فردوسی به‌دنبال تحقیر ملت‌های دیگر نیست


فردوسی به‌دنبال تحقیر ملت‌های دیگر نیست

یک مدرس دانشگاه با تاکید بر این‌که وطن‌دوستی فردوسی در شعرهایش به معنای تحقیر اقوام و ملت‌های دیگر نیست، گفت: فردوسی با تعریف از فضایل ملت خود به دنبال تحقیر اقوام و ملت‌های دیگر نیست و می‌خواهد در آثار خود سرزمین خود را بشناساند.

جلیل مسعودی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که به نظر بسیاری از محققان، «شاهنامه» فردوسی بهترین اثر حماسی در ایران و جهان است، اضافه کرد: شاهنامه فردوسی دارای سه بخش اسطوره‌ای، پهلوانی و تاریخی است که نقطه قوت فردوسی در بخش اسطوره‌ای و پهلوانی شاهنامه است و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او با تاکید بر این‌که نباید بخش اسطوره‌ای و تاریخی «شاهنامه» را با یکدیگر اشتباه بگیریم، اظهار کرد: در بخش اسطوره‌ای، آرمان‌های ملت را بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها بیان می‌کند و در بخش تاریخی آن‌چه اتفاق افتاده است بیان می‌شود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: آن‌چه در شاهنامه فردوسی از اهمیت بسیاری برخوردار است، خردگرایی، عدالت‌طلبی، راستی‌گرایی و تنفر از دروغ است که این موضوع در جامعه کنونی ما بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد.

مسعودی‌فرد یکی از علت‌هایی را که جوانان کمتر به مطالعه شعرهای فردوسی می‌پردازند این‌گونه بیان کرد: طولانی بودن داستان‌های شاهنامه که یک امر طبیعی در داستان‌نویسی است، موجب شده تا برای جوانان جذابیت کمتری داشته باشد.

او یکی دیگر از علت‌های کمتر مطالعه کردن شعرهای فردوسی را تغییرات و تحولات زبانی دانست و گفت: در عین حال با توجه به این‌که زمان زیادی از شعرهای فردوسی می‌گذرد، اما همچنان زبان کهنه در شعرهای وی وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی بیان کرد: باید جوانان شعرهای فردوسی را بیشتر مطالعه کنند و اگر انس و الفتی بین جوانان و شعرهای فردوسی به وجود آید، به طور قطع آثار خوبی برای جوانان خواهد داشت.

مسعودی فرد اظهار کرد: خردگرایی از ارزش‌های عمیق شاهنامه است که نسل امروز بسیار به این موضوع نیازمند هستند و باید به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای شود.

او افزود: جدی بودن در رسیدن به اهداف و پشتکار از دیگر تعالیم فردوسی در شاهنامه است که در جامعه کنونی ما بسیار می‌تواند مؤثر باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا