اجرای طرح ضربتی نجات شمشادهای شمال کشور


اجرای طرح ضربتی نجات شمشادهای شمال کشور

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه حدود 80 درصد شمشادزارهای کشور آسیب جدی دیده است، گفت: برخی نگران انقراض شمشادها در جنگل های هیرکانی هستند اما سازمان جنگل ها از سال گذشته اقدامات ضربتی برای نجات شمشادزارها آغاز کرده است و ما امیدواریم که بتوانیم آنها را نجات دهیم. به گزارش سلامت نیوز به نقل از...

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد شمشادزارهای کشور آسیب جدی دیده است، گفت: برخی نگران انقراض شمشادها در جنگل‌های هیرکانی هستند اما سازمان جنگل‌ها از سال گذشته اقدامات ضربتی برای نجات شمشادزارها آغاز کرده است و ما امیدواریم که بتوانیم آنها را نجات دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل ،بهمن افراسیابی با بیان اینکه از سال گذشته یک برنامه جامع ضربتی تحت عنوان «نجات شمشاد» در منطقه هیرکانی آغاز شد، اظهار کرد: برای تدوین این برنامه کارگروهی در سازمان جنگل‌ها تشکیل و بر اساس مصوبه این کارگروه قرار شد که برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، نوشهر برنامه‌های جداگانه‌ای برای نجات شمشادزارها داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه این برنامه شامل دو بخش عمده مقابله با آفات و تولید نهال و نهال‌کاری در منطقه هیرکانی است، اظهار کرد: بر این اساس شمشادزارها به سه بخش تقسیم‌بندی شدند.

بخش اول بخشی است که دچار آسیب نشده است و هنوز به‌صورت سبز وجود دارد. در حال حاضر این لکه‌های سبز، محصور شده‌اند و برای جلوگیری از آلودگی، عبور و مرور انسان و دام به آن مناطق را محدود کرده‌ایم همچنین با رعایت کلیه ضوابط فنی اقدامات قلمه‌گیری و بذرگیری از درختان سالم انجام شده است.

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه بخشی دیگری از شمشادزارها به ظاهر خشک شده است ولی ساقه آنها هنوز جوانه می‌زند، اظهار کرد: نقشه این محدوده نیز به‌طور کامل تهیه شده و برنامه مقابله با آفات و امراض در آن نقاط در حال اجرا است.

افراسیابی با اشاره به اینکه در منطقه دیگری از جنگل‌های هیرکانی، شمشادزارها خشک شده‌اند و جوانه‌ای در آنها دیده نمی‌شود، گفت: این مناطق را نیز به حال خود رها نکرده‌ایم و در هر استان تعدادی گیاه پزشک در حال پایش و بررسی هستند تا ببینند آیا می‌توان آنها را نجات داد یا خیر؟او با بیان اینکه مجموع اقدامات ما برای نجات شمشادزارها در قالب روش‌های محصور کردن، محلول پاشی، نصب تله‌های فرمونی، عملیات بهداشتی و انتقال نهال از نقاط سالم به مناطق جدید است، تصریح کرد:

در حال حاضر بیش از یک میلیون قلمه از پایه شمشادزارهای سالم استان گیلان گرفته شده است و بیش از دو میلیون گیاه قلمه‌گیری شده در نهالستان‌ها برای تولید نهال داریم که اگر نتوانستیم جلوی انقراض شمشادها را بگیریم، بتوانیم در گلدان‌ از آنها نگهداری کنیم. به گفته مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، وسعت شمشادزارهای کشور ۴۲ هزار هکتار است که حدود ۸۰ درصد آن آسیب جدی دیده است ولی نقاط سالمی همچنان به‌صورت لکه‌ای وجود دارد.

افراسیابی در پایان با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از عوامل انسانی و طبیعی سبب آسیب رسیدن به شمشادزارهای کشور شده است، گفت: ما به احیای شمشادزارها امیدواریم. از آنجایی که آلودگی بیماری بلایت شمشاد بین پنج تا شش سال در خاک باقی می‌ماند فعلا نمی‌توانیم قلمه‌ها را به جنگل انتقال دهیم. این کار زمانی اتفاق می‌افتد که مطمئن شویم یک منطقه خالی از آلودگی و بیماری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت