تروریسم اقتصادی در حوزه فناوری


تروریسم اقتصادی در حوزه فناوری

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است شایعه جاسوسی بودن پوسته‌های فارسی تلگرام، فرضیه ثابت نشده‌ایست که از سوی گوگل مطرح شده. این پلتفرم چون زورش می‌رسید، اپلیکیشن‌های کاربران را از روی گوشی‌هایشان حذف کرد و این کار تروریسم اقتصادی در حوزه فناوری است.

حمید فتاحی چند روز قبل با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شد. او در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات در جمع خبرنگاران نکاتی را پیرامون نسخه‌های تلگرام و کاهش قیمت در حوزه اینترنت ثابت مطرح کرد.
رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص سیاست‌هایی که قرار است در دوره مدیریتی خود پیش بگیرد، گفت: تمام کاری که قرار است انجام بدهیم، همان حکمی است که وزیر ارتباطات داده‌ است. برنامه‌های ما در جهت رسیدن به اهدافی مانند کاهش انحصار، واگذاری وویس بین‌المللی، کاهش تصدی‌گری حکومت، افزایش کیفیت ارتباطات در حوزه بین‌الملل و شبکه ملی اطلاعات (هسته اصلی آن بر عهده شرکت زیرساخت است)، توسعه خدمات و سرویس‌های جدید است. در کنار تمام این‌ها تدوین برنامه‌های جدید برای توزیع ترانزیت بین‌الملل نیز تکلیفی است که با جدیت آن را دنبال می‌کنیم تا ایران به هاب منطقه‌ای ترانزیت دیتا تبدیل شود.

** قیمت اینترنت
ارائه خدمات به شرکت‌های تلفن ثابت جزو وظایف شرکت زیرساخت است. این روزها هزینه اینترنت بالا رفته و این موجب اعتراض شرکت‌ها شده است. فتاحی در این خصوص گفت: اعتراض در این خصوص کمابیش وجود دارد. سال گذشته ما نزدیک طی دو سه مرحله نزدیک به 50 درصد کاهش قیمت داشتیم، این در حالیست که خریدهای ما ارزی است.
با توجه به قیمت بالای ارز، شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش قیمت را طی دو سه مرحله اجرایی کرده است. دلیلش هم آن‌طور که فتاحی عنوان می‌کند این بوده که تلاش کنند تا مدل‌های خرید در شرکت زیرساخت را به سمتی ببرند که بتوانند آن را با بهترین کیفیت در اختیار اپراتورهای لایه دسترسی قرار بدهند.
معاون وزیر ارتباطات افزود: در مقایسه با جاهای دیگر دنیا و هزینه‌هایی که برای این موضوع توسط اپراتورها پرداخت می‌شود، در وضعیت خوبی هستیم. نگاه ما این است تا جایی که می‌توانیم برای اپراتورهای لایه دسترسی شرایط بهتر و تسهیلات ویژه ایجاد کنیم.

** واگذاری مکالمات بین‌الملل به بخش خصوصی
رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت درباره بحث واگذاری مکالمات بین‌الملل به بخش خصوصی گفت: مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در خصوص اپراتورهایی که در این بخش فعالیت می‌کند تصویب شده و زمانی که ابلاغ شود شرکت زیرساخت از حوزه مکالمات بین‌الملل و انحصاری که تا الآن وجود داشته بیرون می‌آید.
وی با اشاره به این‌که شرکت‌های دارای پروانه می‌توانند از این امکان استفاده کنند، گفت: کمیسیون تنظیم مقررات برای VOIP (تلفن اینترنتی) اپراتورهایی که پروانه دارند و در این حوزه فعالیت می‌کنند، چارچوبی گذاشته است. مصوبات کمیسیون در این زمینه تصویب شده و ما منتظر ابلاغ هستیم. هدف اصلی در این کار انحصار زدایی رقابت است، به همین دلیل صاحبان پروانه فعالیت می‌توانند در این بستر با یکدیگر رقابت کنند.
فتاحی با تأکید بر این‌که این بازار شرایط رقابت سالم را ایجاد می‌کند، گفت: آن‌ها که سابقه فعالیت بیشتری در این زمینه دارند، قطعاً با استفاده از تجربیات خودشان قدم‌های بهتری بر خواهند داشت و به موفقیت خواهند رسید. برای مجموعه خاصی ارجحیت قائل نمی‌شویم و در نظر ما همه با هم برابر هستند.

** قیمت مکالمات بین‌الملل افزایش پیدا کرده است
وی درباره بالا رفتن قیمت مکالمات بین‌الملل افزایش گفت: قیمت مکالمات تابعی از قیمت ارز است. زمانی که ما مکالمات را به سمت خارج از کشور می‌بریم، قیمتی که کاربر پرداخت می‌کند بابت ترافیک صادره است، ترافیک وارده که قیمتی ندارد.
او گفت: چون این ترافیک را به اپراتورهای بین‌المللی تحویل می‌دهیم، همه تابعی از قیمت ارز است و به همان میزانی که قیمت ارز افزایش داشته، این تعرفه هم افزایش یافته است.
به همین دلیل ما برای تعیین قیمت به کمیسیون تنظیم مقررات درخواست دادیم و با سازمان حمایت از مصرف‌کننده هم مکاتباتی داریم، چون باید مجوز از آن‌ها هم بگیریم. تعرفه‌های فعلی در همه سطح‌ها حدود دو تا دو و نیم برابر افزایش داشته است.
او در خصوص ارزی که به این کار اختصاص پیدا می‌کند، گفت: مبنا نرخ ارز آزاد است، نه ارز 4200 و نه ارز نیمایی.

** نسخه‌های فارسی تلگرام
فتاحی درباره نقش وزارت ارتباطات در شکل‌گیری و ایجاد نسخه‌های فارسی تلگرام گفت: ما در دی‌ماه 1396 درباره ناامن بودن کل پوسته‌های تلگرام بیانیه دادیم و بیانیه ما درباره کل پوسته‌های تلگرام بود.
منطقی است که اتصال مستقیم به تلگرام امن‌تر از اتصال از طریق پوسته‌هاست. این ربطی به کلاینت‌هایی که فراگیر شده بود هم ندارد بلکه به‌صورت کلی این را مطرح کردیم.
وی افزود: اما اینکه گوگل به بهانه جاسوسی بودن تلگرام‌های فارسی آن‌ها را حذف کرده، ادعایی است که از سوی گوگل مطرح شده است. گوگل با قدرتی که داشته نه‌تنها این کلاینت‌ها، بلکه اپلیکیشن‌های دیگری را نیز از گوشی‌های کاربران حذف کرده است.
فتاحی اسم این حرکت را تروریسم اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات می‌گذارد و می‌گوید: این‌که چون پلتفرم در اختیار یک مجموعه است، به کاربران زور بگوید و به اپلیکیشن‌های او ورود کند.
وی افزود: البته ما در مرکز ماهر بیانیه دادیم که ارتباط از طریق کلاینت‌ها ناامن‌تر از اتصال خود تلگرام است، اما وقتی تلگرام API باز می‌گذارد، حتماً تدابیر حریم خصوصی را هم برای کاربر دیده که این حریم خدشه‌دار نشود و سیاست کاربری که نسخه‌های فارسی تلگرام بعداً منتشر کردند هم نشان می‌داد که اینها برایشان مهم است.
این مسئله را باید از مرکز ملی فضای مجازی پیگیری کرد چون رئیس مرکز درباره این پیام‌رسان‌ها و مجوزهایی که داشتند، اظهارنظر کرده و درباره‌ شایعات و اخبار نسبت به این‌که وزارت ارتباطات در اختیار آن‌ها سرور گذاشته و امکانات ترجیحی داده، شفاف توضیح داده است.
علمی**9207** 1055

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر