ایمنی از لغزش‌ها و بخشش گناهان؛ درخواست ما در روز چهاردهم رمضان


ایمنی از لغزش‌ها و بخشش گناهان؛ درخواست ما در روز چهاردهم رمضان

تهران- ایرنا- دعای روز چهاردهم ماه رمضان، حاوی درخواست‌هایی از خداوند یکتا برای بخشش گناهان و لغزش‌ها و ایمنی از قرارگرفتن در معرض بلاها و آفات‌ است.

در دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان می خوانیم:
اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.
خدایا مؤاخذه نکن مرا در‌ ایـن روز به لغزش‌ها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی‌ها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات‌، ای عزت دهنده مسلمانان.

**«اللهم لاتواخذنی فیه بالعثرات»
نماز کسی را که آن را در وقت به جا نمی آورد و به کارهای دنیوی خود ادامه می‌دهد، نفرین می‌کند و می‌گوید: «خدا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی!» این در حالی است که اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی نمازگزار رو به روال می‌افتد.
گاهی آدم می‌لغزد و ایمانش ضعیف می‌شود و تقوایش از بین می‌رود. گناهان آدمی همان لغزش است و باید از خدا بخواهد که مؤاخذه نشود. خدا در اثر گناه به غضب می‌آید و سیل و زلزله و بلایای طبیعی همه آثار گناه است. گاه مردم توجه نمی‌کنند که غالب این اتفاقات و تصادفات به دلیل انجام گناه است.
اگر کسی با خدا باشد، هیچ کس نمی‌تواند علیه او توطئه کند، چون او خدا را دارد.هر کس در حد توانایی که دارد مسئول اعمال خویش است و بیش از آن بر او تکلیفی نخواهد بود.

** «واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ»
«اقاله» کن و گناهان ما را بیامرز. در دعای کمیل هم این لفظ وجود دارد که خدایا لغزش‌های ما را اقاله کن؛ یعنی ما را بدون هزینه ببخش. در مورد معامله نیز چنین لفظی در فقه وجود دارد. یعنی فروشنده و خریدار حق فسخ معامله را تا زمانی که با یکدیگر هستند، دارند.
خداوند عزوجل‌ بهترین عذر پذیرنده‌هاست که از بندگان خویش به سرعت راضی می‌گردد به طوری که او به سریع الرضا‌ یعنی «زود راضی شونده»‌ معروف است و در قرآن بندگان خویش را به سوی رحمت و مغفرت خویش فرا می‌خواند.

** «ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ»
خدایا من را هدف تیر بلا قرار مده. همه آنچه برای انسان پیش می آید نتیجه اعمال اوست. خدا در قرآن می‌فرماید: «هر گرفتاری برای شما پیش می‌آید، دسترنج خودتان است» هر چه بکاری همان را درو می‌کنی.

**«بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین»
به عزت خودت، این دعاها را درباره ما مستجاب کن! ‌ای کسی که عزت مسلمین با توست.
فراهنگ**3009** 9053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه