آسیب حاد اجتماعی در مناطق سیل زده خوزستان به وجود نیامده است


آسیب حاد اجتماعی در مناطق سیل زده خوزستان به وجود نیامده است

غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در قرارگاه استانی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان که در محل استانداری خوزستان برگزار شد، بیان کرد: اگر به موضوعات اجتماعی سیل زدگان کم توجهی شود تبعات ناشی از این بحران در مناطق مختلف خوزستان مشکلاتی را به وجود می آورد که حاشیه نشینی نمونه ای از آن است.
به گفته وی، ارزیابی انجام شده نشان می دهد که اضطراب و نگرانی بابت از دست رفتن منابع اقتصادی و منازل مواردی هستند که تبعات اجتماعی در بین سیل زدگان ایجاد می کند.
استاندار خوزستان خواستار توجه جدی دستگاه های اجتماعی و فرهنگی به این موضوع شد و گفت: نباید اجازه داد این نگرانی ها شکل مزمنی پیدا کنند و مشکلات احتمالی پس از آن را رقم بزند.
وی اضافه کرد: تسهیلگران اجتماعی در این زمینه می توانند نقش موثری داشته باشد که با همکاری متولیان، مشارکت مردم در بازسازی را به دنبال دارد.
رییس شورای اجتماعی خوزستان همچنین برگشت افراد به حالت عادی زندگی را از اهداف مهم طرح های اجتماعی در حال اجرا خواند و بازتوانی سیل زدگان به ویژه زنان و کودکان را از جمله طرح هایی دانست که اجرای آن آغاز شده است.

** دستگاه های اجرایی گزارشات کاربردی تر ارایه دهند
استاندار خوزستان گفت: اگر بانک های استان در پرداختی ها به سیل زدگان دچار ناهماهنگی هستند باید هرچه سریعتر این روند را اصلاح کنند.
وی با اشاره به دستور رییس جمهوری و تاکید وزیر کشور مبنی بر اینکه در مدت سه ماه کار واحدهای مسکونی که به تعمیر نیاز دارند باید به به پایان برسد، افزود: در این راستا حوزه معاونت امور عمرانی استانداری و اداره کل بنیاد مسکن خوزستان این موضوع را مورد توجه قرار بدهند.
شریعتی ادامه داد: در نشست های آینده قرارگاه نحوه تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی مورد بررسی قرار می گیرد، و دستگاه های مربوطه در بازسازی و پرداخت کمک معیشتی گزارش کاربردی و عملیاتی ارایه دهند.
وی افزود: شرایط و امکانات لازم باید برای مردم فراهم باشد که بتوانند با دریافت تسهیلات هرچه سریعتر به بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.
شریعتی بر تلاش همه دستگاه ها مبنی بر بازگشت شرایط به حالت عادی تاکید کرد و گفت: آماده سازی زمین های کشاورزی و تخلیه آب از زمین های باقی مانده یک ضرورت است و دستگاه هایی مثل راه و شهرسازی، مناطق نفتخیز جنوب، اداره کل مدیریت بحران و ... که در تقسیم بندی ها متولی این امر هستند با سرعت عمل بیشتری در این راستا گام بردارند.
وی افزود: آب مورد نیاز برای کشت تابستانه موجود است و با توجه به اینکه امسال الگوی کشت تعیین نشده نیاز است که زمین های آسیب دیده هرچه سریعتر تخلیه شوند تا کشاورزان بتوانند در این دوره با سودی که خواهند داشت بخشی از آسیب های وارده را جبران کنند.
وی خواستار فعالیت همه جانبه دستگاه های اجرایی در زمان بازسازی شد و گفت: همه عوامل تاثیرگذار در جهت آماده سازی شرایط به منظور انجام کشت تابستانه فراهم شود تا این خواسته مردم تحقق پیدا کند.
شریعتی ایجاد شرایط لازم برای امکان تامین معاش، حفظ عزت و کرامت کشاورزان را با اهمیت خواند و افزود: تامین خانه و سکونت روستاییان لازم است اما تامین معیشت یک ضرورت جدی در دوره بازسازی است.
استاندار خوزستان همچنین به ضرورت بسته شدن سیل بندها در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز اعتباراتی اختصاص پیدا کرده که بین دستگاه ها از جمله سازمان آب و برق خوزستان تقسیم شده و به زودی ابلاغ می شود.

** خسارت سیل به 28 درصد زمین های آبی
وی در ادامه با اشاره به میزان تولید گندم خوزستان ، افزود:با وجود خسارت به 28 درصد از زمین های آبی کشاورزی خوزستان اما تا دیروز یک میلیون و150 هزار تن گندم خرید تضمینی شده است.
شریعتی گفت:این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال 13 درصد رشد داشته و با وجود تداوم خرید تضمینی در استان پیش بینی می شود این میزان 20 درصد رشد داشته باشد.
وی از پرداخت 93 درصد مطالبات کشاورزان خبر داد و افزود:برای میزان خرید صورت گرفته در امسال دولت 18 هزار و 500 میلیارد ریال پرداخت کرده است.
استاندار خوزستان همچنین گفت: حدود 2 هزار نفر از اهالی مناطق سیل زده به تامین اجتماعی برای برقراری بیمه بیکاری معرفی ، که تاکنون 770 نفر آنها پذیرش شده اند.

** 80 هزار هکتار از زمین های کشاورزی همچنان زیر آب هستند
جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان نیز با اشاره به اینکه بیشتر زمین های زراعی از آب بیرون آمده اند، ادامه داد: حدود 110هزار هکتار زمین زراعی از زیر آب بیرون آمده و 80 هزار هکتار دیگر در شهرستان های حمیدیه، دشت آزادگان کاملا از زیر آب بیرون نیامده اند چراکه هنوز آب عبوری در دشت ها بالا است و برای این منظور ماشین آلات زیادی بسیج شده اند.
کیامرث حاجی زاده افزود: با وجود اینکه از سوی وزارت کشور هنوز اعتباری تخصیص داده نشده اما تاکنون 811 پرونده برای خسارت کشاورزی در سامانه سجاد ثبت شده است.
وی گفت: تاکنون خسارت 11شهرستان، 250روستا، 18هزار و 936 واحد مسکونی ارزیابی شده است که از این تعداد 2هزار و 854مورد نیاز به احداث و 11هزار و 456مورد نیاز به تعمیر دارد و علاوه بر این تعداد 6هزار و 66مورد نیز برای تامین لوازم خانگی در این سامانه ثبت شده است.
حاجی زاده ادامه داد: خوزستان حدود پنج تا 6ماه است که درگیر سیلاب است.
9931/ 6037
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403