ادعای دیکتاتور سابق مصر: برای بهبود روابط با ایران تلاش کردم/ آنها امنیت ملی عربی را تهدید می کنند


ادعای دیکتاتور سابق مصر: برای بهبود روابط با ایران تلاش کردم/ آنها امنیت ملی عربی را تهدید می کنند

شفقنا- رئیس جمهوری اسبق مصر مدعی شد که برای بهبود روابط با ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی تلاش کرد. وی اتهاماتی را علیه ایران نیز مطرح کرد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر در گفتگو با روزنامه «الأنباء» کویت با اشاره به این موضوع مدعی شد: «برای بهبود روابط با ایران در دوران ریاست […]

ادعای دیکتاتور سابق مصر: برای بهبود روابط با ایران تلاش کردم/ آنها امنیت ملی عربی را تهدید می کنند

شفقنا- رئیس جمهوری اسبق مصر مدعی شد که برای بهبود روابط با ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی تلاش کرد. وی اتهاماتی را علیه ایران نیز مطرح کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر در گفتگو با روزنامه «الأنباء» کویت با اشاره به این موضوع مدعی شد: «برای بهبود روابط با ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی تلاش کردم اما تندوروها در ایران جلوی ارتباط میان دو طرف را گرفتند».

مبارک در این گفتگو درباره آنچه تهدید ایران برای منطقه عربی و امنیت ملی عربی خواند، هشدار داد و ادعا کرد: «من منکر این نمی شوم که ایران برای نفوذ در منطقه تلاش می کند و امنیت ملی عربی را تهدید می کند».

وی مدعی شد: «طمع ورزی ها و تلاش های ایران روشن است. آنها امنیت خلیج(فارس) را تهدید می کنند و نمی توان نسبت به آن ساکت بود.. در عین حال جاه طلبی های اسرائیل هم واضح است».

دیکتاتور سابق مصر ادامه داد: «من تلاش ایران برای نفوذ در منطقه و تهدید آنها برای امنیت ملی عربی را انکار نمی کنم. پس از سال ۲۰۱۱ میلادی همه نیروهایی که در منطقه ما به دنبال طمع ورزی های خود بودند، از این شرایط تاریخی برای تحقق منافع خود استفاده کردند. مصر در جنگ عراق علیه ایران در کنار عراق ایستاد وعلیه هرگونه تهدید ایران برای برادران عرب، در کنار آنها بود. من با ملک عبدالله دیدگاه مشترکی در زمینه مبارزه با طمع ورزی های ایران در منطقه داشتیم اما درعین حال برای گشودن افق های همکاری با آنها هم تلاش می کردیم».

به کویتی ها درباره حمله صدام هشدار داده بودم

رئیس جمهوری سابق مصر درباره حال و هوای پیش از حمله عراق به کویت نیز گفت: صدام پیش از جنگ، درباره کشورهای حاشیه خلیج(فارس) بویژه کویت و امارات تند صحبت می کرد. از آنها می خواست از بدهی های عراق صرف نظر کنند. صدام نیروهایش را در مرزهای با کویت مستقر کرده بود. در همین زمان مم با او دیدار کردم. پیش از دیدار با صدام، با امیر سعود الفیصل فرستاده ملک فهد بن عبدالعزیز رایزنی کردم.

دیکتاتور سرنگون شده مصر افزود: هنگامی که به عراق رسیدم و با صدام دیدار کردم، به او گفتم که همه مشکلات را می توان با گفتگوی آرام حل کرد. صدام به من گفت که قصد حمله به کویت را ندارد و از من خواست کسی را در جریان این موضوع قرار ندهم. اما من به کویت رفتم و با شیخ جابرالاحمد الصباح در فرودگاه دیدار کردم و به او گفتم که صدام قصد انجام هیچ گونه اقدام نظامی را ندارد اما به او هشدار دادم که مراقب حیله گری صدام هم باشد.

مبارک در ادامه گفت: پس از آن به عربستان رفتم و با ملک فهد و امیر عبدالله دیدار کردم. با آنها بر سر دعوت عراقی ها و کویتی ها برای مذاکره در عربستان به توافق رسیدیم. این نشست برگزار شد اما هیات عراقی اختیاری برای حل اختلافات از خود نداشت. به محض اینکه عربستان را ترک کردند، نیروهای عراقی وارد کویت شدند.

او اضافه کرد: هنگامی که به من خبر دادند که نیروهای عراقی وارد کویت شده اند، شوکه شدم. فکر نمی کردم که صدام چنین کاری کند. چون غیر عاقلانه بود که یک کشور عربی، کشور عربی دیگری را اشغال کند.

خبر را در الأنباء ببینید

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زهرا داوودنژاد چگونه سلطان نوشابه شد؟ + بیوگرافی و تنها عکس همسر جذابش !