به گزارش تسنیم، در حالی این روزها شاهد افزایش روز افزون تراز آب دریاچه این شهر به سبب افزایش بارش باران و جاری شدن رودخانه‌ها هستیم که شاید دیگر کسی باور نداشت که شاید روزی دوباره این دریاچه زنده شود و همه بتوانند شاهد موج‌های خروشان آن باشند.

طبق آخرین اخبار هم اینک بیش از 5 میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد و حتی امید می‌رود تا چند روز آتی به 6 میلیاردمتر مکعب نیز برسد و اگر طرح‌های آب رسانی ستاد احیا نیز به آن اضافه شود دیگر نگرانی‌ها در ارتباط با خشک شدن این دریاچه از بین برود.

طرح‌هایی که تا به امروز هزینه‌های زیادی برای آن‌ها صرف شده و دیگر وقت آن رسیده است که کم‌کم آب آن‌ها وارد دریاچه ارومیه شود تا بتوانند قسمتی از این دریاچه که جانی دوباره یافته است را سیراب کنند.

اختصاص بودجه 600 میلیارد تومانی به ستاد احیا

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت احیا دریاچه ارومیه برای ارومیه کشور اظهار داشت: امسال 600 میلیارد تومان برای احیا دریاچه ارومیه اختصاص یافت و در راستای امیر در گذشته نیز 200 هزار میلیارد نیز صرف شده و خوشبختانه شاهد نتیجه‌های مطلوبی از تلاش‌ها ی صورت گرفته برای احیا دریاچه ارومیه هستیم.

محمد مهدی شهریاری گفت: استانداری همواره برنامه‌هایی که برای احیا دریاچه ارومیه پیش بینی شده و در دست اجرا هستند را پیگیری می‌کند و همکاری‌های لازم را برای احیا انجام می‌دهد.

شهریاری با اشاره به مصوبه‌های در دست اجرا برای احیا دریاچه ارومیه افزود: ستاد احیا دریاچه ارومیه در حال حاضر 29 مصوبه در دست اجرا دارد.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: از جمله انتقال آب رودخانه زاب، انتقال آب تصفیه خانه‌های ارومیه و گلمان به این دریاچه و سایر طرح‌های دیگرپیش بینی شده که شرایط کنونی دریاچه تثبیت بماند و همچنین پیشرفت بیشتری داشته باشد.

3 هزار و 400 میلیارد تومان تا قبل از سال 97 به احیا دریاچه ارومیه صرف شد

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به بودجه تخصیص یافته به ستاد احیا برای زنده کردن دریاچه ارومیه اظهار داشت: از اولین مرحله اجرایی برای احیا تا قبل از سال 97 بودجه اختصاص داده شده 3 هزار و 400 میلیارد تومان از ماده 10 و 12 و صندوق توسعه هزینه به دفتر ستاد احیا انتقال داده شده که تمام بودجه به طور کامل برای احیا هزینه دشد.

فرهاد سرخوش گفت: در سال 97 برای احیا دریاچه ارومیه نیز 500 میلیارد تومان تخصیص یافت برای سال 98 و سال‌های آتی منتظر ابلاغیه هستیم و هنوز بودجه‌ای اختصاص داده نشده است.

سرخوش با اشاره به آغاز فعالیت برای احیای دریاچه ارومیه در سایر استان‌ها بیان کرد: پروژه‌هایی که برای احیا دریاچه ارومیه پیش بینی شده بود از سال 93 در استان آذربایجان غربی و شرقی همین‌طور استان کردستان باهم شروع به فعالیت کردند.

وی افزود: نتیجه اکثر برنامه‌هایی که استان‌های ذکر شده برای احیا در دست اجرا داشتند مطلوب بوده و نتیجه رضایت بخشی را به دنبال داشته است.