افزایش یک متر و 15 سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه


افزایش یک متر و 15 سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه

ارومیه- ایرنا- بررسی دریاچه ارومیه با استفاده از داده‌های ماهواره‎ای نشان از افزایش قابل‌ملاحظه یک متر و 15 سانتی‌متری از آب این دریاچه در بهار ١٣٩٨ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته دارد، مساحت و حجم آب دریاچه نیز به ترتیب به میزان یکهزار و 93 کیلومتر مربع و 3.3 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور با بررسی نمودار تغییرات نسبی تراز آب دریاچه ارومیه در اردیبهشت سال‌ 1398 و مقایسه آن با تراز آب این دریاچه در سال گذشته نشان داد که تراز دریاچه در نتیجه افزایش آب‌های ورودی به این دریاچه نسبت به سال گذشته به میزان یک متر و 15 سانتی‌متر افزایش یافته است که این افزایش از دی‌ماه سال 1397 آغاز شده است.
همچنین محاسبه تغییرات تراز آب دریاچه ارومیه در 30 سال گذشته و همچنین به‌طور دقیق‌تر در سه سال گذشته که از داده‌های ماهواره‌های ارتفاع سنجی به دست آمده‌اند نشان‌دهنده آن است که تراز آب این دریاچه از سال 1375 شمسی کاهشی شده و این روند در سال‌های بعدی شتاب بیشتری به خود گرفته است.
این روند اگرچه در سال‌های اخیر کُند شده و بعضاً افزایشی شده است، اما افزایش تراز آب، قابل‌ملاحظه نبوده و نتوانسته نگرانی‌های موجود در خصوص این دریاچه را مرتفع کند.
اما افزایش تراز آب این دریاچه در ماههای اخیر با نرخی بی‎سابقه، امید زیادی در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرده است؛ به طوریکه تراز آب دریاچه هم‌اینک به تراز 10 سال گذشته نزدیک شده است.
مطالعه پهنه آبی این دریاچه همچنین با استفاده از تصاویر ماهواره سنتینل (Sentinel) نشان‌دهنده افزایش قابل‌ملاحظه سطح این دریاچه است به‌طوری‌که سطح دریاچه از 2363.362 کیلومتر مربع در سال گذشته هم‌اینک به 3455.985 کیلومتر مربع در امسال افزایش یافته است که افزایش سطحی به میزان 1092.623 کیلومتر مربع را نشان می‏دهد.
«ماهواره‌های سری Sentinel توسط اتحادیه اروپا، ایجاد و طراحی شده‌اند و تاکنون 5 سری از این ماهواره‌ها به فضا پرتاب شده است، این ماهواره مدار قطبی است که به‌صورت راداری تصویربرداری را انجام می‌دهد و قادر است که پدیده‌ها و عوارض را در شب و روز بدون در نظر داشتن شرایط آب و هوایی جمع‌آوری و اخذ کند. همچنین می‌تواند در بدترین شرایط آب و هوایی نیز به جمع‌آوری اطلاعات از سطح زمین بپردازد.
همچنین بررسی تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که مجموع مساحت کل جزایر کوچک و بزرگ در داخل دریاچه از جمله جزایر کبودان، اشک، آرزو و اسپیر نسبت به سال گذشته حدود 115 کیلومتر مربع کاهش یافته که نشان‌دهنده بالا آمدن قابل‌ملاحظه آب دریاچه است.
با توجه به افزایش تراز آب و سطح این پهنه آبی می‌توان نتیجه گرفت که میزان آب موجود در این دریاچه اکنون (اردیبهشت 98) نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدوداً به میزان 3.345 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.
البته تراز دریاچه ارومیه هنوز در مقایسه با ماکزیمم تراز این دریاچه در اواسط دهه 70 شمسی فاصله زیادی دارد (حدود شش متر) و امید است ادامه نزولات جوی در امسال و سال‌های آتی موجبات بازگشت کامل این دریاچه به حیات طبیعی خود را فراهم آورد.
3214/2093

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار