تحریم هوآوی؛ سندی دیگر بر سیاست های تنگ نظرانه ترامپ


تحریم هوآوی؛ سندی دیگر بر سیاست های تنگ نظرانه ترامپ

تهران- ایرنا- تقابل با شرکت هوآوی به عنوان غول فناوری جهان، سیاست های جنگ طلبانه و تنگ نظرانه دونالد ترامپ را بر همگان مشخص کرد و نشان داد سیاست کاخ سفید در قبال چین به عنوان نزدیک ترین رقیب اقتصادی خود در جهان، اعمال تحریم و حذف است.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ گویا ماجراجویی های دونالد ترامپ پایانی ندارد. وی در جدیدترین اقدام رادیکال و مخربانه خود سندی را امضا کرد که شرکت‌های آمریکایی را از خرید محصولات مخابراتی شرکت‌های چینی مثل هواوی و زد تی ای منع می‌کند.

رییس جمهوری آمریکا می‌گوید وجود آسیب ‌پذیری‌های امنیتی در محصولات مخابراتی می‌تواند به امنیت ملی این کشور صدمات جبران ناپذیری وارد کند، در نتیجه هیچ شرکتی نمی‌تواند بدون اجازه‌ دولت آمریکا از شرکت‌های چینی تجهیزات مخابراتی خریداری کند اما آمارهای دنیای فناوری نشان می‌دهد ترس دونالد ترامپ از جای دیگر نشات گرفته است و همه این حرف‌ها بهانه به نظر می‌رسند.

ابعاد این تحریم ها که به تازگی مشخص شده است، محدود به ایران نیست، به لحاظ اقتصادی و سیاسی قابل بحث و تحلیل است. چین به عنوان بزرگترین رقیب تجاری آمریکا در زمینه دیجیتال و فناوری تلفن همراه به دستاوردهای بدیعی دست یافته است و می تواند بازارهای تجاری این کشور را در دست گیرد. از این رو ترامپ به جای رقابت جوانمردانه و برپایه تلاش به «حذف» رقیب قدرتمند خود در عرصه فناوری روی آورده است.

آمارها از پیشتازی شرکت چینی هوآوی نسبت به شرکت آمریکایی اَپل حکایت دارند و از طرف دیگر هوآوی نزدیک به یک سوم بازار تجهیزات مخابراتی دنیا را در اختیار دارد و در حوزه 5G نیز از پیشروترین شرکت های جهان به حساب می آید. این پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری شرکت های چینی سبب شده است که دونالد ترامپ سهم بازار خود را در خطر ببیند و بکوشد از هر راهی حتی با توسل به روش‌های نادرست با پیشرفت روز افزون فناوری شرکت‌های چینی مقابله کند.

کارشناسان حوزه اقتصاد بین الملل بر این اعتقادند که شاید آمریکا بتواند با تحریم شرکت‌های چینی سرعت رشد آنها را کمی کاهش دهد اما در نهایت خودش بیشتر از هر کشور دیگری از اعمال تحریم‌ها ضرر می‌بیند. هوآوی به تنهایی سالی 11 میلیارد دلار قطعه و خدمات از شرکت‌های آمریکایی خریداری می‌کند، یعنی با اعمال تحریم‌ها و حذف هوآوی، مشاغل ده‌ها هزار آمریکایی به شکل مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

حال باید دید ادامه سیاست های تحریمی و حذفی آمریکا به کجا خواهد انجامید و آیا دونالد ترامپ قادر خواهد بود، از پیشرفت و توسعه همه رقبای تجاری و سیاسی خود جلوگیری کند یا استقلال و اتحاد کشورهای طرف معامله با آمریکا در نهایت به راهکاری واحد و مستحکم برای مقابله با زیاده خواهی و قدرت طلبی دونالد ترامپ خواهد انجامید.

** فرصت ها و چالش های هوآوی در اقتصاد جهانی
هوآوی از لحاظ پیشرفت و نوآوری هایی که در عرصه دیجیتال به دیگر کشورهای جهان ارایه داده، از خلاق ترین شرکت های فناوری اطلاعات در سراسر جهان است که چشم پوشی از دستاوردهای جدید و جذاب آن کار آسانی نیست به خصوص اینکه هوآوی بالاترین کیفیت را با پایین ترین قیمت عرضه می کند و این بهینه سازی، در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان دچار مشکلات عدیده اقتصادی هستند، سبب جذب و استقبال ازدستاوردهای تکنولوژیکی چین به وسیله مخاطبان جهانی به شمار می رود.

در مقابل گروهی از کارشناسان نیز معتقدند در حالی که کشورها با وجود تمایل شدید به توسعه و برقراری زودهنگام زیرساخت‌های شبکه نسل پنجم اینترنت 5G و همکاری با هوآوی، نمی‌توانند به طور تمام و کمال به این شرکت بزرگ اعتماد کنند و توسعه شبکه مخابراتی کشور خود را به دست آن بسپارند، بدون شک این اتفاق برای تمامی این کشورها و شرکت هواوی ضرر و خسارت بزرگی به شمار خواهد آمد، چرا که موجب خواهد شد زیرساخت‌های شبکه‌های مخابراتی در کشورهای مذکور به تعویق افتاده است و اپراتور مخابراتی دیگری توانایی برقراری ارتباط مورد نظر را نداشته باشند و از لحاظ مالی نیز مقرون به صرفه نباشد و از طرفی دیگر شرکت هوآوی نیز بازارهای بزرگ خود را در جهان از دست بدهد و شاهد کاهش شدید درآمد و سودآوری خود باشد.

**چرا آمریکا شرکت هووآی را تحریم کرد
پاسخ این پرسش اگرچه خیلی سخت نیست اما سیاستمداران آمریکایی آن را خیلی پیچیده و مشکل جلوه دادند. نخست همکاری با ایران و دور زدن تحریم های کشورمان به عنوان دلیل اصلی تحریم های این شرکت چینی بیان شد و به تازگی اختلالات امنیتی این شرکت ارتباطی به عنوان دلیل ادامه و استمرار تحریم های آن عنوان شده است. در گزارش وزارت دادگستری آمریکا که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، 13 اتهام به عنوان دلایل تحریم های هوآوی گزارش شده است.

طبق این گزارش، دادگستری آمریکا 2 شرکت زیرمجموعه شرکت هوآوی را در 10 مورد به سرقت اسرار تجاری، جعل تراکنش بانکی و کارشکنی در مسیر تحقیقات سرقت فناوری شرکت آمریکایی «تی موبایل» متهم کرده است و در واقع اتهامات تازه آمریکا علیه شرکت هواوی برای تشدید فشار بر بزرگترین شرکت مخابراتی جهان به شمار می رود.

اما آنچنان که در گزارش رویترز نیز منتشر شده، از شرکت هوآوی به عنوان «بزرگترین شرکت مخابراتی جهان» یاد شده و همین رقابت و منافع تجاری چین سبب واکنش های تحریمی و اعمال فشار دولت ترامپ بر این غول بزرگ دیجیتال جهان شده تا به هرنحوی شده است، چینی ها را از گردونه رقابت خارج کند و شرکت آمریکایی اپل را در صدر شرکت های مخابراتی قرار دهد. مشابه این رفتار و سیاست تنگ نظرانه از طرف کاخ سفید علیه ایران صورت گرفته است چراکه بسیاری از کارشناسان حوزه نفت و انرژی بر این باورند، تحریم های ایران به دلیل فعالیت های هسته ای و موشکی بهانه ای بیش نیست و دونالد ترامپ با اعمال تحریم های شدید نفتی علیه کشورمان علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد وابسته به نفت ایران، قصد در اختیار گرفتن بازارهای جهانی را دارد و در پی فروش نفت آمریکا و جایگزینی خود به جای نفت کشورمان است.

**واکنش چینی ها به تحریم های آمریکا چگونه بوده است
هرچند دولت چین اتهامات آمریکا علیه هوآوی را محکوم و خلاف واقع دانسته اما مدیر ارشد و موسس این شرکت، سیاست های کج دار و مریضی در این باره اتخاذ کرده تا جایی که گاهی سیاست های آمریکا را بی اثر و فاقد تبعات منفی دانسته و برخی مواقع این سیاست ها را سبب کاهش سود و فروش محصولات خود عنوان کرده است. ژنگ فی مؤسس و مدیر ارشد اجرایی شرکت چینی هوآوی اذعان می کند که فروش این غول فناوری تحت تأثیر قانون ممنوعیت فعالیت شرکت‌های چینی هوآوی و زد تی ای در آمریکا و جریان سازی‌های دولت ترامپ علیه آنها در دیگر کشورهای جهان به شدت کاهش یافته است.

ژنگ فی در ادامه سخنانش افزود که در صورت ادامه وضعیت کنونی، میزان درآمدهای سالیانه هوآاوی تحت تأثیر همین قوانین و محدودیت‌های ترامپ با یک کاهش 20 درصدی مواجه خواهد شد. البته این سخنان در حالی منتشر شده است که تاکنون این شرکت با انتشار گزارش‌های مالی خود همچنان اصرار دارد که نشان دهد تحریم‌های آمریکا و قانون ممنوعیت فعالیت، استفاده و فروش محصولات این شرکت در این کشور و برخی دیگر از کشورهای هم پیمانش، در آمار فروش و موفقیت هوآوی بی تأثیر بوده است.

اما واقعیت این است این وضعیت برای هر 2 طرف تبعات منفی متعددی در پی خواهد داشت و این تحریم ها بدون شک می‌تواند دست و پای این شرکت نام‌آور چینی را به شدت ببندد و مانع رشد و موفقیت‌های چشمگیر آن در سال جاری میلادی شود.

**نتیجه تحریم شرکت هواوی به کجا می انجامد
با توجه به مراودات تجاری و ارتباطی زیادی که میان چین و آمریکا وجود دارد، تحریم های شرکت هوآوی دوام زیادی نخواهد داشت چرا که هر 2 طرف از آنچه ماجراجویی کاخ سفید و شخص ترامپ عنوان می شود به شدت دچار آسیب شده اند و استمرار این اقدامات به دلیل هزینه های سنگینی که به دو طرف اعمال می شود شاید به صلاح هیچ کدام نباشد.

درباره نیاز آمریکا به چین و شرکت هوآوی همین بس که تعداد زیادی از مناطق شهری و روستایی آمریکا وجود دارند که زیرساخت‌های ارتباطاتی آنها به وسیله این شرکت چینی ساخته، نصب و توسعه داده شده است و همچنان نیازمند تجهیزات این شرکت هستند که در طول یک سال اخیر به خاطر محدودیت‌های اعمال شده از طرف دولت ترامپ با مشکلات و دردسرهای فراوانی مواجه شده و اعلام کرده‌اند که به منظور تعمیر و بازرسی‌های مورد نیاز، نیازمند کمک و بررسی هواوی هستند.

از این رو تحلیل گران اقتصاد جهانی و دیپلمات های حوزه بین المللی ابراز کرده اند که لازم است که دولت آمریکا برای ادامه فعالیت شرکت چینی هواوی در این کشور تخفیف قایل شود و راه را برای بازگشت آن به منظور تعمیر، بازرسی و نصب تجهیزات و قطعات موردنیاز در زیرساخت‌های این کشور پهناور باز بگذارد تا خود متحمل هزینه‌های هنگفتی در آینده نشود. در صورتی که دولت آمریکا راهی برای بازگشت و ادامه فعالیت هوآوی به این کشور باز نگذارد، مجبور خواهد بود از دیگر اپراتورهای مخابراتی برای تعمیر و نصب تجهیزات ارتباطی و اینترنتی بهره ببرد و زیرساخت‌های خود را به طور کامل تعویض کند که در هر 2 حالت، متحمل هزینه‌های هنگفت و خسارات جبران ناپذیری خواهد شد و به هیچ وجه برای دولت آمریکا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

بنابراین کوتاه آمدن دونالد ترامپ از این تصمیم عجولانه و هزینه زاید محتمل ترین گزینه قابل پیش بینی برای جلوگیری از ادامه آسیب های 2 کشور در اثر تحریم های آمریکاست.

پژوهشم**9280**2002**9131

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی