نشاء مکانیزه برنج در افزون بر 120 هزار هکتار شالیزار گیلان


نشاء مکانیزه برنج در افزون بر 120 هزار هکتار شالیزار گیلان

رشت - ایرنا - معاون امور مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گیلان از انجام نشاء مکانیزه برنج در افزون بر 120 هزار هکتار از شالیزارهای استان خبر داد.

حیدر کامیاب روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: از ابتدای فصل نشاء برنج تاکنون بیش از 120 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان بصورت مکانیزه کشت شده است.
وی با بیان اینکه بیش از شش هزار دستگاه نشاء کار در گیلان وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که تا پایان فصل کشت بیش از 137 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بصورت مکانیزه کشت شود.
معاون امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: کاهش هزینه نشاءکاری ، سرعت انجام کار، کاهش سختی کار ، بازده بهتر محصول نسبت به روش سنتی ، کمبود نیروی کار انسانی برای انجام کشت دستی و افزایش درآمد کشاورزان از جمله دلایل افزایش گرایش شالیکاران به استفاده از ماشین و کشت مکانیزه برنج است.
سالانه یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود؛ این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.
7296/2007/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید