گروه پژوهشی تولید متابولیت ثانویه در ارومیه راه اندازی شد


گروه پژوهشی تولید متابولیت ثانویه در ارومیه راه اندازی شد

ارومیه- ایرنا- سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: گروه پژوهشی تولید متابولیت های ثانویه در سامانه های زیستی در جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی راه اندازی شد.

امین رستم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پس از طی مراحل تصویب و دفاع از کاربرگ های ارایه شده این گروه پژوهشی در جلسات مختلف، مجوز راه اندازی این گروه تخصصی بصورت موافقت اصولی برای جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به مدت 2 سال از شورای نظارت و گسترش تشکیلات پژوهشی جهاد دانشگاهی اخذ شد.
وی با بیان اینکه این گروه با چهار نفر عضو هیات علمی و 2 نفر همکار پژوهشی متناسب با زمینه های مصوب به ارائه خدمات پژوهشی و تخصصی خواهد پرداخت، اضافه کرد: گروه پژوهشی تولید متابولیت های ثانویه در سامانه های زیستی با توجه به امکانات و تخصص های موجود می‌تواند در زمینه زیست فناوری گیاهان دارویی و همچنین استخراج و خالص سازی متابولیت های ثانویه حاصل از بیوراکتور با تمرکز بر روی ترکیبات آلکالوئیدی فعالیت کند.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فرآیند تولید، استخراج، خالص سازی و کاربرد ترکیبات ثانویه گیاهی بسیار گسترده است، اظهار داشت: فعالیت در این زمینه به صورت بین رشته ای است و همکاری تنگاتنگ علوم و فنون مختلف را می طلبد که در همین راستا پژوهشگرانی از رشته های مختلف کشاورزی، زیست شناسی، شیمی و مهندسی شیمی (بیوتکنولوژی)، پزشکی و داروسازی می توانند در این زمینه همکاری کنند.
وی در خصوص جایگاه این گروه پژوهشی در بین کشورهای منطقه، گفت: با توجه به بررسی های انجام گرفته در بین کشورهای منطقه مرکزی که بر روی ترکیبات ثانویه گیاهی فعالیت کند، وجود ندارد و تنها کشوری که بر روی گیاهان دارویی و مواد موثره فعالیت های تحقیقاتی بیشتری انجام می دهد، کشور ترکیه است.
رستم زاده ادامه داد: پژوهشگران ایرانی می توانند با استفاده از ظرفیت کشور در تولید گیاهان دارویی به قطب پژوهشی منطقه در این حوزه تبدیل شوند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی رویشگاه 520 گونه از گیاهان دارویی است که 70 تا 100 گونه از آنها جزء گیاهان خوراکی به شمار می رود.
3214/3072

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا