استان مرکزی دبیرخانه دایمی نکوداشت مفاخر ایران می شود


استان مرکزی دبیرخانه دایمی نکوداشت مفاخر ایران می شود

اراک - ایرنا - مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: استان مرکزی با توجه به بکارنامه درخشان در حوزه اندیشمندان شهیر به عنوان دبیرخانه دایمی نکوداشت زنان مفاخر ایران انتخاب شده است.

به گزارش ایرنا، «فریبا نظری پورکیایی» روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان مرکزی افزود: این دبیرخانه از 22 خرداد ماه سال جاری همزمان با برگزاری آیین تجلیل از بانوان نام آور استان مرکزی در موزه بهشت مفاخر ایران ایجاد می شود.
وی ادامه داد: برگزاری این آیین با هدف معرفی ظرفیت های بانوان در کنار کاستی ها و مشکلات جامعه است.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: معرفی زنان تمدن ساز کشور و ظرفیت های مثبت جامعه از دیگر اهداف برگزاری این آیین تجلیل است.
نظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: می طلبد که برنامه های حوزه بانوان در استان ها با رویکرد فهم مشترک و بهره وری حداکثری از ظرفیت ها برگزار شود تا از موازی کاری ها در این حوزه جلوگیری شده و افزایش توانمند سازی این قشر از جامعه را به همراه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: زنان برای حضور هدفمند و رقابت پذیر در بازار کسب کار نیازمند مهارت، تجارب سازنده و اموزش هستند تا بتوانند فرصت ها را شناسایی و با اقدامات هدفمند در عرصه اقتصادی بدرخشند.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده افزود: اعضای خانواده پیوست های متعددی با هم دارند که باید در توانمند سازی آنان مهارت ورزی جمعی و آموزش های فردی و گروهی به درستی به آنان منتقل شود تا اثربخشی مناسب را در حوزه اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.
نظری عنوان کرد: رونق ملی، تحکیم خانواده و توسعه پایدار سرلوحه امور بانوان است و راهبردهای عملی متعددی در این خصوص به مرحله اجرا گذاشته شده است.
وی، طولانی شدن مراحل اداری را از جمله چالش های کارگروه تسهیلات و اشتغال استان ها دانست و افزود: برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای اقتصادی استان و کشور با دستور وزیر کشور باید واحدهای تولیدی که با مشکل مواجه شده اند شناسایی و از تعطیلی آنان جلوگیری شود.
مشاور وزیرکشور در امور زنان و خانواده یادآور شد: بیمه مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی را از دغدغه های وزارت کشور است و رفع این مشکل از برنامه های اولویت دار امسال تعریف شده است.
نظری گفت: برگزاری مستمر نشست های بانوان با راهبردهای قوی و اثرگذار موضوعی مهم در استان ها است که در این راستا استان مرکزی کارنامه خوبی دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: برگزاری آیین تجلیل از بانوان مفاخر استان در خرداد ماه امسال فرصتی برای ارایه موثر توانمندی های این قشر از جامعه است.
«بهروز اکرمی» افزود: 55 درصد ورودی مراکز عالی و دانشگاه ها را در استان مرکزی مردان و 45 درصد را دختران تشکیل می دهند در صورتی که در سطح کشور 65 درصد ورودی این مراکز بانوان و 35 درصد آنان مردان هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی در سطح کشور حدود 14 و 9 دهم درصد است در صورتی که این رقم در این استان پایین تر از متوسط کشوری و حدود هشت و یک دهم درصد عنوان شده8 است.
اکرمی گفت: زنان در حوزه اقتصادی استان مرکزی نقش کمرنگی دارند و باید با هدفگذاری مناسب بهبود جایگاه این قشر توانمند را در اقتصاد شاهد باشیم.
وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در زمینه بهره گیری از زنان در پست های مدیریتی در زمره پنج استان برتر کشور است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: آموزش زوج های جوان قبل از ازدواج از جمله اقداماتی است که در این استان به منظور مقابله با آسیب های اجتماعی انجام شده است و برگزاری این نشست ها کاهش نرخ طلاق را در استان مرکزی را برعهده داشته است.
وی ادامه داد: در راستای رسیدگی به مشکلات زنان استان مرکزی، مسایل این قشر اولویت بندی شده و اقدامات برنامه محوری در این جهت کلید خورده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: 65 هزار زن در 13 سکونتگاه غیر رسمی شهرستان اراک سکونت دارند که ایجاد اشتغال برای آنان باید در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.
«زهرا فرجی» افزود: طرح توانمند سازی خانه به خانه برای بانوان با هدف ایجاد چرخه کامل تولید و اشتغال در استان مرکزی اجرا می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: طرح توانمند سازی خانه به خانه با رویکرد ایجاد مشاغل خانگی برای بانوان در شهرستان اراک اجرا می شود.
«سعیدرضا شاه محمدی» افزود: توسعه مهارت زنان، توسعه عدالت اجتماعی، ایجاد کسب و کار پایدار و درآمد برای خانواده ها و مهارت آموزی به بانوان از جمله اهداف برگزاری این طرح در شهرستان اراک است که از 6 مرداد ماه جاری همزمان با روز مهارت در استان آغاز می شود و تاپایان سال جاری ادامه می یابد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: 468 نفر در 13 ناحیه شهرستان اراک در سه کارگاه آموزش های فنی و حرفه ای را در این طرح فرا می گیرند.
شاه محمدی افزود: با توجه به نقش بانوان در جامعه و خانواده این طرح در بین بانوان 13 سکونتگاه غیر رسمی در شهرستان اراک برگزار می شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی گفت: این طرح مناسب ترین روش برای اشتغال زنان به خصوص در سکونتگاه های غیر رسمی است و در آن زنان می توانند خوداشتغال باشند.
شاه محمدی افزود: تنوع در برگزاری ساعت و محتوای آموزش، آموزش 70 درصد این آموزش ها به صورت عملی و ارایه گواهی مهارت در پایان دوره از جمله مزایای این طرح است.
وی ادامه داد: کمبود تجهیزات و ابزار آلات، عدم وجود زیر نیاز سنجی ها و آموزش متناسب با طرح و نبود فضای مناسب برای اموزش از جمله مشکلات اجرای این طرح است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با وجود برخی مشکلات اقتصادی بازار صنایع دستی استان در مدت سه سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است.
«علیرضا ایزدی» افزود: فروش صنایع دستی در نیمه سال گذشته 30 میلیارد ریال درآمد برای استان به همراه داشته است.
وی ادامه داد: 65 درصد فعالان در حوزه صنایع دستی در استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند که با مشکلاتی از جمله نبود بیمه مواجه هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: نبود بیمه در حوزه فعالیت های صنایع دستی کاهش فعالان در این حوزه را به همراه داشته است.
ایزدی افزود: در حوزه آموزش های صنایع دستی اکنون متولیان بسیاری در استان مرکزی وجود دارد که می طلبد برای جلوگیری از موازی کاری این مهم به یک دستگاه سپرده شود.
وی خاطرنشان کرد: سه بازارچه صنایع دستی دهه فجر پارسال در استان مرکزی به بهره برداری رسید و راه اندازی سه بازارچه صنایع دستی نیز تا پایان سال جاری در دستور کار است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته علاوه بر تخصیص اعتبارات عمومی به هیات ها اعتبار اختصاصی به بانوان ورزشکار استان در هیات ها اختصاص یافته است.
«عابد حقدادی» افزود: پیش بینی می شود اختصاص اعتبارات به بانوان هیات های ورزشی استان مرکزی در سال جاری 40 درصد افزایش می یابد.
وی ادامه داد: برگزاری چهار طرح شامل 2 طرح در حوزه سلامت و 2 طرح در حوزه نشاط آفرینی در شهرستان های استان مرکزی از برنامه های این اداره کل در سال جاری است.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
1955/6013/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور