کُرک های بُز خراسان جنوبی در میان خارجی‌ها طرفدار دارد


کُرک های بُز خراسان جنوبی در میان خارجی‌ها طرفدار دارد

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به ارزش اقتصادی کرک، گفت: مهم‌ترین استفاده کُرک در تهیه لباس‌های زمستانی است.

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد: مراکز و ایستگاه‌های اصلاح نژادی به عنوان هسته‌های بارز ژنتیکی هستند و باعث ایجاد بانک ژن و حفظ نژاد دام می‌شوند.

وی بیان کرد: مرکز پرورش و اصلاح نژاد بز کرکی خراسان جنوبی در ۱۸ کیلومتری شهرستان سربیشه در کنار جاده سربیشه – نهبندان قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: ایستگاه فعالیت‌های فنی، علمی و اصلاح نژادی کار خود را با خرید بزهای کرکی از گله‌های دامداران منطقه در سال ۷۸ به طور رسمی آغاز کرد.

جوادی بایگی ادامه داد: مقاومت زیاد این نژاد به شرایط سخت، توان تولیدی آن در شرایط خشکسالی و قدرت راهپیمایی از خصوصیات این نژاد است، اما شهرت این نژاد به دلیل تولید کرک بوده که در نژادهای خالص بیش از ۸۰ درصد بدن آن‌ها از کرک پوشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه خصوصیت دیگر این بزها تولید شیر و دوقلوزایی است، افزود: تمامی فعالیت‌های مدیریتی و اصلاح نژادی از جمله عملیات ثبت مشخصات وزن کشی، همزمان سازی فحلی و جفت گیری کنترل شده، واکسیناسیون و … در این مرکز انجام می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به ویژگی‌های بز کرکی، بیان کرد: گروهی از بزها علاوه بر شیر و گوشت محصول دیگری نیز تولید می‌کنند که کرک نامیده می‌شود.

جوادی بایگی ادامه داد: آب و هوای خشک و بدون رطوبت برای پرورش بز کرکی مناسب است، بنابراین مناطق استوایی، حاشیه و قسمت‌های خشک کویری و حتی نواحی خشک سردسیر برای بز کرکی مناسب هستند و در مناطق مرطوب هرگز نمی‌توان بز کرکی را پرورش داد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه بزهای دو پوششی کرک و مو تولید می‌کنند، تصریح کرد: بز کرکی خراسان جنوبی دو پوششی است و کرک و مو تولید می‌کند. بزهای بومی خراسان جنوبی توده‌های بز کرکی هستند که بیش از ۵۰ درصد و حتی در نمونه‌هایی ۸۰ تا ۹۰ درصد از پوشش بدن آن‌ها کرک است.

وی با اشاره به اینکه فصل جفت‌گیری این نوع بز، شهریور و مهر و زایش در بهمن و اسفند است، افزود: الیاف دامی توسط دو نوع فولیکول موجود در پوست به وجود می‌آید و رشد الیاف نیز به فعالیت فولیکول‌ها بستگی دارد و الیاف مو توسط فولیکول‌های اولیه و الیاف کرک توسط فولیکول‌های ثانویه به وجود می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به ارزش اقتصادی کرک، اظهار کرد: مهم‌ترین استفاده کرک در تهیه لباس‌های زمستانی است. کرک خاصیت جذب رطوبت دارد؛ به آسانی شعله ور نمی‌شود و به همین دلیل در صنعت نیز از آن استفاده می‌شود.

جوادی بایگی با بیان اینکه لباس‌های تهیه شده از کرک، بسیار زیبا، سبک، گرم و ظریف هستند، تصریح کرد: به همین سبب کرک تولیدی مشتریان بسیاری در کشورهای خارجی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: نسبت بالای کرک به مو در بی ده، ظرافت بیشتر تارهای کرک، بلندی طول کرک و رنگ کرک، از عوامل مؤثر در ایجاد ارزش برای کرک به شمار می‌روند.

جوادی بایگی بیان کرد: کرک سفید بالاترین قیمت را دارد و بعد از آن کرک‌های قهوه‌ای، خاکستری، آهویی و سیاه دارای ارزش هستند؛ هر قدر بی ده کرک کمتر به گرد و خاک، عرق و خار و خاشاک آلوده باشد، قیمت آن بیشتر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: ترویج و حفظ ذخایر ژنتیکی بز کرکی منطقه – رشد کمی و کیفی تولید کرک و تأمین مواد اولیه صنایع و کارخانجات و فراهم کردن امکان توسعه پایدار بز کرکی منطقه از اهداف اصلی ایجاد مرکز اصلاح نژاد بز کرکی در استان است.

جوادی بایگی بیان کرد: کاهش قطر الیاف کرک به کمتر از ۱۷ میکرون، کاهش درصد مو در کرک و افزایش طول الیاف به پیش از ۳۰ میلی متر، افزایش یکدستی رنگ و گسترش ژن‌های مطلوب و کاهش همخونی از اهداف فرعی ایجاد این مرکز است.

وی با بیان اینکه منطقه خراسان جنوبی از مناطق کوهستانی و کویری است که عمدتاً دارای مراتع فقیر است، افزود: در مناطق مرزی، بادهای موسمی و طوفان‌های شنی نیز فعالیت‌های کشاورزی و دامداری مردم سخت کوش منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: به علت خشکسالی چند سال اخیر که در این منطقه شدت بیشتری داشته است، تعداد زیادی از دام‌های روستاییان و عشایر منطقه تلف یا کشتار شده و جمعیت دامی به شدت کاهش یافته است و از طرف دیگر با توجه به مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها و کاهش جمعیت فعال ساکن در روستا مشاغل خدماتی نیز رونق چندانی ندارند.

جوادی بایگی تصریح کرد: یکی از پتانسیل‌های با ارزش منطقه، وجود بز کرکی بومی جنوب خراسان است که به لحاظ آشنایی روستاییان و عشایر با دامداری و ویژگی‌هایی که این فعالیت تولیدی دارد امکان ایجاد فرصت‌های شغلی در روستاها را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: جمعیت دامی شهرستان ۱۶۰ هزار و یک رأس دام سبک شامل ۶۳ هزار و ۶۲۷ رأس گوسفند و بره و ۹۶ هزار و ۳۷۴ رأس بز و بزغاله است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: میزان تولیدات شهرستان ۱۲ تن کرک و ۱۵ تن مو در سال است که تولید کرک ایستگاه بز کرکی در سال گذشته ۱۲۶ کیلوگرم بوده است.

جوادی بایگی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود میزان تولید کرک ایستگاه طی امسال ۲۰۰ کیلوگرم باشد، خاطرنشان کرد: تولید کرک خالص بز ماده ایستگاه بز کرکی به ازای هر رأس ۵۵۰ تا ۷۰۰ گرم و تولید کرک خالص بز نر ایستگاه بز کرکی به ازای هر رأس ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ گرم است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قطعه‌ای از بهشت گمشده در این شهر