اعتبار فرهنگی ستاد احیا دریاچه ارومیه به 362 میلیارد ریال رسید


اعتبار فرهنگی ستاد احیا دریاچه ارومیه به 362 میلیارد ریال رسید

ارومیه- ایرنا- رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه اعتبار فرهنگی مصوب این ستاد از بدو تاسیس/1393/ تاکنون به 362 میلیارد ریال رسیده، گفت: 131 میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است.

«فرهاد سرخوش» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون بیش از 101 میلیارد ریال برای اجرای برنامه های فرهنگی این ستاد هزینه شده است، بیان کرد: طرح های فرهنگی و اجتماعی از مهمترین راهکارهای 27 گانه مصوب کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به شمار می رود.
وی هدف از اجرای این برنامه ها را رفع چالش ها و مشکلات اجتماعی فراروی طرح های اجرایی احیای دریاچه ارومیه، افزایش آگاهی ذینفعان و مشارکت جوامع محلی دانست و افزود: این اهداف در سه محور اصلی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، آموزش و توانمندسازی و جلب مشارکت مردمی به اجرا درآمده است.
«سرخوش» ظرفیت سازی در خصوص معیشت های جایگزین و توسعه مشاغل خانگی، توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب در حوضه دریاچه، برگزاری جشنواره تولید محتوای دیجیتال با موضوع دریاچه، تهیه سند جامع مطالعات فرهنگی و اجتماعی نجات دریاچه ارومیه و تولید محتوا برای فرهنگ سازی صحیح مصرف آب و نشر آن در شبکه های اجتماعی را از جمله مهمترین اقدامات فرهنگی و اجتماعی انجام شده ستاد عنوان کرد.
وی اضافه کرد: آموزش و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد، شوراهای اسلامی و دهیاران، آموزش تشکل های آب بَران تحت فشار، برگزاری نشست های هم اندیشی با روحانیان، مبلغان دینی و معلمان از دیگر اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در این حوزه است.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه یکی از اقدامات تاثیرگذار در حوزه فرهنگ سازی را آموزش در مدارس عنوان کرد و ادامه داد: در همین راستا علاوه بر سخنرانی کارشناسان در برخی از مدارس حوضه آبریز دریاچه ارومیه، برگزاری اردوهای ترویجی، آغاز فعالیت طرح همیاران آب و محیط زیست در چهارچوب سازمان دانش آموزی و برگزاری استارت آپ ویژه دانش آموزان در دستور کار قرار گرفت.
وی فرهنگ سازی در جامعه محلی را بسیار ضروری توصیف کرد و گفت: این اقدام می تواند به افزایش مشارکت محلی و معتمدان محلی در حوزه اشتغال پایدار، ایجاد حس مشارکت برای توسعه روستایی و حضور مردم در فعالیت های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه منجر شود.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
3214/3072

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403