30 درصد از جمعیت شهرستان کهگیلویه فشار خون دارند


30 درصد از جمعیت شهرستان کهگیلویه فشار خون دارند

یاسوج - ایرنا - رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگلویه گفت: 30 درصد از جمعیت شهری و روستایی بالای 30 سال این شهرستان دارای فشار خون هستند.

به گزارش ایرنا، کنترل و درمان به موقع فشار خون عامل مهمی در پیشگیری از بروز سکته‌ های قلبی و مغزی و نارسایی ‌های کلیوی است.
بر اساس آمار از مجموع 2 هزار و 600 مورد مرگ و میر سال 1397 در کهگیلویه و بویراحمد ،دلیل مرگ یک هزار و 100 نفر فشار خون بالا و بیماری ‌های قلبی، عروقی بوده است.
کورش داوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: 11.5 درصد از جمعیت شهری و 19درصد از جمعیت روستایی بالای 30 سال شهرستان مبتلا به فشارخون بالا هستند.
وی بیان کرد: این درصد شامل پنج هزار و 285 نفر در روستاها و سه هزار و 95 در شهر های چهار گانه چرام ، لیکک ،دهدشت و لنده هستند.
داوری با اشاره به شناسایی هشت هزارو 830 نفر از بیماران مبتلا به فشار خون در این شهرستان افزود: پیش بینی می شود بیش از 12 هزار نفر از جمعیت 131 هزار نفری کهگیلویه دارای فشار خون باشند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان با اشاره به آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در این شهرستان افزود: در این طرح بیش از هشت هزار نفر از افراد بالای 30 سال از 17 خرداد تا 15 تیر غربالگری خواهند شد.
داوری تصریح کرد: در اجرای این طرح تمامی افراد بالای 30 سال سن و همچنین مادران باردار و افراد دارای نارسایی های کلیوی غربالگری می شوند.
وی اظهار داشت:علت 46 درصد مرگ و میر در کشور بیماری های قلبی و عروقی است و فشار خون بالا یکی از عوامل مهم ایجاد این بیماری است.
داوری گفت: افزایش فشار خون و نارسایی کلیه و سکته های مغزی و قلبی که علل عمده آن فشار خون است، علت اجرای طرح بسیج ملی فشارخون است.
وی با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به بیماری فشار خون از آن اطلاعی ندارند، افزود: در واقع افزایش آگاهی مردم از فشار خون و اثرات سوء آن از اهداف این طرح است.
داوری با اشاره به وجود 103 خانه بهداشت و یک بیمارستان در سطح شهرستان اظهار کرد: این مراکز آماده ارائه خدمات مختلف بهداشتی به مراجعه کنندگان در مناطق روستایی هستند.
وی افزود: هفت پایگاه سلامت در شهر دهدشت نیز روزانه خدمات مختلفی از جمله تست فشارخون، قند خون، توزیع قرص آهن و ارائه آموزش به زنان باردار و مشاوره‌های پزشکی و درمانی به مراجعه کنندگان به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند.
شهرستان 131 هزار نفری کهگیلویه دارای چهار بخش، چهار شهرو 10 دهستان است.
45 درصد از جمعیت شهرستان نیز در 365 روستا سکونت دارند.
7531/1662

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش بازی دمبله و ام‌باپه در لوشامپیونه