افزایش قیمت خرما به صادرات و سیل ارتباطی ندارد/ شکر تولید داخلی، به نام مردم به کام کشورهای همسایه!


افزایش قیمت خرما به صادرات و سیل ارتباطی ندارد/ شکر تولید داخلی، به نام مردم به کام کشورهای همسایه!

کاظم بهاری گفت: افزایش قیمت خرما هیچگونه ارتباطی به صادرات ندارد زیرا بزرگترین صادر کنندگان خرما عراق و عربستان هستند و به نوعی دست صادرات کشور ما را از پشت بسته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس کشت و صنعت درباره افزایش قیمت خرما و واردات 60 هزار تن شکر در ماه مبارک رمضان، به خبرنگار تیتریک، گفت: خرما کالای جانشین است و با توجه به اینکه قیمت شکر رشد صعودی داشت و به تناسب آن نوسان قیمت قند را شاهد بودیم مردم سبد مصرف خود را به سمت خرما تغییر دادند.

کاظم بهاری افزود: با توجه به روند مذکور، با توجه به افزایش تقاضای مردم تولیدکننده و عرضه کننده به توان خرید مردم پی برده و قیمت را تا نقطه ای افزایش می دهد که تقاضا کننده از خرید کالایی مانند خرما سر باز بزند و ظرفیت خرید تکمیل شود.
وی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان قوت مردم را تغییر داد و اقلامی مانند برنج و ...نیز گران شد، اظهار داشت: افزایش قیمت خرما هیچگونه ارتباطی به صادرات ندارد زیرا بزرگترین صادر کنندگان خرما عراق و عربستان هستند و به نوعی دست صادرات کشور ما را از پشت بسته اند.
بهاری با تاکید بر اینکه در زمینه قیمت و کیفیت خرما نمی توان با دو کشور مذکور در رقابت بود، تصریح کرد: افزایش قیمت این محصول به سیل اخیر نیز هیچگونه ارتباطی ندارد.
وی شیوه استحصال شکر را چغندر قند، نیشکر و شکر قهوه ای دانست و درباره واردات 60 هزار تن شکر اعلام شده توسط مسئولین گفت: کارخانجات شکر ایران در جنوب کشور همانند اهواز از نیشکر استفاده می کنند و سایر کارخانجات غالبا از چغندر قند استفاده می کنند.
بهاری دوره مصرف چغندر قند و ظرفیت تولید شکر از آن را 4 ماه اعلام کرد و افزود: اهواز با شکر تولید کننده تنها می تواند دو یا سه استان را پوشش دهد اما خوشبختانه تا 9 ماه می تواند شکر مورد نیاز را تولید کند اما سایر کارخانحات در نبود چغندر قند از شکر قهوه ای استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه قریب به 32 کارخانه قند در کشور فعال هستند، اظهار داشت: بزرگترین بازار مصرف شکر در ترکیه و عراق است و شکر 9 هزار تومانی در عراق با بهای تمام شده 18 هزار تومان به فروش می رسد در نتیجه عده ای صادرات را بر مصرف داخلی مردم ترجیح می دهد زیرا برای آنها توجیه اقتصادی دارد.
بهاری تصریح کرد: متاسفانه افت قیمت شکر یک ماه آینده اتفاق خواهد افتاد در حالی که تب مصرف شکر در ماه مبارک رمضان است و اگر دو ماه گذشته مسئولین این موضوع را مدیریت می کردند امروز شاهد افزایش قیمت شکر نبودیم.
وی گفت: متاسفانه مردم نیز با القا کمبود یک کالا به خرید بیشتر آن می پردازند و سودجویان از این رفتار صاحبان بازار استفاده می کنند در حالی که فشار اقتصادی تنها روی مردم است.
بهاری با طرح این سوال که چه تعداد از مسئولین در جنوب شهر تهران و مناطق کم برخوردار کلانشهرها زندگی می کنند یا یکبار به قصد خرید وارد بازار شده اند تا درد مردم را از نزدیک احساس کنند، افزود: آیا مسئولین از حقوق شخصی شان خرید می کنند؟
وی با اظهار تاسف از اینکه متاسفانه برخی از اقشار کم درآمد شب سر گرسنه بر بالش می گذارند، اظهار داشت: آقایان مدعی، وزرا و معاونان آنها آیا از قیمت های سرسام آور بازار خبر دارند؟
کارشناس کشت و صنعت در خاتمه با اشاره به اینکه بازار مصرف متاسفانه از رانت رنج می برد و ضعف نظارت وجود دارد، تصریح کرد: خشک شدن ریشه فساد از بیخ و بن گرو آغاز این مهم از سیستم های دولتی است تا در نهادهایی با سطح پائین نیز شاهد اینگونه مسائل نباشیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ علیراد قسمت