معاینه لگن در بارداری، آیا خطری دارد؟


معاینه لگن در بارداری، آیا خطری دارد؟

در دوران بارداری، احتمال دارد چکاپ های قبل از زایمان انجام شود. این بررسی ها برای نظارت بر سلامت شما و همچنین بررسی رشد جنین انجام می شود.

در دوران بارداری، احتمال دارد چکاپ های قبل از زایمان انجام شود. این بررسی ها برای نظارت بر سلامت شما و همچنین بررسی رشد جنین انجام می شود. بعضی از پزشکان و ماماها به عنوان بخشی از مراقبتهای قبل از زایمان، معاینه لگن را ارائه می دهند.اگرچه دلایلی وجود دارد که در طول حاملگی ممکن است معاینه واژینال ضروری باشد، اما این دلایل مداخله ای است و هر زن باید قبل از انجام معاینه خطرات و مزایا را بداند. اگر با مادران باتجربه صحبت کرده باشید، متوجه می شوید معاینات واژنی قبل از زایمان بخشی طبیعی و ضروری از مراقبت های قبل از زایمان می باشد. در حالی که مواردی وجود دارد که معاینات واژن مفید است، در یک بارداری طولانی مدت سالم معمولا اطلاعات لازم را ارائه نمی دهند.

چگونه معاینه لگن انجام می شود؟
وقتی معاینه لگنی دارید، لباس زیر را در می آورید و روی میز معاینه دراز می کشید. پزشک یک شاخص انگشتی و انگشت میانی را در مهبل قرار می دهد و رحم را بررسی می کند. این حالت می تواند احساس ناراحتی یا حتی درد داشته باشد و بعضی از زنان ناراحتی ناشی از معاینه پیدا می کنند. پزشک نرمی دهانه رحم را بررسی می کند و بررسی می کند آیا دهانه رحم نازک یا باز شده است یا خیر. موقعیت دهانه رحم نیز ارزیابی می شود - که آیا خلفی (رو به سمت سینه) یا قدام (به سمت جلو) است. سایر جزئیات ممکن است مشخص شود، مانند اینکه نحو قرارگیری جنین چگونه است.

چرا معاینات لگن پیشنهاد می شود؟
در اغلب موارد، یک آزمایش - انجام پاپ اسمیر و سایر آزمایشها - در اوایل بارداری انجام خواهد شد. اگر در دوران بارداری هیچ عارضه ای وجود نداشته باشد، معمولا تا هفته 36 بارداری آزمایش دیگری انجام نمی شود. پس از این زمان، انجام آزمایشها در هر مراجعه در بارداری رایج است. دلیل این امر بررسی تغییرات دهانه رحم و تعیین زمان زایمان است. بعضی از متخصصان معاینه واژن را در هر بار ملاقات پیش از زایمان قبل از بارداری انجام می دهند.
-علل پزشکی برای معاینه لگن در طول بارداری
-سابقه ناباروری
-مشکلات زنانگی
-دخول دردناک
-مشکلات دهانه رحم، مانند زخم دهانه رحم و یا درد زایمان زودرس
-بررسی دهانه رحم؛ در صورت ضرورت القای درد

آیا معاینه لگن مشخص می کند چه زمانی درد زایمان شروع می شود؟
یکی از مواردی که ارزیابی دهانه رحم نمی تواند نشان دهد مشخص کردن روز و زمان درد زایمان شما است. در حقیقت، تحقیقات کشف کرده است که یک ماده خاصی وجود دارد که توسط ریه های کودک شما ترشح می شود که باعث می شود درد زایمان شروع شود. بنابراین دهانه رحم شما قطعا شاخص خوبی برای آنچه در آینده اتفاق می افتد نیست. اگر امروز دهانه رحم نرم و انعطاف پذیر باشد به این معنی نیست که فردا یا روز بعد گشاد می شود.
اغلب زنان باردار ممکن است چند هفته قبل از شروع درد زایمان واقعا گشاد شدن (1-2 سانتی متر) دهانه رحم را مشاهده کنند. گشاد شدن دهانه رحم وابسته به عواملی است که از کنترل ما خارج هستند. بسیاری از زنان درد طولانی و فعال را تجربه می کنند. این درد باعث نرم شدن دهانه رحم می شود که باعث می شود گشاد شدن دهانه رحم سریع اتفاق بیفتد.
زنان دیگر ممکن است قبل از گشاد شدن دهانه رحم، به مدت زیادی درد داشته باشند. دهانه رحم که سفت و بسته است ممکن است روزی شروع به نازک شدن و گشاد شدن کند.

آیا معاینه لگن خطرناک است؟
اگرچه پزشک از یک دستکش استریل استفاده می کند، احتمال دارد که باکتری از واژن به داخل دهانه رحم برسد. این مسئله باعث افزایش خطر عفونت غشای کیسه آمنیوتیک می شود که یک عارضه جدی است. همچنین خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و پارگی غشاء (PROM) وجود دارد.
اگر جنین آماده تولد نیست این امر می تواند به مداخلات بیشتر در طول زایمان منجر شود، از جمله افزایش انقباضات، نظارت دائمی جنین، القاء و یا حتی زایمان سزارین. جنبه های روانشناختی معاینات لگن نیز وجود دارد. اگر به خانم گفته شود دهانه رحم گشاد و نرم شده است انتظار دارد بلافاصله وارد فاز درد زایمان شود. با این حال روزها می گذرد و او هنوز باردار است. این انتظار و ناامیدی می تواند منجر به درخواست القاء شود.

اگر پزشک بگوید نیاز به انجام معاینه لگن دارم چه کاری باید انجام بدهم؟
اگر پزشک بر معاینه لگن اصرار داشته باشد، باید دلیل را جویا شوید. دلیل معاینه، هدف، و مزایای آن برای بارداری و زایمان را بپرسید. اگر قانع نشدید دلایل برای معاینه لگنی خوب هستند، می توانید آن را رد کنید. اگر می خواهید معاینه را انجام دهید، مطمئن شوید که مثانه شما خالی است و پوشش شما گرم، راحت و مناسب است.
حریم خصوصی شما باید تضمین شود و هیچ کارمند اضافی نباید حضور داشته باشد مگر اینکه شما موافق باشید. نفس عمیق بکشید و عضلات کف لگن را آرام کنید تا ناراحتی کمتر شود. معاینه لگنی در دوران بارداری باید با اطلاع کامل شما از تمام مسائل انجام شود. باید بدانید چرا معاینه پیشنهاد می شود، پزشک چه چیزی می خواهد از معاینه متوجه شود و چگونه این اطلاعات به پزشک کمک خواهد کرد. این معاینه باید برای شما توضیح داده شود و رضایت آگاهانه شما باید بدست آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر