسامی هیات مدیره های خود را در اختیار مردم قرار دهند ، در عین حال متن برخی قراردادها را برای پیشگیری از فساد منتشر کنند.
مساعد تصریح کرد: اعلام دستمزد مدیران طبق ماده 29 برنامه ششم توسعه قانون است اما اجرا نمی شود.
این روزنامه نگار با اشاره به واکنش هایی که افراد فاسد نشان می دهند، گفت: آنها تلاش دارند تا رانت و اختلاس را کوچک نشان دهند. فساد را جناحی کرده و برخورد جناحی در مقابل شفافیت دارند.
دانام **9456**1601**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر