اینجا زندگی، جدال با مرگ است


اینجا زندگی، جدال با مرگ است

سیل فروردین امسال علاوه بر اینکه خسارات زیادی به زیرساخت‌های لرستان وارد کرد به مردم برخی مناطق شهرنشین که در حاشیه رودخانه بودند نیز ثابت کرد جای خوبی را برای سکونت انتخاب نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، "کرگانه" محله‌ای با بافت فرسوده در خرم‌آباد یکی از این مناطق بوده و تاکنون صحبت‌های زیادی برای جابجایی آن رسانه‌ای شده اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.


این محله علاوه بر اینکه در حریم رودخانه قرار دارد و از این لحاظ ایمن نیست، جزو قدیمی‌ترین محله‌های شهر خرم‌آباد نیز هست و نیاز به جابجایی آن به شدت احساس شده و می‌شود و بیشتر خانه‌های آن از استحکام برخوردار نیستند.

سیل فروردین به ساختمان‌های زیادی در این محله خسارت وارد کرده و برخی از خانه‌ها دیگر قابلیت سکونت ندارند و هرچه زودتر باید جابجایی انجام شود و استاندار لرستان نیز در این زمینه به دستگاه‌های مسئول تاکید کرده که مردم این منطقه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.
اینجا زندگی، جدال با مرگ است

نمی‌توانیم خانه اجاره کنیم


یک خانم که خانه‌اش در حریم رودخانه قرار داشته و در چادر اسکان دارد، می‌گوید: ما هیچی از مسئولان نمی‌خواهیم و انتظار داریم فقط یک چهار دیواری به ما بدهند که در آن زندگی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: به لحاظ مالی شرایط خوبی نداریم که در حال حاضر بتوانیم خانه‌ای را اجاره کنیم و امیدواریم مسئولان به خاطر رضای خدا به داد ما برسند.

تخصیص یک قطعه زمین برای ساخت واحدهای مسکونی


خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این باره به ایسنا گفت: وظیفه ما تأمین زمین است و بنیاد مسکن باید در بحث ساخت واحدها کار را پیش ببرد. زمینی متصل به محله کرگانه تأمین کرده و نامه آن را به بنیاد مسکن زده‌ایم. ما با تأمین زمین وظیفه خود را انجام داده‌ایم و علاوه بر این هر نوع کمکی که از دستمان بربیاید دریغ نخواهیم کرد.

اینجا زندگی، جدال با مرگ است

ارزیابی تمام واحدهای خسارت‌دیده


مسعود رضایی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در این خصوص به ایسنا گفت: در مسیر کرگانه واحدهایی وجود دارد که در حریم رودخانه قرار دارند و باید جابه‌جا شوند و امکان خدمات‌رسانی به آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمام واحدهای خسارت‌دیده این منطقه ارزیابی شده و فرم دعوت‌نامه برای تشکیل پرونده را هم فرستاده‌ایم که تعدادی از افراد واجد شرایط هنوز مراجعه نکرده‌اند.

رضایی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان برای واگذاری یک بلوک (زمین) اعلام آمادگی کرده، افزود: به متقاضیان واجد شرایط ساخت مسکن در این بلوک ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت، ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض ساخت، ۱۵ میلیون تومان تسهیلات معیشتی، ۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض معیشتی و ۱۲ میلیون تومان هزینه دوره انتقال (کرایه خانه) پرداخت می‌شود که در مجموع ۹۴ میلیون تومان خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان یادآور شد: ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان هم برای ساخت خانه تعلق می‌گیرد. ما هم نظارت و تشکیل پرونده را رایگان انجام می‌دهیم و هر کمکی از دست‌مان بربیاید دریغ نمی‌کنیم. به طور جد پیگیر هستیم که هر چه سریع‌تر افرادی که در این منطقه هستند تعیین تکلیف شوند.

رضایی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران استان افرادی که تمایل دارند می‌توانند در مسکن مهر، واحد تحویل بگیرند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: مردم در سراسر استان به عنوان محور اصلی کار بازسازی تا امکانات موجود است برای تشکیل پرونده و سایر امور مرتبط مراجعه کنند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که سیل‌زدگان حریم رودخانه کرگانه در وضعیت خوبی بسر نمی‌برند و شرایط خوبی ندارند.
اینجا زندگی، جدال با مرگ است

اکثر مردم منطقه کرگانه از لحاظ مالی ضعیف هستند


اردشیر دریکوندی، عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به مشکل سیل‌زدگان حریم رودخانه کرگانه اظهار کرد: به دنبال سیل فروردین، منازلی که در حریم رودخانه کرگانه قرار داشتند، آسیب زیادی دیدند. متأسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز که قبلاً در حریم این رودخانه انجام شده، میزان خسارات را بیشتر کرد.

دریکوندی یادآور شد: بنیاد مسکن باید خسارات را ارزیابی و میزان آن را گزارش کند که امیدواریم سریع‌تر این کار انجام شود.

عضو شورای شهر خرم‌آباد بیان کرد: اکثر مردم آن منطقه از لحاظ مالی ضعیف هستند و شرایط خوبی ندارند و باید فکری اساسی برای مسکن آنان شود.

وی با بیان اینکه صحبت‌هایی در خصوص اسکان مردم این منطقه با استاندار داشته‌ایم، اضافه کرد: ساختمان‌هایی که در مسکن مهر ساخته و از بیت‌المال برای آنها هزینه شده و در حال حاضر هم بلااستفاده هستند می‌تواند مکان مناسبی برای مردم حریم رودخانه کرگانه باشد.

دریکوندی یادآور شد: خانه‌های این منطقه جزو بافت فرسوده هستند و اگر زلزله با ریشتر کم هم رخ دهد باز هم در معرض خطر هستند.

اینجا زندگی، جدال با مرگ است

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در این باره گفت: اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان باید مشکل اهالی این منطقه را رفع کنند. یا از واحدهای مسکن مهر یا یک قطعه زمین برای ساخت خانه افرادی که منازل‌شان تخریب شده مشخص شود.

خادمی بیان کرد: با همان مدل بازآفرینی می‌توانیم چند تا بلوک به بنیاد مسکن تحویل بدهیم تا برای آنان خانه بسازد.

به گزارش ایسنا، افرادی که در منطقه کرگانه خرم آباد خانه‌هایشان تخریب شده یا آسیب‌دیده، جزو بافت فرسوده شهر به حساب می‌آیند و در شرایط بدی قرار داشته و در حال حاضر تنها خواسته آنان یک چهاردیواری ایمن است.

مردم این منطقه که خانه‌های مناسبی ندارند هرچند در خرم‌آباد ساکن هستند اما دیگر رندگیشان خرم نیست و و چشم امیدشان به دستگاه‌های متولی مسکن است که با آبادی خانه‌هایشان آنان را خرم کنند.

گزارش از مهران مریدی، خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی