طالبی: کجای دنیا دختران، همدیگر را می‌زنند؟/ فوتبال ایران نظارت ندارد


طالبی: کجای دنیا دختران، همدیگر را می‌زنند؟/ فوتبال ایران نظارت ندارد

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به عقب ماندگی فوتبال ایران نسبت به فوتبال دنیا و حتی کشورهای عربی می‌گوید فحش، درگیری و حواشی مختلف فوتبال آسیا فقط در ایران وجود دارد .

جلال طالبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رقابت فشرده تیم‌های مدعی قهرمانی در صدر جدول و علت این موضوع گفت: یکی از دلایل نزدیکی رقابت، مشکلات پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات و افت این تیم به نسبت فصل‌های گذشته بود. تیم‌های دیگر هم امسال شانس قهرمانی داشتند اما تمام تیم‌ها شامل افت محسوسی در هفته‌های پایانی شدند. در هفته‌های پایانی لیگ برتر، تیم‌ها آنطور که باید و شاید بازی نکردند. مسائل حاشیه‌ای و همینطور نوع برنامه‌ریزی بازی‌ها روی عملکرد تیم‌ها تأثیر گذاشت.

* فوتبال ایران رشد نکرده بلکه حاشیه‌های بیشتری دارد

او یادآور شد: به هر صورت فوتبال ما بیشتر از این که رشد کند، مسائل حاشیه‌ای پیدا کرده و ما را از هدفمان دور کرده است. از نظر چگونگی برگزاری مسابقات عقب هستیم. ارگان‌های مختلف در برنامه‌های فوتبال تأثیرگذار هستند. این موضوع به سطح فوتبال ما لطمه زده و نمی‌تواند موجب رشد شود.

سرمربی سابق تیم ملی ایران در واکنش به این سوال که چرا فوتبال ایران نسبت به گذشته افت کرده است، تشریح کرد: نمی‌خواهم بگویم افت کردیم ولی فوتبال چشم‌گیری بازی نکردیم. پیشرفت قابل لمسی را ندیدیم. دلیل آن هم کارهایی است که باید در فوتبال پایه انجام شود. همچنین انتخاب بازیکنان خارجی با اشکالاتی مواجه بود و ایرانی‌ها از نظر فنی بهتر بودند. حتماً باید کمیته‌ای برای نظارت وجود داشته باشد.

طالبی تاکید کرد: امسال به مشکل عجیب و غریبی برخورد خواهیم خورد. بدهکاری نصیب تیم‌ها خواهد شد. این اتفاقات در حالی است که بدهکاری و درگیری در فوتبال دنیا دیده نمی‌شود. نمی‌دانم می‌توان اسم این را فوتبال گذاشت یا نه. با این وضع توقع داریم قهرمان آسیا شویم و بهترین مربی را بیاوریم.

* فوتبال کشورهای عربی دعوا و فحش زن و بچه ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا در لیگ‌های خارجی، حتی کشورهای حوزه خلیج فارس چنین مسائل دیده نمی‌شود، گفت: اگر حاشیه‌ای باشد، خبرش را می‌خوانید. اگر خبری باشد، به سرعت در ایران هم منتشر می‌شود. در فوتبال کشورهای عربی دعوا و اختلاف و فحش زن و بچه وجود ندارد. تا کی می‌خواهیم با این شرایط ادامه دهیم؟ با این وضع هیچ چیز نمی‌شویم! تیم ملی امید هم به المپیک نمی‌رود. فقط مخارج میلیاردی به جا می‌ماند. مربیان و بازیکنان پول می‌گیرند ولی به کجا رسیدند؟ این پول‌ها کجا هزینه شده است؟ بلد نیستیم انتخاب و برنامه‌ریزی کنیم.

سرمربی سابق تیم ملی سوریه با بیان اینکه عوامل خارج از فوتبال در انتخاب مدیران ورزشی نقش ایفا می‌کنند، افزود: کسانی در ورزش هستند که شناختی از ورزش ندارند. در درجه اول انتخاب مدیران می‌تواند در فوتبالمان تأثیرگذار باشد. فوتبال حوزه کاری مدیران صنعتی نیست.

وی تصریح کرد: برخی به بهانه خدمتی که کرده‌اند، در فوتبال فعال می‌شوند و سهمی هم می‌برند. ورزش، آخر خط این مدیران است. به جز چند استثنا، اکثر این مدیران بعد از خروج از ورزش به خط پایان رسیدند.

طالبی درباره مربیان فعال در فوتبال ایران نیز اظهار کرد: مربیان داخلی خوب هستند. آقای برانکو به خاطر شناختش از فوتبال ایران و به علت نبود برنامه، توانسته در ایران موفق شود. در اکثر موارد در انتخاب مربیان اشتباه می‌کنیم چون این انتخاب‌ها توصیه‌ای است. هیچ گونه کارشناسی درباره مربی صورت نمی‌گیرد و واسطه‌ها مربیان را به باشگاه‌ها معرفی می‌کنند. خواسته ما از مربی مشخص نیست. بدون تفکر و هدف مربی را می‌آوریم و انتظار داریم کمک کند.

* تفاوت مربیان داخلی با خارجی در ایران زیاد نیست

کارشناس فوتبال ایران با بیان اینکه مربیان داخلی در سطح باشگاه‌های خودمان بد کار نمی‌کنند، اضافه کرد: تفاوت آن‌ها با مربیان خارجی به قدری نیست که تأثیرگذار باشد چرا که مربیان خارجی فعال در فوتبال ایران، در دنیا شناخته شده نیستند و مربی بین‌المللی نیستند.

وی با اشاره به نبود نظارت روی کار بازیکنان جوان و بیراهه رفتن آنان گفت: فوتبال ما نظارت ندارد. معلوم نیست به کجا کشیده شده است. برنامه‌ای نداریم که روی بازیکنان با استعداد برنامه‌ریزی کنیم. این بازیکن از بین می‌رود. در اروپا نظارت روی استعدادها وجود دارد. من در امارات کار کردم. یک تعداد بازیکن وجود داشت که باشگاه به خانواده این بازیکنان بی‌بضاعت مواد غذایی می‌داد و می‌گفت به او پروتئین بدهید. در یک شهر کوچک که ۲۰۰ فوتبالیست داشت این کار را می‌کردند.

طالبی خاطرنشان کرد: رشد و پیشرفت کشورهای عربی در حالی است که آن‌ها جمعیت بسیار کمتری دارند و از این تعداد جمعیت صاحب تیم‌های ملی و باشگاهی خوبی شدند اما وسعت و جمعیت کشورمان بسیار زیاد است. بازیکنان امید و جوانان ما نمی‌توانند در اکثر مواقع به فوتبال وصل شوند و در باشگاه‌هایی بازی می‌کنند که توان استفاده از آنان وجود ندارد.

* سطح داوری نشان‌دهنده سطح فوتبال هر کشور است

سرمربی سابق تیم ملی ایران درباره اعتراض ارکان فوتبال به عملکرد داوران و مقایسه این موضوع با سایر کشورهای جهان گفت: معمولاً در همه جای دنیا می‌گویند وقتی می‌خواهی فوتبال کشوری را ارزیابی کنی، باید سطح داوری را ارزیابی کنید. داوران یک کشور مشخص کننده فوتبال کشورشان هستند. این موضوع می‌گوید که باید سطح داوری بالاتر از فوتبالمان باشد. بعضی از داوران به طور سهوی قادر به مدیریت بازی نیستند و سعی می‌کنند بازی را اداره کنند که بدون مشکل تمام شود. در حالی که به عنوان قاضی باید بازی را کنترل کنند.

وی ادامه داد: نیاز است که بیشتر در این حوزه کار شود و مدرسان بیشتر و کلاس‌های بیشتر وجود داشته باشد. باید یک مقداری از اشتباه داوران عبور کنیم. بازیکنان هم رفتار حرفه‌ای ندارند. آن‌ها رفتار اعتراضی ندارند بلکه خشن و بد دهن هستند. این موضوع داوران را در شرایط بدی قرار می‌دهند.

* کجای دنیا دختران همدیگر را می‌زنند؟

طالبی گفت: همه ما اشتباه می‌کنیم. اجازه دهیم داور هم بعد از کلاس چند بار اشتباه کند. دختران ما همدیگر را می‌زنند. خشونت در فوتبال رخنه کرده است. داور هم مثل من و شما گرفتار است. او هم اشتباه می‌کند. باید سعی کنیم آرام باشیم.

وی تاکید کرد: کجای دنیا دختران همدیگر را می‌زنند؟ می‌گویند بازیکن دیرتر به زمین رفته و ریختند همدیگر را زده‌اند. این چه فوتبالی است.

او درباره تیم‌های با کیفیت لیگ هجدهم هم اظهار کرد: به نظرم به جز تیم‌هایی که در چهار رده اول بودند، صنعت نفت خوب بود. تلویزیون گویا نیست ولی بد نبود. پدیده فوتبال منظمی بازی کرد. غیر از میانه فصل، تعادل خوبی داشت. سپاهان اگر مقداری امتیاز می‌گرفت قهرمان می‌شد. استقلال بعد از حاشیه‌ها و رفتن شفر بهم ریخت و درگیری‌های داخلی هم داشت و توسط دست‌اندرکاران باشگاه از جریان مسابقه خارج شد. پرسپولیس هم در بازی‌های آخر خوب نبود ولی تیم‌های دیگر هم آنقدر خوب نبودند.

طالبی در پایان تاکید کرد: برای رشد فوتبال‌مان نباید با باخت تیم‌های عربی خوشحال شویم. به ما چه ارتباطی دارد. دنبال خوشحالی از شکست دیگران نباشیم بلکه با تکیه بر قواعد درست کار کنیم و امید به آینده داشته باشیم. این میز و صندلی به کسی وفا نکرده است. عاشقانه به این جوانان خدمت کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...