فرمول تاجزاده برای تأیید صلاحیت میرحسین موسوی و پرس شورای نگهبان!/ ناز و کرشمه اسحاق جهانگیری برای نظارت قیمت‌ها


فرمول تاجزاده برای تأیید صلاحیت میرحسین موسوی و پرس شورای نگهبان!/ ناز و کرشمه اسحاق جهانگیری برای نظارت قیمت‌ها

نظریه جدید هاشمی‌طبا؛ وضعیت امروز کشور سخت‌تر از 8 سال دفاع مقدس است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ناز و کرشمه اسحاق جهانگیری برای نظارت قیمت‌ها

فرمول تاجزاده برای تأیید صلاحیت میرحسین موسوی و پرس شورای نگهبان!/ ناز و کرشمه اسحاق جهانگیری برای نظارت قیمت‌ها

ایسنا گزارش داد: «اسحاق جهانگیری»، معاون رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در حساب کاربری خود در یک رشته توئیت (رشتو) نوشته است:

«‏در نمایشگاه کتاب از ‎ صاحب‌نظران خواستم در انتخاب یکی از دو روش زیر که امکان حمایت بیشتر از مردم را بهتر فراهم کند، دولت را کمک کنند:

١ - استمرار تأمین ‎ ارز با نرخ دولتی و توزیع سهمیه‌بندی و حتی ‎ کوپنی کالاها

۲ - آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز

‏در این مدت جمع زیادی از صاحب‌نظران و اقتصاددانان در رسانه‌های مکتوب و مجازی در نقد و تأیید هر دو روش اظهار نظر کردند؛ از تمام آنان سپاسگزارم.

بدیهی است تمام نظرات پس از جمع‌بندی برای تصمیم گیری در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد. مطمئناً با همدلی و همکاری می‌توانیم شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنیم.»[۱]

*آقای جهانگیری درست می‌گوید...

حوالی ۲ هفته قبل بود که ایشان در حاشیه نمایشگاه کتاب همین حرف‌ها را در مقابل چشم افکار عمومی مطرح کردند .[۲]

و گویا از ۲ هفته قبل تاکنون و در کنار گران شدن قیمت برنج و ماکارونی و کنسر تن ماهی و خرما و غیره؛ تنها اتفاقی که در اطراف ایشان برای نظارت بر قیمت‌ها افتاده همین ریتوییت اظهارات ۲ قبل ایشان در نمایشگاه کتاب است و لاغیر.

جالب آنکه در حین و بین همین کرشمه‌ها و نظریه‌پردازی‌ها برای کاری که راه حل آن واضح است؛ رئیس‌جمهور روحانی به چند تن از وزرای خود دستور داده است که بر قیمت‌ها نظارت کنند.

اما این دستور هم عملاً به دیوار کوبیده شده و نه تنها قیمت‌ها لجام خود را پاره کرده‌اند بلکه اسحاق جهانگیری همچنان مشغول توییت نوشتن است و سایر مدیران مرتبط دولتی نیز در رسانه ملی حاضر می‌شوند و اینطور می‌گویند که اساساً نظارت بر قیمت‌ها کار صحیحی نیست و این بازار است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند نه ما ![۳]

اظهارات جهانگیری درباره بررسی نظارت بر قیمت‌ها در حالی است که رجال و اقتصاددانان مبرّز کشور مثل حسین راغفر و محمدرضا پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس) صراحتاً تأکید کرده‌اند که دولت باید بر قیمت‌ها نظارت کند.

پورابراهیمی چندی قبل در یک مصاحبه در همین رابطه گفته بود: سازمان‌هایی همچون تعزیرات، حمایت از مصرف‌کننده و بخش بازرگانی وزارت صنعت و معدن و اتاق اصناف باید با جدیت بیشتری در حوزه نظارت ورود کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه لازم است وزرای اقتصادی و رئیس‌جمهور درباره افزایش قیمت کالاها در چند وقت اخیر توجه بیشتری داشته باشند، تصریح می‌کرد: «امروز در برخی حوزه‌ها کمترین نظارت برای عرضه کالاهای اساسی دیده می‌شود که باید متولیان این امر تجدید نظری در عملکرد خود داشته باشند .»[۴]

این قال و مقال‌ها البته در حالی است که برخی معتقدند کار عدم نظارت بر قیمت‌ها یک پروژه شیطنت‌آمیز برای ناراضی‌سازی مردم و دمیدن بر آتش فتنه اقتصادی است.

و گرنه تجربه پایین آوردن قیمت گوشت مرغ و ثابت نگه داشتن آن در قیمت ۱۱,۵۰۰ تومان توسط دادستان سابق تهران به روشنی نشان داد که اگر عزمی توسط قوه قضائیه و دولت در میان باشد؛ کار نظارت بر قیمت‌ها و ارزان شدن کالاها سخت نیست.

***

فرمول تاجزاده برای تأیید صلاحیت میرحسین موسوی و پرس شورای نگهبان!

فرمول تاجزاده برای تأیید صلاحیت میرحسین موسوی و پرس شورای نگهبان!/ ناز و کرشمه اسحاق جهانگیری برای نظارت قیمت‌ها

«مصطفی تاجزاده»، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه همشهری با اشاره به اینکه میزان حضور مردم درانتخابات پایان سال به عوامل زیادی بستگی دارد، گفته است:

«مثلاً اگر مذاکره با امریکا سر بگیرد و تحریم‌ها لغو شود، این امر بر نگاه و حضور مردم در انتخابات بسیار تاثیر خواهد گذاشت و می‌گویند رأیشان تاثیرگذار بوده و باید همین مسیر را ادامه دهند. اما اگر مشکلات اقتصادی بیشتر شود، مردم دلسردتر می‌شوند و تمایلشان برای حضور در انتخابات کمتر خواهد بود.»

او سپس با تأکید بر لزوم فشار افکار عمومی به نهادهای کشور گفته است:

«ما بارها دیده‌ایم وقتی جامعه بی تفاوت بوده، بسیاری ردّ صلاحیت شده‌اند اما زمانی که فشار زیاد شده به همان نسبت موج ردّ صلاحیت‌ها فروکش کرده است. اگر فشار زیاد باشد اینها – شورای نگهبان - مجبورند آقایان خاتمی و موسوی را هم تایید صلاحیت کنند

تاجزاده در پاسخ به این سؤال که این فشار چگونه باید منتقل شود؟ تصریح می‌کند: عمدتاً از طریق انتقال دو پدیده خطرناک شرایط بد اقتصادی از یک طرف و نارضایتی گسترده مردم از طرف دیگر. یعنی در حالی که ترامپ به جد به دنبال آوردن مردم به خیابان‌ها و عدم شرکت آنان در انتخابات است تا بتواند به نام دفاع از ملت ما بهانه دخالت در امور ایران را به دست آورد و ما را به سوریه یا لیبی و یا یمن و ونزوئلا تبدیل کند، جمهوری اسلامی استراتژی ترامپ را با نمایش وحدت ملی از طریق انتخابات آزاد خنثی کند. [۵]

*تاجزاده در حالی نظر خود پیرامون حتمی بودن عقب نشینی شورای نگهبان در صورت شرایط بد اقتصادی و یا نارضایتی مردم با تشویق خیابانی آمریکا را ابراز می‌کند که تجربه سال ۸۸ و مقاومت و استحکام نهادهای کلان نظام را گویی از یاد برده است.

سالی که به گفته برخی آگاهان از جنگ ۸ ساله هم سخت‌تر بود اما شورای نگهبان و نهادهای کلان نظام در مقابله فتنه اصلاح‌طلبان یک قدم هم عقب ننشستند و قانونی بودن اقدامات و صحّت انتخابات را به اثبات رساندند.

این در حالی است که به زعم ما، منظور اصلی تاجزاده از این گفتار، نه بیان راه‌های عقب‌گرد شورای نگهبان که دادن گِرای حضور خیابانی به مردم است.

رخدادی که به زعم برخی محافل تحلیلی، آقای تاجزاده و دوستان ایشان چند سالی هست به دنبال سر و شکل دادن به آن هستند و بصورت علی‌الدوام با القای مفاهیمی مثل شیوع گرسنگی در ایران، ناامیدی مردم، شرایط بحرانی و «ضرورت حضور خیابان» قصد دارند کار ناتمام خود در سال ۸۸ را به اتمام برسانند.

آش این قضیه به حدی شور شده است که سعید حجاریان نوید رویارویی مردم و نیروهای نظامی را در جریان انتخابات امسال داده است [۶] و علی ربیعی، وزیر سابق کار هم از این گفته است که امسال سال بروز ناآرامی‌های فیزیکی مردم خواهد بود ![۷]

اظهارات تاجزاده مبنی بر اینکه اگر مذاکره با آمریکا انجام بشود مردم احساس می‌کنند رأیشان تأثیرگذار بوده و حضور بیشتری در انتخابات خواهند داشت نیز صورت دقیق‌تری است از معنای این روزهای مورد تأکید اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه رأی مردم تأثیرگذار نیست و مردم ناامیدند!

مردم هرگاه چیزی را بر خلاف خواست ستاد اصلاحات بخواهند و هر موقع که با آنها همنوا و خواستار کرنش ذلیلانه نباشند؛ مشتی عقب‌مانده سیاسی هستند که در باطن خود استبداد دارند، ماکیاولی باید بر آنها حکومت کند، حسود و خشن هستند و دیدگاه‌های کودکانه دارند! (اشاره به گفته‌های روشنفکران اصلاح‌طلب طی ۶ سال اخیر درباره مردم)

منظور چپ‌های ستادی از مردمی که فکر می‌کنند رأیشان تأثیرگذار نیست هم قاطبه ۸۰ میلیونی مردم ایران نیست بلکه معمّرین ستاد اصلاحات هستند که قصد دارند با تهدید «فتنه اقتصادی» نظام اسلامی را وادار به مذاکره با آمریکا کنند اما نمی‌توانند.

لازم به توضیح است که اصلاح‌طلبان فعال در فتنه ۸۸ مسیر فعالیت‌های خود را به سمتی برده‌اند که انتخابات اسفندماه امسال کم‌فروغ‌تر از همیشه برگزار شود.

آنها البته سابقه چنین تلاشی در جریان انتخابات‌های مجلس هفتم و مجلس نهم نیز دارند.

نکته جالبی که در اظهارات تاجزاده وجود دارد این است که او در حالی عنوان می‌کند که ترامپ به دنبال عدم حضور مردم ایران در انتخابات است که گویا خبر ندارد نظریه عدم حضور در انتخابات اسفند در صورت عدم پذیرش شروط اصلاح‌طلبان؛ توسط یار گرمابه و گلستان او یعنی «سعید حجاریان» در حال پمپاژ است!

***

نظریه جدید هاشمی‌طبا:

وضعیت امروز کشور سخت‌تر از ۸ سال دفاع مقدس است!

فرمول تاجزاده برای تأیید صلاحیت میرحسین موسوی و پرس شورای نگهبان!/ ناز و کرشمه اسحاق جهانگیری برای نظارت قیمت‌ها

«مصطفی هاشمی‌طبا»، فعال اصلاح‌طلب و رقیب_حامی رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات سال ۹۶ در یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه دولتی ایران نوشته است:

«وضعیت امروز کشور به مراتب سخت‌تر و دشوارتر از وضعیت ۸ سال دفاع مقدس است. از این رو ضروری است که یک بار، با صراحت و جدیت، این مسائل برای مردم تشریح شده و منابع کشور هرچه بیشتر و بهتر مدیریت شود.»

او همچنین می‌افزاید:

«باید با مردم رو راست بود و به راحتی با مردم صحبت کرد و عواقب تصمیم گیری‌ها که بر زندگی آنان تأثیر می‌گذارد را برای آنان تشریح کرد. در این صورت قطعاً علاوه بر نهادهای مختلف همراهی مردم را نیز خواهیم داشت.» [۸]

*انگیزه آقای هاشمی‌طبا از اینکه پیری و ناامیدی خود را به ذهن جامعه پرنشاط و پویای ایران تزریق کنند بر هیچکس آشکار نیست!

خاصّه اینکه هاشمی‌طبا قبل از این هم در اظهاراتی پوچ گرایانه گفته بود: شعارها و حرف‌های هر جناح، خیلی قابل تغییر نیست. ضمن اینکه حرف جدیدی هم برای گفتن ندارند. ممکن است چیزی در ذهن‌شان باشد اما حرفی برای گفتن ندارند. لذا تغییری هم ایجاد نمی‌کنند .[۹]

اصرار بر سخت‌تر بودن شرایط کشور نسبت به دوران دفاع مقدس در حالی است که مقام معظم رهبری چند سال قبل تأکید کردند ما نه در شرایط «شعب ابی‌طالب» که در «شرایط بدر و خیبر» هستیم.

هاشمی‌طبا همچنین گویا قصد دارد تاریخ را نادیده بگیرد و دانسته‌های خود را بیان نکند که میزان فقر مطلق در ایران فعلی نسبت به دوران جنگ تحمیلی کمتر شده است، نرخ ضریب جینی و بیکاری نسبت به دوران جنگ بهبود یافته است، اثر تحریم‌ها بر ایران مثل دوران دفاع مقدس نیست و به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است و ایضاً ایران دیگر مثل سال‌های دفاع مقدس مجبور نیست برخی بیماران خود را برای درمان به خارج از کشور بفرستد.

البته مشکلاتی هم بواسطه عملکرد دولتی که آقای هاشمی‌طبا و دوستان اصلاح‌طلب ایشان از آن حمایت می‌کردند بوجود آمده و گرانی‌هایی دامان مردم را گرفته است؛ اما این مشکلات نبایستی دستاویزی برای این‌همانی شرایط کشور با شرایط جنگ و بحران قلمداد شوند.

ضمن اینکه همین مشکلات نیز در انتخابات‌های بعدی و با یک رأی خوب مرتفع خواهند شد.

در روزهای جاری و با بروز مشکلات قیمتی در اقتصاد خرد ایران، این سؤال به کرّات مطرح شده است که آیا اگر دولت امر «نظارت بر قیمت‌ها» که وظیفه قانونی خویش است را به خوبی انجام می‌داد؛ دیگر بازار داغی برای این صحبت‌های سیاه‌نمایانه و بحران‌نما باقی می‌ماند یا خیر؟

از همین روست که برخی معتقدند شائبه‌هایی مبنی بر تعمّدی بودن عدم نظارت بر قیمت‌ها وجود دارد...

گفتنیست، قبل هاشمی‌طبا، داماد روحانی و پیش از داماد روحانی هم اسحاق جهانگیری در صحبت‌ها و یادداشت‌هایی تأکید کرده‌اند که ایران در چاله و در «شرایط ته درّه» قرار دارد ![۱۰]

***

1_ https://www.isna.ir/news/98022914943/

2_ mshrgh.ir/956156

3_ mshrgh.ir/956398

4_ mshrgh.ir/955706

5_ http://newspaper.hamshahri.org/id/56129

6_ mshrgh.ir/927222

7_ mshrgh.ir/947227

8_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7063/2/511850/0

9_ mshrgh.ir/958039

10_ mshrgh.ir/958923

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی