پشت پرده لغو مجوز آرین بانک/ نقض قوانین افغانستان یا همراهی با تحریم


پشت پرده لغو مجوز آرین بانک/ نقض قوانین افغانستان یا همراهی با تحریم

به نظر می‌رسد لغو مجوز تنها بانک ایرانی فعال در افغانستان تنها برای کاهش فشار آمریکا بر افغانستان برای کاهش مبادلات تجاری با ایران و از سوی دیگر تلاش مقامات افغان برای ادامه مبادلات با ایران...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، لغو مجوز تنها بانکی ایرانی فعال در افغانستان و اصرار مقامات افغان مبنی بر نقض قوانین بانکی این کشور از سوی این بانک و تاکید رئیس آرین بانک مبنی بر رعایت تمام قوانین بانکی علت اصلی لغو مجوز این بانک در افغانستان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

رئیس بانک مرکزی افغانستان عامل اصلی لغو مجوز این بانک را عدم رعایت قوانین بانکداری افغانستان و عدم تذکر چندین بار بانک مرکزی به این بانک دانسته و همراهی با تحریم در این موضوع را قویا رد کرده است.

عدم رعایت قوانین بانکی یا همراهی با تحریم

این در حالی است که «داود مهدیان» رییس آرین بانک درباره لغو جواز فعالیت آرین بانک در افغانستان گفت: بانک مرکزی افغانستان درباره فعالیت آرین بانک کلی‌گویی انجام داده و عدم رعایت قوانین بانکی این کشور از سوی آرین بانک را مطرح کرده است، در صورتیکه این بانک نیز مانند تمامی بانک‌های افغانستان قوانین بانک مرکزی این کشور را طی 14 سال گذشته انجام داده و تمام عملیات این بانک بر اساس مقررات بانکی بوده است.

وی افزود: در این میان ممکن است کاستی‌هایی نیز وجود داشته باشد که در همه بانک‌ها ممکن است اتفاق بیفتد اما همه این عوامل نمی‌تواند موجب توقف فعالیت یا لغو و فسخ جواز را در پی داشته باشد.

در این رابطه «عبدالنصیر عملیار» رئیس اتاق بازرگانی پکتیا و از بازرگان فعال میان ایران و افغانستان گفت: بیشتر مبادلات میان بازرگانان ایران و افغانستان از طریق صرافی ها انجام شده و اطلاعی از دلیل لغو مجوز این بانک ندارم.

وی اضافه کرد: به طور مراودات پولی میان ایران و افغانستان از طریق صرافی انجام شده و روابط بانکی میان ایران و افغانستان برقرار نبوده و به این دلیل لغو مجوز این بانک تاثیری در روابط تجاری نخواهد داشت.

علمیار همچنین در مورد احتمال تاثیر تحریم ها در مورد لغو مجوز این بانک نیز اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که افغانستان برای کاهش فشار آمریکا بر این دولت مجوز این بانک را لغو کرده باشد که همانطور که گفتم این موضوع تاثیر در مناسبات تجاری نخواهد داشت.

همچین «شریف عزیزی» رئیس اتاق تجاری ایران و افغانستان نیز ضمن بی اطلاعی از لغو مجوز این بانک ایرانی در افغانستان تاکید کرد: عمده فعالیت تجاری میان دو کشور از طریق صرافی انجام شده و فعالیت بانکی خاصی میان دو کشور برقرار نیست.

وی در مورد نقش تحریم‌های آمریکا در این رابطه گفت: بنده اطلاعی در این رابطه ندارم و نمی توانم در این مورد قضاوت کنم.

سطح روابط تجاری میان ایران و افغانستان

افغانستان یکی از شرکای عمده ایران بوده و بزرگترین شریک تجاری این کشور است که سطح مناسبات اقتصادی این دو کشور به بیش از 2 میلیارد دلار می‌رسد.

از سوی دیگر با گسترش بندر چابهار مناسبات تجاری میان دو کشور و با جهانی بیرونی افزایش یافته و ایران به عنوان راهی مطمن برای تبادل تجاری افغانستان با جهان محسوب می‌شود.

اما برخی از رسانه‌های غربی اعلام کرده بودند که آمریکا در نظر دارد مناسبات تجاری میان ایران و افغانستان را تحریم کند، موضوعی که تاکنون تحقق نیافته است.

مقامات سیاسی ایران و افغانستان همواره بر اهمیت روابط حسنه دو کشور تاکید کرده و از تشکیل کمیته پنج گانه برای حل مشکلات میان دو کشور خبر دادند و اعلام کردند که تحریم آمریکا میان مناسبات این دو کشور تاثیر نخواهد داشت.

تحریم علت لغو مجوز تنها بانک ایرانی در افغانستان

اما به نظر می‌رسد لغو مجوز تنها بانک ایران فعال در افغانستان با توجه به آنچه گفته شد مبنی بر اینکه تبادل پولی میان دو کشور عمدتا از طریق صرافی‌ها انجام می شود، تنها برای کاهش فشار آمریکا بر افغانستان برای کاهش مبادلات تجاری با ایران و از سوی دیگر تلاش مقامات افغان برای ادامه مبادلات با ایران صورت گرفته باشد.

جایگزین کردن کالاهای ایران در افغانستان دشوار بوده و چندین تجربه گذشته از جمله ممنوعیت عدم ورود چندین قلم کالای ایرانی به فراه و افزایش ناگهانی قیمتها در بازار این ولایت نشان داده است که مقامات افغانستان تلاش دارند با انجام کارهای نمادین مانند لغو مجوز آرین بانک از فشار آمریکا کاهش داده و همچنان روابط تجاری میان دو کشور را حفظ کنند.

/انتهای پیام/

پشت پرده لغو مجوز آرین بانک/ نقض قوانین افغانستان یا همراهی با تحریم
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا