هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: باورهای غلط و ناآگاهی مردم و این باور که گیاهان دارویی عوارض ندارند بزرگترین خطری است که مردم و طب های سنتی را تهدید می کند و این اعتقاد غلط در بین مردم است که داروهای گیاهی خطری ندارد.

به گزارش خبرگزاری موج یزد، علی محمد رنجبر هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت و گو با خبرگزاری موج گفت: مصرف بی رویه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی باید با آگاهی و احتیاط استفاده شود تا عوارضی گریبانگیر فرد نشود.

رنجبر گفت: از ابتدای امر بشر برای برطرف کردن مشکلات روحی و جسمی خودش دنبال چاره بوده لذا در دسترس ترین مواد گیاهان یا مواد معدنی بودند که بشر می توانست خود را با آنها درمان کند.

وی اظهار داشت: بشر پس از دوره ای به سوی فرآورده های شیمیایی روی آورد ولی سوال اینجاست که در عصر امروز چرا دوباره گیاهان دارویی وارد درمان مردم شد.

وی افزود: الان سندرم متابولیک و مشکلات ایمنی و حساسیتی و سرطان به وجود آمده که علوم مدرن درمان هایی را ارائه دادند ولی با هزینه های بالا، بیماری های جدید و هزینه های سنگین خیلی هم در برخی موارد موثر نمی شود بنابراین دوباره رغبت مردم به سمت گیاهان دارویی پیش رفته است.

رنجبر اظهار داشت: در فرهنگ ها و قبایلی روش های درمانی خاص وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت هم گفت چرا درمان های بومی را گسترش ندهیم بنابراین از40 سال پیش دوباره دری به سوی گیاهان دارویی باز شد به دنبال آن از دو گیاه داروهای ضد سرطان هم کشف کردند پس متوجه شدند که گیاهان دارویی می توانند واقعا درمانگر هم باشند.

این داروشناس افزود: به تدریج گروه های علمی و غیر علمی گیاهان دارویی شکل گرفت و حتی دانشکده داروهای گیاهی به وجود آمد اما سازمان جهانی بهداشت می گوید اگر این تصور غلط وجود داشته باشد که گیاهان دارویی ضرری ندارد خطر بزرگی مردم را تهدید می کند چرا که برخی گیاهان به شدت کشنده و مسمومیت ایجاد می کند.

وی بیان کرد: کنترل مصرف گیاهان دارویی اهمیت دارد چون هر چه مصرف می کنید هم دوا است هم غذا است و هم سم است پس به اندازه باید مصرف شود؛ گیاهان مسموم کننده و سرطان زا وجود دارد که گاهی موارد دام ها استفاده می کنند که باعث نقص خلقت می شوند.

وی تاکید کرد: باورهای غلط و ناآگاهی مردم که گیاهان دارویی عوارض ندارند بزرگترین خطری است که مردم و طب های سنتی را تهدید می کند و این اعتقاد غلط در بین مردم است که داروهای گیاهی خطری ندارد.

رنجبر با بیان اینکه مراکز ترویج غیر منطقی گیاهان دارویی در مرتبه اول شبکه های مجازی و ماهواره ای هستند، افزود: زمانی که مردم اطلاعات خود را صرفا از طریق شبکه های مجازی می گیرند تا زمانی که آموزش ندهیم چگونه می توانیم توقع داشته باشیم مردم بدانند.