بررسی تحریم هواوی توسط گوگل؛ فرصتی برای شکوفا شدن و شروعی بر پایان امپراطوری گوگل!


بررسی تحریم هواوی توسط گوگل؛ فرصتی برای شکوفا شدن و شروعی بر پایان امپراطوری گوگل!

حتماً شما دوستان نیز خبر امروز صبح در مورد تحریم نرم‌افزاری شرکت هواوی توسط گوگل را شنیده‌اید. این خبر در ادامه با خبر دیگری بسط پیدا کرده و دیگر شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری امریکایی نیز هواوی را تحریم کردند. اما این تحریم‌ها در آینده محصولات هواوی چطور و تا چه حد تأثیر می‌گذارد؟

حتماً شما دوستان نیز خبر امروز صبح در مورد تحریم نرم‌افزاری شرکت هواوی توسط گوگل را شنیده‌اید. این خبر در ادامه با خبر دیگری بسط پیدا کرده و دیگر شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری امریکایی نیز هواوی را تحریم کردند. اما این تحریم‌ها در آینده محصولات هواوی چطور و تا چه حد تأثیر می‌گذارد؟

مقدمه
هواوی شرکتی است که توانسته در سال 2018 که تقریباً همه شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری با ضرایب منفی در فروش محصولات خود در حوزه گوشی‌های هوشمند روبرو شدند به آمار فروش با افزایش بیش از 50 درصدی برسد. این آمار نشان می‌دهد که این شرکت در حال حاضر سریع‌ترین سرعت رشد را در بین سازندگان گوشی هوشمند دنیا دارد و محصولات آن بیشترین محبوبیت را در بازارهای جهانی دارند.
از سال گذشته و با داستان سازی دولت امریکا در خصوص امنیت تجهیزات مخابراتی هواوی که در صنایع ایالات متحده استفاده می‌شدند، جنگ سرد تجاری بین دو کشور در حوزه فناوری به صورت رسمی درآمده و تصمیماتی که مسئولین امریکایی در مورد تحریم‌های پیاپی محصولات هواوی، ZTE و دیگر شرکت‌های چینی می‌گرفتند نشان داد که داستان بسیار بیشتر از چند اتهام دزدی اطلاعات است.
اگر واقع بین باشیم باید بگوییم که شرکت‌های چینی در حال حاضر قدرتمندترین و پرطرفدارترین شرکت‌های مخابراتی در دنیا هستند و دیگر دوران شرکت‌های انگلیسی و فنلاندی به سر رسیده و حالا دور، دور چینی‌هاست.

بررسی تحریم هواوی توسط گوگل؛ فرصتی برای شکوفا شدن و شروعی بر پایان امپراطوری گوگل!

این عملکرد قدرتمندانه در حوزه مخابرات به مرور دولت جدید ایالات متحده را متوجه این خطر کرد که با افزایش نفوذ شرکت‌های چینی، در آینده‌ای نزدیک دیگر فضایی برای عرضه اندام دیگر شرکت‌های باقی نخواهند ماند و برای هر محصولی باید سراغ چینی‌ها رفت. در این حالت امریکایی‌ها سیاست همیشگی خود را در پیش گرفته و شرکت‌های داخلی و کشورهای هم‌پیمان خود را وادار به قطع همکاری با رقیب مستقیم خود کردند.
اما همانطور که می‌دانید در جدیدترین دور تحریم‌های شرکت‌های چینی و به خصوص هواوی، گوگل به عنوان بزرگترین شرکت اینترنتی دنیا و توسعه دهنده اصلی پلتفرم موبایل اندروید صبح امروز اعلام کرد که به دستور دولت دونالد ترامپ، دیگر خدماتی به هواوی ارائه نخواهد داد.
گوگل و اندروید نباشند چه می‌شود؟
بسیاری از کاربران با شنیدن این خبر، اولین سوالی که می‌پرسند این است که یعنی دیگر هواوی گوشی اندرویدی نخواهد ساخت؟ پاسخ به این سوال، مسلماً منف ی است.
همانطور که می‌دانید اندروید یک پروژه متن باز است و در جامعه توسعه دهنده با مخفف AOSP نامیده می‌شود که سرنام عبارت «پروژه متن باز اندروید» است. این بدان معناست که هسته اندروید و کد‌های منبع آن کاملاً متن باز هستند و هر توسعه‌ دهنده‌ای در هر جای دنیا می‌تواند به صورت رایگان از آن استفاده کند.
اما آنکه ما می‌گوییم گوگل با اندروید هواوی را تحریم کرده به این معناست که گوگل خدمات اختصاصی خود روی پلتفرم اندروید را برای هواوی محدود کرده است. این خدمات شامل Google Play Protect، Google Play Service و کلیه نرم‌افزارها و خدمات گوگل است که به صورت اختصاصی و با لایسنس جداگانه توسعه داده شده‌اند و مجزا از پروژه متن باز اندروید ارائه می‌شوند.
با این اوصاف نه تنها هواوی، بلکه هر شرکت دیگری بدون اجازه گوگل می‌تواند از اندروید استفاده کند و با توجه به متن باز بودن این پروژه، گوگل حق مسدود کردن آن را ندارد. پس در نتیجه باید بگوییم که محصولات اندرویدی هواوی همچنان می‌توانند در بازار استفاده شده، توسعه داده شده، بروز شده و نسخه‌های جدید را دریافت کنند ولی این بار هواوی باید خودش همه این فرایند جامع را برای ابزارهای جانبی سیستم عامل انجام دهد، اما تفاوت اصلی اینجاست که دیگر گوگل دیگر هیچ پشتیبانی اعم از بروزرسانی ضروری یا عرضه پچ‌های امنیتی به هواوی عرضه نخواهد کرد.

بررسی تحریم هواوی توسط گوگل؛ فرصتی برای شکوفا شدن و شروعی بر پایان امپراطوری گوگل!


آیا هواوی سراغ جایگزین دیگری می‌رود؟
این سوالی است که باید کمی منتظر آن بمانیم تا بتوانیم به صورت قطعی به آن پاسخ دهیم. اما در حالت کلی باید بگوییم که هواوی مدت زیادی است که به سراغ راهکارهای دیگر جایگزین اندروید و ویندوز رفته و به هیچ عنوان وابستگی دست روی دست نگذاشته است.
برخی شنیده‌ها حاکی از آنند که هواوی از مدت‌ها پیش تعداد زیادی از مهندسین پروژه اندروید در گوگل را به استخدام خود درآورده و با همکاری آنها روی توسعه پلتفرم‌ نرم‌افزاری مخفی کار می‌کند.
با توجه به سرمایه انسانی بسیار بالای شرکت هواوی و قدرت مالی این شرکت باید بگوییم هواوی می‌تواند با یک برنامه ریزی صحیح و استخدام افراد متخصص، حتی خود را به نوعی در توسعه سرویس‌های اختصاصی، جلوتر از گوگل قرار دهد.
اگر به یاد داشته باشید در روزهای پایانی سال 2016 گروه نرم‌افزاری CyanogenMode با ریبرند شدن به نام Lineage OS خط متفاوتی از توسعه اندروید، مستقل از گوگلرا در پیش گرفت که البته بنیه مالی نه چندان بالای این شرکت باعث شده زحمات این گروه مستقل توسعه دهنده تا به امروز چندان رسانه‌ای و بزرگ جلوه داده نشود.
به نظر هواوی با استقلال از گوگل و با توجه به برنامه‌های گسترده خود در حوزه مالی، سرمایه انسانی و فنی و همچنین جامعه آماری بالای کاربران خواهد توانست خطی مجزا در توسعه اندروید فراهم کند. اگر خیلی رویاپردازانه این داستان نگاه کنیم شاید روزی باشد که هواوی که قصد استقلال از اندروید توسعه داده شده توسط گوگل دارد، نسخه ویژه اندرویدی که توسط هواوی توسعه داده شده برای کاربران محصولات این شرکت ارائه شود و این یعنی دو تکه شدن اندرویدی که از حدود 15 سال پیش تا به امروز با قدرت به کار خود ادامه داده است.
از سوی دیگر هواوی اعلام نموده که راهکارهای جایگزین سیستم عامل‌های امریکایی را در شرکت خود دنبال می‌کند و سیستم عامل‌هایی جداگانه برای هر دو گروه موبایل و دسکتاپ تدارک دیده تا بتوان در صورت قطع کامل خدمات از این شرکت‌ها، از مدل‌های توسعه داده شده توسط خود استفاده کند.

گوشی هواوی با سیستم عامل جدید؟
فرضیه دیگری که صحبتش را کردیم این است که سیستم عاملی برای محصولات هواوی ارائه شود که در عین اینکه بتواند از محصولات نرم‌افزاری اندروید و لینوکس استفاده کند، ساختار اختصاصی خود را داشته باشد.
هواوی با توسعه رابطهای کاربری هوشمند خود مانند EMUI نشان داده که می‌تواند اندروید را تا حد بسیار زیادی سفارشی کند و حتی برخی برند‌های چینی مانند شیائومی هم وجود دارند که به صورت کلی سرویس‌های گوگل را از دستگاه‌های خود در داخل چین حذف کرده‌اند.
پس می‌توان بدون نیاز و اتکا به گوگل و اندروید به زندگی ادامه داد و اگر بدترین حالت که بن شدن کامل اندروید برای هواوی، یا تصمیم به کنار گذاشتن کامل اندروید توسط هواوی باشد را نیز در نظر بگیریم باز هم می‌بینیم که این شرکت می‌تواند در وهله اول، سیستم عامل اندروید بدون سرویس‌های گوگل را در دستگاه‌های خود مورد استفاده قرار دهد و در مرحله دوم با شیبی ملایم، محصولات جدید با روح نرم‌افزاری جدید ولی سازگار با محصولات قبلی را روانه بازار کند.
همکاری با دیگر شرکت‌های چینی؟ چرا که نه!
چینی‌ها مردمانی با روحیه ناسیونالیسم بسیار بالایی هستند و در حوزه تکنولوژی نیز مشاهده کردید که بعد از تحریم اولیه هواوی توسط دولت امریکا، محصولات اپل تا حد زیادی در چین به صورت خودجوش و مردمی تحریم شده و در پس از آن، مردم چین تا حد زیادی تصمیم گرفتند برای جبران مشکلات این برند، بیشتر گوشی هواوی بخرند.
با وجود این تصمیمات بعید نیست در آینده کنسرسیومی بزرگ از شرکت‌های چینی مانند هواوی، شیائومی، BBK Electronics و ... شکل گرفته و در جهت رفع نیازهای نرم‌افزاری پلتفرم موبایل این شرکت‌ها اقدام گردد.
در این حالت هواوی می‌تواند بدون محدودیت و تنها با استفاده از لایسنس‌های اختصاصی خود به حضور خود در بازار گوشی‌های هوشمند ادامه دهد و آن وقت است که گوگل و هیچ شرکت امریکایی دیگری را نمی‌توان یافت که در کار هواوی توانایی اثرگذاری داشته باشند.

سخن پایانی
به هر حال تحریم هواوی توسط گوگل به نوبه خود می‌تواند در کوتاه مدت این شرکت را با مشکلات زیادی روبرو کند که شامل تغییر در برنامه دریافت بروزرسانی‌های نرم‌افزاری و کاهش رتبه امنیتی به دلیل عدم پشتیبانی امنیتی از سوی گوگل برای محصولات هواوی خواهد شد.
اما همانطور که گفتیم در صورت ادامه تحریم‌های گوگل بر هواوی، این شرکت می‌تواند پس از مدتی روی پای خود ایستاده و آن گاه است که نه تنها باید پیشرفت هواوی در این حوزه را به شکل جدی دنبال کرد، بلکه باید ضعف و دوره افول اندروید را نیز شاهد باشیم. در واقع این تصمیم ترامپ و به دنباله‌روی آن شرکت‌های آمریکایی نظیر گوگل، می‌تواند منجر به توسعه و سلطه اکوسیستم‌های چینی بر دنیا شود.
داستان چین و آمریکا و جنگ تجاری آنها حالا به روزهای بسیار مهم خود رسیده و دیگر همه چیز حالت عمومی و علنی پیدا کرده است. با این حال شرکت هواوی نشان داده که اگر بخواهد می‌تواند هر قله‌ای را فتح کند. شاید قله بعدی رتبه اول دنیای موبایل، جایگزین کردن اندروید با نسخه اختصاصی هواوی و یا حتی یک سیستم عامل جدید باشد.

نظر شما در این مورد چیست؟ با وجود تحریم‌های آمریکا، شما چه آینده‌‌ای را برای هواوی حداقل در حوزه نرم‌افزار متصورید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اهمیت پایگاه صهیونیستی نواتیم در چیست؟