تنش های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد


تنش های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد

خبرگزاری تحلیلی میدل ایست مانیتور نوشت:حمله به تاسیسات انتقال نفت عربستان و تانکر‌های نفت کش در حال تردد در نزدیکی سواحل امارات‌متحده‌عربی باعث بالارفتن قیمت نفت خام در بازار‌های بین المللی شده، به طوری که هر بشکه نفت خام برنت اکنون به قیمت 72 دلار رسیده است.

تنش های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت خام (برنت) تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 2:30 بعد از ظهر شنبه 28 اردیبهشت ماه) از مرز 72 دلار گذشت. عوامل مختلفی در تداوم رشد قیمت نفت سهیم هستند که می توان آنها را به دو دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم بندی نمود. عواملی همچون نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان، رشد تولید و افزایش حجم ذخایر نفت خام تجاری آمریکا و نتیجه نامعلوم جنگ تجاری آمریکا و چین، را می توان عوامل بلندمدت و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، کاهش تولید نفت ونزوئلا، لغو معافیت ها برای خریداران نفت خام ایران را عوامل اثرگذار کوتاه مدت دانست.

خبرگزاری تحلیلی میدل ایست مانیتور در گزارش خود با پرداختن به افزایش اخیر قیمت نفت می نویسد:

”حمله به تاسیسات انتقال نفت عربستان و تانکرهای نفت کش در حال تردد در نزدیکی سواحل امارات‌متحده‌عربی باعث بالارفتن قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی شده، به طوری که هر بشکه نفت خام برنت اکنون به قیمت 72 دلار رسیده است. بطور کلی در هفته‌های اخیر پس از این که واشنگتن به بهانه احتمال واکنش نظامی ایران به تحریم‌های اقتصادی، یک ناو جنگی هواپیمابر را به منطقه خاورمیانه گسیل داشته‌است، تنش‌ها در این منطقه نفت‌خیز افزایش‌ یافت. دولت ترامپ با وعده به صفر رساندن صادرات نفت ایران اخیرا معافیت واردات نفت از ایران را که پیش از این به هشت کشور داده بود را لغو کرد که قیمت نفت افزایش ناگهانی را نیز در آن زمان تجربه کرد، هرچند ایالات‌متحده تاکید کرده که این کشور، همراه با عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی، کمبود نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران خواهد کرد. “

هر چند درآمد مصرف کنندگان طبقه متوسط آمریکا در پی افزایش رشد اقتصادی این کشور افزایش یافته است، اما افزایش قیمت بنزین بدنبال رشد قیمت جهانی نفت خام، بخش زیادی از این افزایش درآمد را خنثی کرده و به نظر می‌رسد قیمت نفت رکورد های افزایش بالاتری را نیز تجربه خواهد کرد. بنابراین، سیاست های دولت ترامپ برای کاهش صادرات نفت ایران لبه دیگری هم دارد که مستقیما درآمد و رفاه مردم ایالات متحده را نشانه گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس