علی مطهری: منتقدان برجام نگذاشتند اقتصاد ایران شکوفا شود!/ باید الگوی «مصدق» را در سیاست خارجی پیاده کنیم!


علی مطهری: منتقدان برجام نگذاشتند اقتصاد ایران شکوفا شود!/ باید الگوی «مصدق» را در سیاست خارجی پیاده کنیم!

مطهری این روزها که سو مدیریت دولت، مردم را با مشکلات متعدد معیشتی مواجه کرده است، برخلاف رسالت نمایندگی خود هیچگاه درباره افزایش سرسام آور قیمت خرید و اجاره بهای مسکن، خودرو از دولتمردان سؤال نمی کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید الگوی «مصدق» را در سیاست خارجی پیاده کنیم!

روزنامه شرق در اقدامی مسبوق به سابقه تصویر مصدق و ظریف را در صفحه اول در کنار هم منتشر کرد.

این روزنامه اصلاح طلب در مطلبی با عنوان «جان سخت دیپلماسی» نوشت: «رویکرد مصدق را وقتی با رویدادهای امروز خود مقایسه می‌کنیم در می‌یابیم که هنوز می‌توان تصمیمات اتخاذ شده در دوران او را منشاء تصمیم‌ها قرار داد و صد البته اگر او نیز در فرایند استعمارزدایی دچار خطایی شده است آن را اشتباهات در مبانی سیاست‌ها مورد توجه قرار گیرد…مصدق در آینه تاریخ اشتباهاتی داشت اما وقتی به کلیت جریان فکری و عملی او نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که تمام رویکردهای درست یا گاهی نادرست او با هدف تأمین منافع ملت ایران بود».

علی مطهری: منتقدان برجام نگذاشتند اقتصاد ایران شکوفا شود!/ باید الگوی «مصدق» را در سیاست خارجی پیاده کنیم!

روزنامه شرق که پیش از این سطح دانش خود در حوزه سیاست خارجی را با تیتر تاریخی «امضای کِری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» نشان داد، حالا مدعی شده است که باید الگوی «مصدق» را در سیاست خارجی پیاده سازی کنیم!

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، رویکرد «محمد مصدق» در سیاست خارجی، نه یک الگو بلکه یک عبرت است. مصدق در محاسبات سیاسی خود، منافع امریکا را که آن زمان یک ابرقدرت نوظهور محسوب می‌شد همراستا با منافع ایران در مقابله با انگلیس و شوروی می‌دید. از همین رو برای پیروزی در مقابل انگلیس، به همکاری امریکا اعتماد نمود.

مصدق در دیدار با «هری ترومن» رئیس جمهور وقت آمریکا از واشنگتن با عنوان «دولت دوست» و «دولت آزاد» نام برده بود اما پاسخ این سهل اندیشی خود را دریافت کرد. اشتباه مصدق پس از ملی شدن صنعت نفت تکیه و اعتماد و امید به امریکا بود، امریکایی‌ها نیز از این خوش‌بینی و ساده‌اندیشی استفاده کرده و کودتا به راه انداختند.

مصدق خود می‌دانست و اعلام می‌کرد که آمریکا وعده‌های خود به ایران را عملی نکرده است ولی باز مذاکره با آمریکا برای رسیدن به نتیجه مطلوب را ادامه می‌داد، پیشنهاد خفت‌بار فروش نفت با ۵۰ درصد تخفیف به آمریکا با پاسخ درس آموز ایالات متحده در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مواجه شد و نشان داد که آمریکا قابل اطمینان نیست و به دوستی و کمک او نیز نمی‌توان اعتماد داشت.

** علی مطهری: منتقدان برجام نگذاشتند اقتصاد ایران شکوفا شود!

«علی مطهری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «امروز ۲۹ اردیبهشت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ است. روشن است که آقای روحانی رئیس جمهوری در دو سال گذشته نتوانسته است به بسیاری از وعده‌های خود در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی عمل کند. ولی ریشه این خلف وعده‌ها گذشته از برخی سستی‌ها در اراده و عدم شجاعت لازم در برخورد با موانع داخلی، فقدان اتحاد میان دو بخش حاکمیت بوده است. همه می‌دانیم که بخشی از حاکمیت از روز اول توافق برجام مصمم بود که این توافق اجرا نشود و شکوفایی اقتصادی تحقق نیابد و بالاخره به هدف خود هم رسید».

مطهری پیش از این در اظهارنظری عجیب مدعی شده بود: «مقصر وضع فعلی آنهایی هستند که با هواکردن موشک نگذاشتند برجام امضاء شود». وی همچنین در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «بخشی از دلایل خروج ترامپ مخالفانی بودند که با کارشکنی اجازه ندادند برجام درست اجرا شود»! این نماینده عضو فراکسیون امید همچنین در اظهارنظری عجیب گفته بود: «رزمایش‌های موشکی کم‌عقلی است»!

علی مطهری: منتقدان برجام نگذاشتند اقتصاد ایران شکوفا شود!/ باید الگوی «مصدق» را در سیاست خارجی پیاده کنیم!

مطهری که همواره با تبرئه دولت، تمامی قصور و تقصیرها را به گردن منتقدان می‌اندازد، پیش از این در پاسخ به اعتراض‌ها درخصوص تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس گفته بود: «۲۰ دقیقه هم برای تصویب برجام در مجلس زیاد بود»! تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام توسط حامیان دولت در مجلس نهم، در حالی انجام شد که کمیسیون ویژه بررسی برجام پس از ۴۰ روز بررسی کارشناسی با حضور صاحب‌نظران اقتصادی و حقوقی، ایرادات و آسیب‌ها و خسارت‌های بزرگ متن توافق را هشدار داده بود. اما وکیل‌الدوله‌ها برخلاف نظر کارشناسی متخصصان، برجام را تصویب کردند.

مطهری این روزها که سوء مدیریت دولت، مردم را با مشکلات متعدد معیشتی مواجه کرده است، برخلاف رسالت نمایندگی خود هیچگاه درباره افزایش سرسام آور قیمت خرید و اجاره بهای مسکن، خودرو، لوازم خانگی، سکه، ارز و اقلام ضروی خانوار از وزرا و دولتمردان سؤال نمی‌کند. مطهری و دیگر نمایندگان حامی دولت در مجلس چشمان خود را بر اجحاف‌های اقتصادی بزرگ بسته‌اند و با توهین به شعور مردم، مسبب وضع موجود را منتقدان دولت می‌نامند!

** اختیارات رئیس جمهور محدود است، انتظار بیجا نداشته باشید!

«محمدصادق جوادی حصار» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «همه حقوقدانان کشور حدود و اختیارات رئیس‌جمهور را می‌دانستند و اگر نمی‌دانستند که اختیارات رئیس‌جمهور فراتر از آن چیزی است که حرف می‌زند، می‌توانستند انتقاد کنند که اختیار دارد یا ندارد. تمام افراد سیاسی کشور می‌دانند که برای همان حداقل اختیاراتی که در اختیار رئیس‌جمهور است نیز رقابت وجود دارد. یعنی جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تلاش می‌کنند تا بتوانند این حوزه را در اختیار داشته باشند که در حیطه اختیارات -هر چند کم- بتوانند به ایفای نقش بپردازند».

جوادی حصار در ادامه گفت: «اکنون همه می‌دانند که نیروهای مسلح تحت اختیار دولت قرار ندارند اما موضوع این است که نهادهای غیرمسئول بعضاً در برخی زمینه‌ها ورود می‌کنند که در حیطه اختیارات دولت است. به بیان دیگر، آیا هرکس که می‌داند این شرایط در کشور وجود دارد و اختیارات رئیس‌جمهور چه حدودی دارد، کاندیدا نشود؟ این حرف نوعی جاده صاف کردن برای جریان رقیب است. افراد باید بیایند رقابت کنند، حرف بزنند و حداقل‌های اختیارات را به مردم بگویند و بگویند که مردم توقعات خود را با اختیارات موجود تنظیم کنند… رئیس‌جمهور گفته ما در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا مسائل را حل کنیم. نباید به رئیس‌جمهور خرده گرفت که چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده، به این دلیل که نتیجه نهایی در اختیار رئیس‌جمهور نیست. رئیس‌جمهور نگفت من حتماً این مشکل را حل می‌کنم، بلکه گفت در این راه تلاش می‌کنم. رئیس‌جمهور و دولت تلاش خود را انجام دادند، اما همه می‌دانند که به موازات تلاش‌ها، چه حاشیه‌هایی هم به وجود می‌آمده است…نباید ظلم کنیم و چیزی که در اختیار رئیس‌جمهور نیست را از وی بخواهیم و سپس وی را مورد هجمه قرار دهیم؛ این ظلم است».

علی مطهری: منتقدان برجام نگذاشتند اقتصاد ایران شکوفا شود!/ باید الگوی «مصدق» را در سیاست خارجی پیاده کنیم!

فرافکنی بخشی از طیف اصلاح طلب و تشویق دولت به انکار وعده‌ها و ادعای اختیارات محدود، حتی صدای فعالین اصلاح طلب و رسانه‌های این طیف را نیز درآورده است.

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب «جمهوری اسلامی» با انتقاد از کم کاری دولت در انجام وظایف و به خصوص بی عملی دولت در حوزه اقتصادی در مطلبی نوشته بود: «تردید نباید کرد که دولت به یک پالایش گسترده و عمیق در بالاترین سطوح اجرائی به‌ویژه مسئولین اقتصادی نیاز مبرم دارد. با اینهمه تخلف، کم‌کاری، سوءاستفاده و فساد که در دستگاه‌های اقتصادی و نظارتی دیده می‌شود، آقای رئیس‌جمهور منتظر چه سند و مدرکی برای اثبات ناکارآمدی وزرای اقتصادی است؟ قطعاً اگر دولت مستقر کنونی با این مسئولین اقتصادی به کار خود ادامه بدهد مشکلات اقتصادی حل نخواهند شد. فرصت بیش از دو سال باقیمانده از دولت کنونی که فرصت کمی نیست نباید با این ناکارآمدی‌ها تلف شود. از این فرصت می‌توان با ایجاد تغییرات ریشه‌ای و بنیادی در مسئولین اقتصادی، به اقتصاد سروسامان داد، اعتماد مردم را جلب کرد و نقشه دشمن را که در صدد است با حربه اقتصادی به ما ضربه بزند، نقش بر آب کرد».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...