بعیدی نژاد! سفیر ایران است یا انگلیس؟!


بعیدی نژاد! سفیر ایران است یا انگلیس؟!

مقامات ارشد وزارت امور خارجه و به خصوص آقای ظریف باید درخصوص این قبیل اظهارات و اقدامات سفرای ایران در اروپا پاسخگو باشد. این آقایان، سفیر ایران هستند یا نماینده طرف اروپایی؟!

سرویس سیاست مشرق - «حمید بعیدی نژاد» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای و سفیر فعلی ایران در انگلیس در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی با اشاره به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که بعد از پایان مهلت ۶۰ روزه، گام بعدی ایران همچنان در چارچوب توافق برجام خواهد بود»!

بعیدی نژاد! سفیر ایران است یا انگلیس؟!

اظهارنظر منفعلانه بعیدی نژاد در حالی است که در هفته‌های گذشته «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه تأکید کرد که اروپا تنها چیزی در حدود «یک درصد» تعهدات برجامی خود را انجام داده است. این یعنی اروپا ۹۹ درصد تعهدات برجامی خود را زیر پا گذاشته است.

اساس و فلسفه ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران، تأثیرگذاری بر رفتار طرف مقابل و منصرف کردن آن از زیاده‌خواهی‌های بیشتر و فشار برای اجرای تعهداتش بود.

اکنون این اروپایی‌ها هستند که باید به ایران برای اجرای تعهداتشان اطمینان خاطر بدهند، نه اینکه مقامات وزارت خارجه ژست بدهکار به خود گرفته و با اظهارات نسنجیده ضرب‌الاجل ایران را بی‌اثر کنند.

در روزهای گذشته، «ناتالی توچی» مشاور فدریکا موگرینی - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- در مصاحبه با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی با اشاره به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران گفته بود: «۱۲۰ روز برای اثبات پایبندی به برجام زمان نیاز داریم».

پالس خطرناک!

به نظر شما مشکل اصلی اروپایی‌ها، ۶۰ روزه بودن اولتیماتوم است و اگر این ضرب‌الاجل ۱۲۰ روزه شود، آن‌ها تعهدات خود را اجرا می‌کنند؟! پاسخ منفی است. مشکل اروپایی‌ها این نیست که ۶۰ روز کم دارند، بلکه آن‌ها در پی آن هستند تا ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران را از موضوعیت خارج کرده و آن را بی‌اثر کنند. برای همین با درخواست تبدیل ضرب‌الاجل ۶۰ روزه به ۱۲۰ روزه در پی بی‌اعتبار کردن اولتیماتوم ایران هستند.

حال برخی مقامات همچون بعیدی نژاد در جایگاه سفیر ایران در انگلیس، در پروژه عملیات روانی طرف مقابل بازی کرده و این پالس را مخابره می‌کند که ضرب‌الاجل ایران جنبه نمادین و سمبلیک دارد و قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد!

این پالس خطرناک، این پیغام را به‌طرف اروپایی می‌دهد که هیچ نیازی نیست که شما به تعهدات برجامی خود عمل کنید، دست ایران بسته است؛ شما با خیال آسوده به عهدشکنی برجامی خود ادامه دهید!

نکته قابل‌توجه اینجاست که اظهارنظر نسنجیده آقای بعیدی نژاد، ذوق‌زدگی بی‌بی‌سی فارسی- رسانه دولتی انگلیس- را در پی داشت. در همین رابطه بی‌بی‌سی در تیتر اصلی خود نوشت: «سفیر ایران در لندن: بعد از پایان مهلت ۶۰ روزه از برجام خارج نمی‌شویم»!

حمایت از جاسوس هسته‌ای!

متأسفانه آقای بعیدی نژاد هم در خصوص برجام و هم درخصوص موضوعات مرتبط با سیاست خارجی کارنامه قابل قبولی از خود به جای نگذاشته است.

«عبدالرسول دری اصفهانی» نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بود. وی قبل از انقلاب با کمیته خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را بر عهده داشته است و پس از انقلاب در وزارت دفاع استخدام می‌شود و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را بر عهده می‌گیرد. پس از مدتی وزارت دفاع دریافت که با وجود مستندات قوی در محاکم بین‌المللی آراء صادره به نفع ایران نیست. همین موضوع موجبات اخراج او را از وزارت دفاع فراهم می‌آورد. وی پس از اخراج به کانادا رفت. در دور جدید بازگشت دری اصفهانی به ایران که هم زمان با روی کار آمدن دولت یازدهم (دولت اول روحانی) بود به عنوان مشاور «سیف» رئیس سابق بانک مرکزی مشغول به کار می‌شود و در جریان مذاکرات برجام، زیر مجموعه تیم «حمید بعیدی نژاد» در بخش امور مالی برجام فعالیتش را آغاز کرد.

در مهر ۹۶ «عبدالرسول دری اصفهانی» مشاور ارشد بانکی و عضو دو تابعیتی تیم مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی به تحمل پنج سال حبس در دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکوم شد.

این در حالی است که پیش از آن بعیدی نژاد به دفاع تمام قد از او پرداخته بود. «حمید بعیدی نژاد» رئیس‌وقت تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای-شهریور ۹۵- گفته بود: «دری اصفهانی سابقه بیش از دو دهه حضور در دعاوی بین‌المللی را دارد و اصرار بر جاسوس خواندن او توهینی آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران است».

نازنین زاغری و اقدام عجیب آقای سفیر!

رسانه‌های انگلیسی با انتشار تصاویر احساسی از «نازنین زاغری» - جاسوس دو تابعیتی- و فرزند خردسالش مدعی هستند که زاغری، مادری بی‌گناه است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد. این در حالی است که «نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده است.

زاغری با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.

بعیدی نژاد! سفیر ایران است یا انگلیس؟!

دستگیری این مهره بسیار مهم، دولت انگلیس را به تکاپو انداخت و این کشور تاکنون بارها و بارها در سطح مقامات عالی‌رتبه خود خواهان آزادی وی شده است. انگلیس در ماجرای زاغری، عملیات روانی سنگینی را طراحی کرد؛ اما نکته تأمل‌برانگیز و البته تأسف‌برانگیز اینجاست که چندی پیش بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن نیز تحت تأثیر این عملیات روانی انگلیسی قرار گرفت و با انتشار صفحه نخست چهار روزنامه انگلیسی که عکس اول خود را به زاغری اختصاص داده بودند، به این کمپین انگلیسی پیوست!

ماجدی، بعیدی نژاد، قاسمی و…!

چندی پیش «علی ماجدی» سفیر سابق ایران در آلمان- که به دلیل اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود کنار رفت- در اظهارنظری عجیب که قطعاً محدود به دوره بازنشستگی وی نیست، در اظهارنظری تأمل‌برانگیز ادعاهای واهی برخی کشورهای اروپایی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تروریستی در اروپا را تأیید کرد!

«بهرام قاسمی» سفیر فعلی ایران در فرانسه نیز که سابقه سخنگویی وزارت خارجه را در کارنامه خود دارد، در هفته‌های اخیر هیچ‌گونه واکنشی نسبت به گستاخی‌های مکرر و متعدد مقامات فرانسوی نداشته است.

سفرای ایران در اتریش، آلمان و بلژیک نیز علیرغم سپری شدن حدود ۱۰ ماه از بازداشت غیرقانونی آقای «اسدالله اسدی» در آلمان و سپس استرداد وی به بلژیک، تاکنون هیچ اقدام قابل‌توجهی برای آزادی وی انجام نداده‌اند.

مقامات ارشد وزارت امور خارجه و به خصوص آقای ظریف باید درخصوص این قبیل اظهارات و اقدامات سفرای ایران در اروپا پاسخگو باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس