رضا داوری اردکانی در دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش: باید غمخوار اخلاق بود


رضا داوری اردکانی در دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش: باید غمخوار اخلاق بود

شفقنا- دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی سخنانی درباره اهمیت این نشست گفت: این نشست در تقارن با میلاد امام حسن مجتبی(ع) است و در جهت شناساندن اخلاق مدارانی است که با اخلاق و رفتار […]

رضا داوری اردکانی در دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش: باید غمخوار اخلاق بود

شفقنا- دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی سخنانی درباره اهمیت این نشست گفت: این نشست در تقارن با میلاد امام حسن مجتبی(ع) است و در جهت شناساندن اخلاق مدارانی است که با اخلاق و رفتار و منش خود می‌توانند نمونه انسانی آزاده و پایبند به ارزش‌ها باشند. او افزود: جمع شدیم تا بار دیگر متذکر شویم که هدف از آفرینش ما رسیدن به کمال است. باور به وحدانیت ذات حق ما را از بندگی دیگر انسان‌ها آزاد می‌کند. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از ضرورت‌های مفقود زندگی‌‌ و زیست انسان‌های امروزی سخن به میان آورد و گفت: این اندیشه که بشر نمایه و عظمت آفرینش است و خدا او را جانشین خود بر روی زمین آفریده و شناخت ذاتش را نشان گرفته از شناخت این مخلوق می‌داند. مهرورزی، عطوفت، محبت و عشق به آفریده‌های خدا لازمه تعامل و همزیستی با یکدیگر است. بروجردی افزود: چنانچه پشتوانه این اخلاق باور به خدا و شریعت باشد، دین از محدوده ذهنی و زندگی شخصی به باور افراد در جامعه تبدیل می‌شود. بروجردی با بیان اینکه عشق به انسان‌ها زمینه‌ساز کرامت نوع بشر است، گفت: ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در میان تمام فرهنگ‌ها یکسان خواهد بود و در همه جوامع ظلم و دروغ و تجاوز مذموم و عدالت و وفای به عهد پسندیده می‌شود. در چنین جامعه‌ای کرامت انسان‌ها حفظ می‌شوند و افراد جامعه نمی‌توانند حرمت‌ها را نادیده بگیرند و شرط آن آزاداندیشی و آزاد زیستن است. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به سخنان امام علی(ع) گفت: بنده دیگری مباش در حالی که خداوند تو را آزاد آفریده است، گفت انسانی که برخوردار از عزت نفس استقلال فکر است، می‌تواند اسوه اخلاق و مدارا باشد.
احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این برنامه طی سخنانی درباره الزام برگزاری چنین نشست‌ها و جوایزی گفت: جایزه اخلاق کار مستقلی است که بدون اتکا به بخش دولتی و با همت اهل هنر برگزار شده است. برگزاری جایزه اخلاق امسال ضرورت بیشتری دارد چرا که بالاترین شکست یک جامعه، شکست اخلاقی است. مسجدجامعی افزود: بازسازی اخلاقی جامعه در شرایط نوین با وضعیتی که در شرق و غرب عالم و در حوزه‌های اجتماعی و رسانه‌ای شاهد هستیم، تعریف جدیدی می‌طلبد. او تأکید کرد: برای اینکه فقط به نقد شرایط نامطلوب موجود، بسنده نکنیم، دادن این جایزه‌ها ضروری است. عضو شورای شهر تهران با مروری مختصر بر ۹ دوره برگزاری این جایزه گفت: در جایزه اخلاق افراد و چهره‌هایی معرفی شدند که چراغ اخلاق را بر افراشتند. در ۱۰ سال حدود ۱۰۰ نفر از بزرگان را در حوزه فرهنگ، پژوهش و عالمان دین معرفی کردیم. او در ادامه یاد چهره‌های مطرح و درگذشته‌ای از جمله قیصر امین پور، طاهره صفارزاده، استاد شهرباف، سید مهدی طباطبایی، دکتر گرجی را به عنوان نمونه‌هایی از اخلاق در دوران معاصر گرامی داشت.
همچنین رضا داوری اردکانی فیلسوف
و متفکر ایرانی ضمن تمجید از برگزارکنندگان این مراسم طی سخنانی گفت: فکر جایزه اخلاق و نیایش کار خوبی است چون ما به بسیاری چیزها نیاز داریم و به اخلاق بیشتر از سایر چیزها نیاز داریم. او با بیان اینکه حرف زدن درباره اخلاق آسان است، گفت: وقتی اخلاق هست راجع به آن حرف نمی‌زنند چنان که ماهی در آب به آب فکر نمی‌کند. داوری اردکانی تأکید کرد: وقتی اخلاق به درس تبدیل شود، آن زمان نقص بزرگی در زندگی و روح و جان آدمی رخ داده است. او با بیان اینکه بشر همیشه اخلاق داشته گفت: اخلاق را نباید با عادات یکی بدانی، چراکه اگر اخلاق به حرف و عادت تبدیل شود، جوهر خود را از دست داده است. باید به فکر اخلاق بود و برایش غمخواری کرد. اگر اخلاقی فکر کنیم، قانون جایگاه خود را پیدا می‌کند.
گفتنی است در این نشست رئیس دولت اصلاحات نیز حضور داشت که در پایان مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان و چهره‌های منتخب این جایزه حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی چند کلامی سخنرانی کرد و به همراه دیگر اساتید و چهره‌های مطرح حوزه فرهنگ و ادب و اخلاق جوایز منتخبین دهمین دوره جایزه اخلاق و نیایش را به آنها اهدا کرد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!