مرگ 7500 نفر در گیلان ناشی از بیماری های قلبی و عروق مغز


مرگ 7500 نفر در گیلان ناشی از بیماری های قلبی و عروق مغز

رشت - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: سال گذشته از مجموع افزون بر 14 هزار مرگ در استان، هفت هزار و 500 نفر به دلیل بیماری های قلبی و عروق مغز جانشان را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهرخ یوسف زاده چابک روز دوشنبه در نشست استانی کارگروه اطلاع رسانی برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان افزود: فشار خون ، مهمترین عامل زمینه ساز بیماری های قلبی و عروق مغز است و این دو دسته از بیماری ها، بیش از 50 درصد علت مرگ در گیلان هستند.
وی با بیان این که حتی فشار خون، 14 بر 90 نیز سه برابر میزان مرگ را افزایش می دهد، اظهار داشت: 80 درصد افرادی که از فشار خون خود اطلاع دارند، فشار خونشان را به خوبی کنترل نمی کنند.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به افزایش امید به زندگی در کشور خاطر نشان کرد: در ابتدای انقلاب امید به زندگی در کشور 54 سال بود ولی اکنون به 73 و 74 سال رسیده ضمن اینکه امید به زندگی مردان در گیلان 74 و زنان 80 سال است.
یوسف زاده اظهار داشت: افزایش طول عمر فرصتی را برای بیماری های غیرواگیر دیابت و فشارخون فراهم کرده و مهمترین عامل برای بروز بیماری های قلبی و عروقی و عروق مغز است که البته در کنار این عوامل ، سرطان ها به عنوان دیگر بیماری غیرواگیر تهدید کننده سلامت هستند.
وی با بیان این که رژیم غذایی نامناسب و کاهش فعالیت فیزیکی مهمترین عامل برای بروز بیماری هایی از جمله فشار خون و دیابت است، تصریح کرد: برای پیشگیری از این بیماری ها توجه خاص به میزان مصرف نمک و قند مواد غذایی حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اجرای برنامه بسیج ملی فشار خون همزمان با سراسر کشور در استان گیلان تصریح کرد: اجرای این برنامه علاوه بر مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و بیمارستان ها، تیم ها برای سنجش فشار خون در ادارات نیز حضور می یابند که کمک مدیران روابط عمومی در این باره اهمیت دارد.
اجرای این برنامه در دو مرحله شامل 27 اردیبهشت تا 16 خرداد (مرحله اطلاع رسانی) و 17 خرداد تا 15 تیر (مرحله سنجش فشار خون) ادامه دارد، در مرحله دوم اجرای این برنامه از 17 خرداد تا پانزدهم تیرماه، تمامی افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی می توانند برای دریافت خدمات رایگان سنجش فشار خون از ساعت هشت تا 14 و 16 تا 20 به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و بیمارستان های گیلان مراجعه کنند.
پیش بینی می شود که در اجرای بسیج ملی فشار خون در گیلان، حداقل 750 هزار نفر تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند و 150 هزار مورد جدید فشار خون بالا، در استان شناسایی شود.
یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری فشارخون مصرف بیش از اندازه نمک است؛ عاملی که می تواند افراد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد. بر اساس آمار، متوسط مصرف نمک روزانه در کشور ما 11 گرم است در حالی که بر اساس استاندارد، بایستی پنج گرم باشد، تنها 12 درصد افراد در کشور در رژیم غذایی شان میزان مصرف نمک را رعایت می کنند.
در نشست استانی کارگروه اطلاع رسانی برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون مدیران روابط عمومی ادارات استان گیلان حضور داشتند.
7286 / 2007

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج