قدیمی ترین اذان مسجد الحرام در هلند


قدیمی ترین اذان مسجد الحرام در هلند

قدیمی ترین قطعه صوتی اذان مسجد الحرام در مکه مکرمه متعلق به بیش از 138 سال پیش است که در کتابخانه دانشگاه لیدن هلند نگهداری می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سی ان ان، مسجد الحرام در شهر مکه مکرمه در عربستان از جایگاه عظیمی بین مسلمانان برخوردار است، جایی که نوای الله اکبر اذان از آن به گوش رسیده است؛ به طوری که موسسه ملک عبدالعزیز در توئیتر خود یک سند صوتی نادر و معتبری را اذان در مسجد الحرام منتشر کرده است.

این موسسه در صفحه رسمی خود در توئیتر یک قطعه صوتی قدیمی را از صدای اذان در مسجد الحرام منتشر کرد که تاریخ آن به بیش از 135 سال پیش بازمی گردد.

این موسسه درباره این فایل صوتی اعلام کرد: این قدیمی ترین قطعه صوتی برای اذان در مسجد الحرام به شمار می آید که متعلق به سال 1302 است. یکی از سندهای صوتی نادر است که در کتابخانه دانشگاه لیدن هلند نگهداری می شود.

این موسسه اعلام کرد: این قطعه صوتی به دست «کریستین اسنوک هورخرونیه» شرق شناس هلند در سال 1302 هجری(1885 میلادی) ثبت شده است.

این موسسه از کاربران توئیتری خود خواست تا در تفاوت های بین صدای اذان در گذشته یعنی قبل از استفاده از بلندگوها و صدای اذان امروز توجه و تامل کنند.

گفتنی است، کتابخانه دانشگاه لیدن، بزرگترین کتابخانه دانشگاهی هلند با منابع معتبر در مطالعات شرق شناسی است. دوره طلایی مطالعات خاورشناسی در هلند به قرن 11 تا 17 باز می گردد. شمار نسخه های خطی اسلامی در این کتابخانه به بیش از دو هزار نسخه می رسد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تیپ ناهماهنگ و خلاف مُدِ الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی