اصول تغذیه سالم در ماه رمضان


اصول تغذیه سالم در ماه رمضان

یزد - ایرنا - یکی از نقش های بسیار مهم روزه، سلامت جسمانی است به شرط اینکه نکات تغذیه ای در خصوص آن رعایت شود.

به گزارش ایرنا، امروزه سفره‌های افطاری و سحری بسیار رنگین و با انواع شیرینی و آش ها تزئین می شود که این امر زمینه بروز بسیاری از بیماری ها برای روزه داران را به دنبال خواهد داشت.
ماه رمضان فرصت مناسبی برای ترک عادت های غذایی نادرست و ایجاد عادات غذایی صحیح است.
به گفته کارشناسان بــه طور کلی پیروی از برنامه غذایی صحیح در ماه رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.
در این میان دانستن و رعایت نکات مرتبط با تغذیه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.

**تغذیه وعده سحر
یک متخصص تغذیه در یزد با اشاره به وعده سحر رعایت تعذیه مناسب در ماه رمضان را ضروری دانست و گفت: رعایت اصول تعذیه موجب سلامتی فرد روزه دار می شود.
یوسف نقیایی با بیان اینکه وعده سحر بیشتر شبیه ناهار است ،افزود: به دلیل طولانی بودن روز، مصرف مواد غذایی در سحر می تواند ذخیره بسیار خوبی در طول روز باشد، بنابراین توجه به نکات تغذیه ای در این وعده بسیار ضروری است.
وی خاطر نشان کرد: در سحر باید از مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم یا سرخ کردنی تا حد ممکن پرهیز کرد.
مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد اظهار داشت : حتما سبزی یا سالاد در این وعده مصرف شود زیرا به کاهش تشنگی در طول روز بسیار کمک می کند به ویژه اگر مقداری آب لیمو یا آب نارنج چاشنی آن باشد.
به گفته وی در وعده سحر مصرف مواد پروتینی، انواع گوشت ها ، حبوبات ، لبنیات و دوغ کم نمک توصیه می شود.
مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان با اشاره دریافت آب و مایعات در فاصله بین افطار تا سحر افزود: همچنین برای تامین آب مورد نیاز بدن بهتر است در فاصله افطار تا سحر 6 لیوان یا بیشتر آب یا مایعات طبیعی نوشیده شود.
نقیایی بهترین مایعات مورد استفاده را آب، چای کم رنگ، نوشیدنی ها چون دوغ کم نمک ، شربت های کم شکر بیان کرد و یادآور شد: از میان شربت های مناسب برای تامین آب می توان به تخم شربتی اشاره کرد که قادر است آب را در خود جذب و در طول روز در بدن آزاد کنند.

** وعده افطار
این متخصص تغذیه با بیان اینکه وعده افطار هم معمولا به وعده شام یا صبحانه بسیار نزدیک است افزود: ضروری است روزه داران روزه خود را با یک نوشیدنی گرم یا ولرم افطار کنند و سفره افطار را با خرما، پنیر، نان و سبزی و یک غذای سبک بگسترانند.
نقیایی اضافه کرد: افراد در وعده شام مصرف سالاد یا سبزی و ماست را فراموش نکنند البته مصرف سس های پرچرب و یا مصرف زیاد ترشی در این وعده توصیه نمی شود.
مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد خاطر نشان کرد: مصرف خرما می تواند مکمل خوبی در هنگام افطار باشد البته به شرط اینکه زیاده روی نشود.
وی اضافه کرد: مصرف زولبیا و بامیه در این وعده توصیه نمی شود اما در صورت تمایل از آن به مقدار محدود و کم استفاده شود زیرا حاوی روغن، نشاسته و قندهای ساده مثل شکر و مضر است.

** میان وعده های افطار تا سحر
این متخصص تغذیه می گوید : بهترین گزینه برای میان وعده افطار تا سحر مصرف میوه به ویژه میوه های آبدار چون هندوانه ، طالبی و مانند آن است.
وی بر استفاده از لبنیات در این وعده توصیه کرد و افزود: روزه داران باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند.
2088/ 2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید