دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان/ از خطاها دورم کن


دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان/ از خطاها دورم کن

دعای چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان به‌همراه شرحی بر آن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعاهای روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آنها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه ‌بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به‌‌مناسبت فرا رسیدن چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه شرحی بر آن منتشر شده است:

اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ، وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ، وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ، بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ

خدایا مرا در این ماه بر لغزش‌ها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان

* حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق و کارشناس علوم دینی در توضیح دعای این روز برای تسنیم نوشت: مؤاخذه نشدن به واسطه گناهان، درگذشتن از خطاها و اشتباهات و قرار نگرفتن در معرض بلایا و آفتهای جهان از درخواست‌های روز چهاردهم ضیافت الهی است.

پتانسیل ماه مبارک رمضان بیشتر از هر چیز در بخشش، رحمت و مغفرت تجلی پیدا می‌کند، معمولاً میزبان خطاها و لغزشها و اشتباهات مهمان را ندیده می‌گیرد و با بزرگواری از آن در می‌گذرد و خطای مهمان را نه فقط به رُخش نمی‌کشد بلکه سعی می‌کند طوری رفتار کند که مهمان هم خودش خطا و گناهش را از یاد ببرد.

میزبان سفره ضیافت الهی، خداوند و وجود نازنین مظهر بخشش و رحمت حق امام زمان (عج) است که سفره‌دار مهمانی خدا در دار الکرامة رمضان است، در ادعیه این ضیافت به ویژه در سحرها در دعاهای ابوحمزه، افتتاح و مجیر و دیگر ادعیه روزها و شبهای این ضیافت، آنچه بیش از همه درخشش و نورانیت خاص و ویژه دارد لطف و کرامت و بخشش خداوند تبارک و تعالی است و رمضان فصل بخشش و آمرزش است، چراکه هم رمضان کریم است هم میزبان رمضان اکرم الاکرمین است. خوشا به سعادت کسانی که با استفاده از نفحات رحمت پروردگار عالمیان از فرصت مغفرت و آمرزش در ضیافت الهی گوی سبقت را از دیگران می‌‌ربایند و در ردیف اول آمرزیده شدگان به برکت سفره مهمانی خدا قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟