درصدد بازگرداندن تمام الواح گلین هخامنشی از آمریکا هستیم


درصدد بازگرداندن تمام الواح گلین هخامنشی از آمریکا هستیم

تهران- ایرنا- معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که مجوز بازگشت 1780 لوح گلین از موسسه شرق شناسی شیکاگو به ایران صادر شده، گفت: این مقدار بخشی از مجموعه مورد نظر است و ما درصدد بازگرداندن تمام الواح گلین به ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد حسن طالبیان روز دوشنبه در نشستی که به منظور روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: با کمک سایر نهادها درصدد اخذ مجوز برای بازگرداندن تمام الواح گلین دوره هخامنشی هستیم.
طالبیان اضافه کرد: دادگاه عالی آمریکا، دستور بازگرداندن الواح را صادر کرده ولی خزانه داری این کشور امکان بازگرداندن تمام الواح را نداده است.
معاون میراث سازمان میراث فرهنگی گفت: ایران به این تصمیم اعتراض کرده و درصدد باز گرداندن تمام الواح هستیم.
(در سال‌های 1933 و 1934 با همکاری هیات ایرانی و دانشگاه شیکاگو حفاری هایی در تخت جمشید پایتخت امپراتوری پارس در دیوار استحکامات شمال غربی تخت جمشید در محل کاخ خزانه صورت گرفت.
در نتیجه این حفاری ها، حدود 30 هزار لوح گلی با متن‌هایی به خط میخی عیلامی به شکل و اندازه‎ مهرهای نماز در اندازه‎های 68 سانتی‎متری به دست ‌آمد که از این تعداد حدود 6 هزار لوح سالم بودند.
این آثار مربوط به سرزمین اصلی هخامنشیان یعنی پارس یا فارس امروز و سرزمین جلگه‌ای و پرآب عیلام در دامنه‌های فارس است. این الواح در زمان فرمانروایی داریوش هخامنشی حدود 500 سال پیش از میلاد نوشته شده است. این مجموعه بخش کوچکی از بایگانی دیوان شاهی در زمان هخامنشیان به شمار می رود.
بر اساس روال مقرر در قانون 1309 ایران،‌ این 6 هزار لوح گلی متعلق به دوره هخامنشیان میان دولت ایران و این موسسه تقسیم شدند.
بنا به درخواست موسسه شرق‌شناسی و طبق مجوز رسمی که ایران به این موسسه اعطا کرد، مقرر شد این الواح تنها به مدت سه سال به دانشگاه شیکاگو امانت داده شوند تا مطالعات مربوط به ترجمه خطوط نوشته‌های عیلامی و مستند‌سازی ترجمه‌ها به شکل کتاب و میکروفیلم انجام و پس از پایان مطالعه در زمان معین به ایران بازگردانده شوند.
دانشگاه شیکاگو پس از چند سال شماری از لوح‌ها را که از شدت آسیب‌دیدگی، خواندن آنها امکان‌پذیر نمی‌شد، به ایران بازگرداند و پژوهش بر روی شماری از آنها را که سالم‌تر و خواندنی‌تر بودند، آغاز کرد.
پس از آن تعداد 300 لوح دیگر به ایران بازگردانده شدند و بقیه آن همچنان در امانت دانشگاه شیکاگو باقی ماند، اسناد نشان می‌دهند که ایران، الواح هخامنشی را به شکل امانی به دانشگاه شیکاگو سپرده است با این حال، بعضی از اتباع آمریکایی با توسل به قوانین سال‌های 2002 و 2004 آن کشور، اشیای باستانی متعلق به ایران را توقیف کردند.
الواح هخامنشی ازجمله میراث فرهنگی و گنجینه ایران باستان است که بیش از 8 دهه از توقیف آن در آمریکا می‌گذرد.
اسفند ماه سال 1396 بود که علی اصغر مونسان (معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) از رأی مثبت دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره نشدن الواح هخامنشی ایران خبر داد و گفت: با صدور این رأی اقدام عملی برای بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا آغاز می‌شود.
اما با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ الواح هخامنشی که قرار بود به ایران بازگردانده شوند، همچنان در آمریکا توقیف ماند.

**680 موزه در ایران فعال است
طالبیان در سخنان دیگر خود در این نشست با اعلام این که در حال حاضر 680 موزه فعال در کشور وجود دارد، افزود: 266 موزه متعلق به میراث فرهنگی و 248 موزه متعلق به سایر نهادها همچون شهرداری ها و بنیاد مستضعفان است.
وی افزود: 129 موزه خصوصی و 37 موزه بصورت مشارکتی اداره می شوند.
طالبیان همچنین یکی از اتفاقات خوب در سال میراث فرهنگی را معاف شدن حمایت کننده های مالی در حوزه میراث عنوان کرد و افزود: بر اساس این ماده قانونی هزینه هایی که حمایت کننده مالی متقبل شود، جزو اسناد مثبت مالیاتی محسوب می شود که اتفاق بسیار خوبی است.
وی گفت: بر اساس این ماده قانونی حمایت کنندگان مالی که برای ساخت مدرسه و یا مسجد دارای اسناد مثبت امور مالیاتی می شدند در هزینه کردن در امور میراث فرهنگی نیز از این به بعد دارای همین شرایط می شوند.
ادامه دارد...
فراهنگ**3377**3009

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید