دلایل، علایم و روش های درمان گرفتگی رگ قلب


دلایل، علایم و روش های درمان گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ قلب یک بیماری است که به آن آترواسکروز می گویند که با گذشت زمان و بالا رفتن سن این بیماری ظاهر می شود که با رسوب گذاری در رگ های بدن ظاهر می شود، زمانی که رگ های قلب دچار گرفتگی شوند باعث می شود که خون ورودی به قلب کاهش پیدا کند که در نتیجه اکسیژن کافی هم به قلب نخواهد رسید، زمان که فرد تپش قلبش بالا می رود رگ ها نمی توانند خون و اکسیژن...

گرفتگی رگ قلب یک بیماری است که به آن آترواسکروز می گویند که با گذشت زمان و بالا رفتن سن این بیماری ظاهر می شود که با رسوب گذاری در رگ های بدن ظاهر می شود، زمانی که رگ های قلب دچار گرفتگی شوند باعث می شود که خون ورودی به قلب کاهش پیدا کند که در نتیجه اکسیژن کافی هم به قلب نخواهد رسید، زمان که فرد تپش قلبش بالا می رود رگ ها نمی توانند خون و اکسیژن کافی به قلب برسانند که منجر به سکته قلبی خواهد شد که خود از اصلی ترین عوامل مرگ میر در جهان است.

دلایل، علایم و روش های درمان گرفتگی رگ قلب

دلایل گرفتگی رگ قلب

همانطور که می دانید قلب یک از مهم ترین عضو های بدن است که با بالا رفتن سن رگ های آن ممکن است دار گرفتگی شود، گرفتگی رگ قلب معمولا از قبل نشانه های بارزی از خود نشان نمی دهد و تا زمانی که کارتان به اورژانس بکشد. رگ هایی که کار آنها انتقال خون و اکسیژن از قلب به سایر نقاط بدن است که این رگ ها از یک لایه نازک سلولی پوشیده شده اند که این نازکی رگ ها باعث می شود جریان خون به راحتی از رگ ها عبور کند.

اما زمانی که اندوتلیوم آسیب می بیند به کلسترول های بد اجازه می دهد که در دیواره های رگ قلب تجمع کنند، بدن برای اینکه این مشکل را حل کند به آن قسمت از رگ گلبول های سفید را برای کمک رسانی می فرستد که گاهی اوقات این گلبول ها هم در آن محل گیر می کند. با گذشت زمان پلاکت ها در همان محلی که گرفتگی ایجاد شده روی هم جمع می شوند که منجر به وجود آمدن موقعیتی جدی برای قلب خواهد بود.

دلایل، علایم و روش های درمان گرفتگی رگ قلب

از مهم ترین دلایل گرفتگی رگ قلب که به روند آن سرعت می بخشد:

بالا بودن سن گلسترول بالا فشار خون بالا استرس زیاد وزن بالا استفاده از روغن های مایع و نباتی پرخاشگر بودن ورزش نکردن و نداشتن فعالیت جسمی دیابت داشتن سابقه بیماری قلبی تغذیه ناسالم و فست فودی ژن مصرف دخانیات

تمامی این دلایل می تواند در سرعت رسوب گذاری در قلب دخیل باشد. در واقع باید گفت که هر چقدر زندگی بدون استرس و طبیعی تری همراه با تغذیه مناسب و فعالیت های بدنی کافی داشته باشیم این عمل دیرتر اتفاق می افتد. آرامش بیشتر مساوی با داشتن عمری طولانی تر.

راه تشخیص گرفتگی رگ قلب

معمولا برای اینکه گرفتگی ها را تشخیص بدهند از تست ورزش استفاده می کنند، اما در صورت تشخیص دقیق تر از طریق آنژیوگرافی که از طریق اشعه ایکس عکس برداری می شود و تمامی رگ های کوچک و بزرگ قلب را نشان می دهد. از طریق اسکن ایزوتوپ و نوار قلب هم می توان به این گرفتگی ها پی برد.

دلایل، علایم و روش های درمان گرفتگی رگ قلب

علائم گرفتگی رگ های قلب

رایج ترین علائم شامل درد قفسه سینه و آنژین است که شامل: کرختی و بی حسی،سنگینی کرختی و بی حسی، فشار، سوختگی، درد، احساس پر بودن است. معمولا این علائم با سوء هاضمه و سوزش سر دل اشتباه گرفته می شود.

علائم آنژین یا همان درد قفسه سینه معمولا با سوزش معده و سوء هاضمه اشتباه گرفته می شود، اما ممکن است که در نقاط شانه چپ، بازو چپ، گردن، فک و کتف چپ هم احساس شود. که معمولا تمامی این علائم با عرق کردن، حالت تهوع، خستگی و تنگ شدن نفس همراه باشد.
علائم دیگر گرفتگی رگ قلب شامل:

حالت تهوع عرق کردن تنگی نفس تند شدن سریع ضربان قلب سرگیجه و ضعف ضربان قلب نامنظم

عوارض گرفتگی رگ قلب

بیماری سرخرگ کرونری بیماری سرخرگ محیطی بیماری شریان کاروتید آنوریسم

دلایل، علایم و روش های درمان گرفتگی رگ قلب

روش های درمان گرفتگی شریان های قلب

از مهم ترن تغییراتی که باید برای درمان انجام دهید ترک کردن عادات نادرست و شروع یک زندگی با عادات صحیح غذایی و رفتاری است. ترک سیگار، ترک استفاده از غذاهای چرب، شور، شیرین، و جایگزین رژیم غذایی کم نمک، کم چربی و کم قند. اگر شما دچار بیماری دیابت هستید از مصرف قند به طور کامل پرهیز کنید.

تمامی این روش ها برای درمان گرفتگی رگ قلب طبیعی بوده اما روش های دیگر درمان که در صورت شدت بیماری از آن استفاده می شود شامل دارو درمانی و جراح است. چنانچه ترک عادت های بد غذایی تاثیری در روند بهبودی نداشت استفاده دکتر برای جلو گیری از تجمع پلاکت های خون و تنظیم فشار خون. کاهش قند خونتان پزشک داروهایی برایتان تجویز می کند که برای کاهش کلسترول بد هم از قرص آسپیرین توصیه می شود. جهت بهبود سعی کنید تمامی دارو های مصرف شده را به موقع و سر ساعت استفاده کنید.

عمل های که بیشتر برای درمان گرفتگی رگ از آن استفاده می کنند عبارت اند از:

آنژیو پلاستی با بالون قراردادن استنت جراحی بای پس رگ های گرفته شده است

دلایل، علایم و روش های درمان گرفتگی رگ قلب

۱.جراحی بای پس رگ های گرفته شده

این نوع عمل که یک روش باز جراحی در جهت درمان گرفتگی رگ قلب است که به این صورت از یکی از شریان های دست پا و یا سینه برداشته می شود و سپس به قلب پیوند می زنند. این روش معمولا برای افرادی استفاده می کنند که بیش از دو یا هر سه رگ اصلی به خصوص در قسمت ‌های ابتدایی رگ گرفته شده باشد.

اما در افرادی که یک یا دو رگ از رگ قلب مسدود شده و اندازه و یا محل آن انسداد برای آنژیوپلاستی نا مناسب است، انجام می گیرد. اما در صورت مناسب بودن ضایعه، آنژیوپلاستی که در طی آن بالون می زنند و سپس در اغلب موارد استنت می گذارند، روش درمانی مناسبی است.

۲.انژیوپلاستی یا قرار دادن استنت

در عمل آنژیو پلاستی که بعضی از افراد آن را با عنوان فنر گذاشتن می نامند، پزشکان بعد از آنژیوگرافی، بالونی تنها یا بالونی که روی آن استنت قرار دارد را وارد رگ‌ قلب کرده و در محل مسدود رگ را باز می کنند می کنند و با این کار سبب کاهش انسداد رگ شده، در نتیجه خون دوباره در رگ ‌ها به جریان درمی‌آید.

بالون با کمپرس و چسباندن پلاک های آترواسکلروتیک موجب رفع تنگی رگ می شود و استنت ها، تورهای فنری کوچکی هستند که مانند یک ستون در رگ ‌ها قرار داده می شود تا از برگشت دوباره پلاکت ها جلوگیری کند که احتمال برگشت آن در آینده بسیار کمتر خواهد شد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟