خدمات بهداشتی برای صددرصد جمعیت روستایی کشور فراهم شده است


خدمات بهداشتی برای صددرصد جمعیت روستایی کشور فراهم شده است

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در طول بیش از سه دهه در ایران با تاسیس حدود 17 هزار خانه بهداشت و با کمک بهداشت کاران جامعه (بهورزان) خدمات بهداشتی را برای تقریبا صددرصد از جمعیت روستایی و بخش های فقیر جامعه فراهم کردیم.

به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی روز دوشنبه در سفر به ژنو با حضور در نشست جانبی مراقبت های اولیه بهداشتی، تحت عنوان «کاربری مراقبت های اولیه بهداشتی و حرکت به سمت سلامت برای همگان» که در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع جهانی سلامت برگزار شد، افزود: همه ما متعهد به بیانیه آستانه درباره مراقبت های اولیه بهداشتی هستیم. جمهوری اسلامی ایران شدیدا بر این باور است که تقویت سیستم های بهداشت (HSS) عادلانه ترین، موثرترین و پایدارترین ابزار برای دستیابی به اهداف سه گانه سیزدهمین برنامه عمومی کار سازمان جهانی بهداشت است.
وی بیان کرد: در نتیجه اتخاذ این رویکرد، میزان امید به زندگی افزایش و میزان مرگ و میر مادران و نوزادان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
نمکی ادامه داد: در گذشته مراقبت های اولیه بهداشتی از طریق 100 هزار بانوی داوطلب در حوزه سلامت که در زمینه ایجاد آگاهی عمومی و فرآیند پیگیری آموزش دیده بودند و یک جمعیت مشخص در نزدیک ترین مراکز بهداشتی تحت پوشش، فعال شد.
وزیر بهداشت افزود: به تازگی تجربه ما در زمینه مراقبت های اولیه بهداشتی در مناطق روستایی به مناطق شهری با پوششی بیش از 90 درصد بسط داده شده است. به منظور تکمیل تلاش های ما برای دستیابی به اهداف پوشش همگانی سلامت، متعهد به ایجاد پرونده الکترونیک برای تمام خانواده ها، گسترش پزشک خانواده به عنوان یک راهبرد برای ارائه خدمات، تقویت سیستم ارجاع و مشارکت بخش خصوصی و دولتی، حفظ هزینه های سلامت و کاهش هزینه های سلامت از جیب مردم هستیم.
نمکی اظهار داشت: به منظور دستیابی به تعهدات ما در زمینه بیانیه آستانه پیشنهاد می کنیم بودجه های موجود در سازمان ملل متحد، شرکای ملی و جهانی به سمت تقویت سیستم مراقبت بهداشتی هدایت شود. همچنین ما باید به طور فعال در همکاری جنوب -جنوب مشارکت کنیم.

*دیدار نمکی با وزیر بهداشت قطر
وزیر بهداشت کشورمان همچنین در حاشیه برگزاری هفتاد و دومین نشست مجمع جهانی سلامت با حنان محمود الکواری، وزیر بهداشت کشور قطر دیدار کرد.
محسن اسدی لاری، مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت درباره این دیدار گفت: وزیر بهداشت کشور قطر در دیدار با وزیر بهداشت کشورمان ضمن ابراز تمایل جهت گسترش ارتباطات و همکاری های بیشتر با وزارت بهداشت ایران، از پیشرفت ها و دستاوردهای موفق ایران در حوزه سلامت تقدیر کرد.
وی ادامه داد: وزیر بهداشت قطر همچنین در مورد ایجاد همکاری های بیشتر با ایران در زمینه های مختلف سلامت از جمله دارو، غذا، بهداشت، سرمایه گذاری برای ساخت بیمارستان و گردشگری سلامت اعلام آمادگی کرد.
مدیرکل همکاری های بین المللی وزارت بهداشت بیان کرد: وزیر بهداشت کشور قطر در این دیدار ضمن ابراز تمایل جهت گسترش ارتباطات و همکاری های بیشتر با وزارت بهداشت ایران از وزیر بهداشت کشورمان جهت حضور در یک نشست جانبی که در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع جهانی سلامت برگزار می شود دعوت کرد. همچنین الکواری در این نشست از وزیر بهداشت کشورمان دعوت کرد تا در کنفرانس WISH که در سال 2020 برگزار می شود نیز شرکت کند.
همچنین وزیر بهداشت کشورمان با وزرای بهداشت قزاقستان و ترکیه نیز در حاشیه هفتاد و دومین مجمع جهانی سلامت سازمان جهانی بهداشت در ژنو دیدار کرد و تفاهم نامه همکاری بین ایران و این دو کشور امضا شد.
اجتمام*9482*1193

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد